منو
 صفحه های تصادفی
سیستم عددی دودوئی
وظایف و شؤون حاکم اسلامى
عاطفه و محبت
anorectal abscess
امام جواد علیه السلام و نارضایتی از زندگی در بغداد
مراحل و چگونگی رونویسی در یوکاریوتها
حتمی بودن خروج سفیانی - به روایت امام صادق علیه السلام
نیروهای نظامی در عهد صفوی
نور گرایی
تیره زانیشلیاسه
 کاربر Online
1029 کاربر online
تاریخچه ی: سعید بن مسیب

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-25Lines: 1-25
 سعید بن مسیب بن حزن بن وهب مخزومی از راویان و فقیهان و محدّثان و زهاد است، او را یکی از هفت فقیه مدینه شمرده اند و از تابعین بوده است (یعنی کسانی که بعضی از اصحاب پیامبر را دیده اند) و در زمان امام سجاد علیه السلام زندگی می نموده است.  سعید بن مسیب بن حزن بن وهب مخزومی از راویان و فقیهان و محدّثان و زهاد است، او را یکی از هفت فقیه مدینه شمرده اند و از تابعین بوده است (یعنی کسانی که بعضی از اصحاب پیامبر را دیده اند) و در زمان امام سجاد علیه السلام زندگی می نموده است.
-لیکن از دقت در احوال او به دست می آید که در طریق ((اهل بیت علیهم السلام ))نبوده است و ((شهید ثانی)) می گوید این مرد (سعید بن مسیب) از مقام ولایت امام زین العابدین نیز دور بوده است زیرا حالات و مذهب و سیرة او و احکام او در مسائل شرعی مخالف اهل بیت علیهم السلام بوده و بلکه بر طریق (( ابوهریره دوسی|ابوهریره)) بوده است. +لیکن از دقت در احوال او به دست می آید که در طریق ((اهل بیت|اهل بیت علیهم السلام ))نبوده است و ((شهید ثانی)) می گوید این مرد (سعید بن مسیب) از مقام ولایت امام زین العابدین نیز دور بوده است زیرا حالات و مذهب و سیرة او و احکام او در مسائل شرعی مخالف اهل بیت علیهم السلام بوده و بلکه بر طریق (( ابوهریره دوسی|ابوهریره)) بوده است.
 ((شیخ مفید)) در کتاب الادکان او را از ((خوارج)) دانسته، و بعضی از احکام شرعی او را ذکر نموده که موافق احکام خوارج می باشد.  ((شیخ مفید)) در کتاب الادکان او را از ((خوارج)) دانسته، و بعضی از احکام شرعی او را ذکر نموده که موافق احکام خوارج می باشد.
 روی این جهت اهل ((یمامه)) بسیار از او تجلیل نموده بطوریکه ابن خلکان می گوید :  روی این جهت اهل ((یمامه)) بسیار از او تجلیل نموده بطوریکه ابن خلکان می گوید :
 سعید بن مسیب پنچاه سال نماز صبح خود را با وضو نماز عشاء بجای آورد و چهل سال بر او گذشت و غیر از درب خانه اش و درب مسجد جای دیگری را ندید!! سعید بن مسیب پنچاه سال نماز صبح خود را با وضو نماز عشاء بجای آورد و چهل سال بر او گذشت و غیر از درب خانه اش و درب مسجد جای دیگری را ندید!!
 با اینکه پیامبر اکرم و معصومین از فرزندان او که در اوج تقرّب به خداوند هستند هرگز در سیره آنان نیامده است که تمام شب را به گونه ای بیدار باشند که با وضوی عشاء نماز صبح را به جای آورند! و این شخص که 40 سال جز درب خانه و درب مسجد جای دیگری را ندیده معلوم می شود که توفیق از او سلب شده بود زیرا که به دیدار مؤمنین، عیادت مریضان، اصلاح بین مردم و بر آورده نمودن نیاز های مردم اقدام نمی نموده زیرا که فقط ملازم خانه و مسجد بوده است؟ با اینکه پیامبر اکرم و معصومین از فرزندان او که در اوج تقرّب به خداوند هستند هرگز در سیره آنان نیامده است که تمام شب را به گونه ای بیدار باشند که با وضوی عشاء نماز صبح را به جای آورند! و این شخص که 40 سال جز درب خانه و درب مسجد جای دیگری را ندیده معلوم می شود که توفیق از او سلب شده بود زیرا که به دیدار مؤمنین، عیادت مریضان، اصلاح بین مردم و بر آورده نمودن نیاز های مردم اقدام نمی نموده زیرا که فقط ملازم خانه و مسجد بوده است؟
 و اگر چنین بوده است با اشعاری که در مسجد النبی خوانده و سپس از آن استغفار نموده که این کار از اموری بوده که شریعت اسلام آنرا نهی کرده بود (انمانی ج1 صفحه 48) و . . . . . . .  و اگر چنین بوده است با اشعاری که در مسجد النبی خوانده و سپس از آن استغفار نموده که این کار از اموری بوده که شریعت اسلام آنرا نهی کرده بود (انمانی ج1 صفحه 48) و . . . . . . .
 و از همه مهمتر اینکه سعید بن مسیب در تشییع جنازه امام سجاد علیه السلام و نماز آن حضرت شرکت ننمود زیرا خودش می گوید از زین العابدین شنیدم که پیامبر و آن حضرت از جبرئیل روایت می نمود که خداوند به پیامبر می فرمود: هیچ بنده ای از بندگان من که ایمان به من داشته باشد و تو را تصدیق نموده باشد و در مسجد تو در حالی که کسی در آن نباشد دو رکعت نماز کند او را می آمرزم از همه گناهانش، و این مطلب در فکر من بود تا روز درگذشت امام سجاد که همه مردم زن و مرد مؤمن و غیر مؤمن برای تشییع و نماز بر آن حضرت حرکت کردند و من تنها در مسجد النبی ماندم تا آن نماز را بجا آورم همین که تکبیر نماز را گفتم شنیدم آسمان تکبیر گفت سپس زمین تکبیر گفت باز آسمان .  و از همه مهمتر اینکه سعید بن مسیب در تشییع جنازه امام سجاد علیه السلام و نماز آن حضرت شرکت ننمود زیرا خودش می گوید از زین العابدین شنیدم که پیامبر و آن حضرت از جبرئیل روایت می نمود که خداوند به پیامبر می فرمود: هیچ بنده ای از بندگان من که ایمان به من داشته باشد و تو را تصدیق نموده باشد و در مسجد تو در حالی که کسی در آن نباشد دو رکعت نماز کند او را می آمرزم از همه گناهانش، و این مطلب در فکر من بود تا روز درگذشت امام سجاد که همه مردم زن و مرد مؤمن و غیر مؤمن برای تشییع و نماز بر آن حضرت حرکت کردند و من تنها در مسجد النبی ماندم تا آن نماز را بجا آورم همین که تکبیر نماز را گفتم شنیدم آسمان تکبیر گفت سپس زمین تکبیر گفت باز آسمان .
 من از وحشت بر زمین افتادم و هرکس که در آسمان بود 7 تکبیر گفت و هر که در زمین بود هفت بار تکبیر گفت و نماز بر ((حضرت امام سجاد علیه السلام|علی بن الحسین زین العابدین)) می نمود ولیکن من نماز بر آن حضرت را درک نکردم و آن دو رکعت نماز مخصوص را نیز نتوانستم بجا آورم.  من از وحشت بر زمین افتادم و هرکس که در آسمان بود 7 تکبیر گفت و هر که در زمین بود هفت بار تکبیر گفت و نماز بر ((حضرت امام سجاد علیه السلام|علی بن الحسین زین العابدین)) می نمود ولیکن من نماز بر آن حضرت را درک نکردم و آن دو رکعت نماز مخصوص را نیز نتوانستم بجا آورم.
 علی بن زید به او گفت ولی اگر من بودم هیچ چیزی را بر نماز بر جنازه آن حضرت مقدم نمی داشتم، بدرستیکه این خسران عظیم است.  علی بن زید به او گفت ولی اگر من بودم هیچ چیزی را بر نماز بر جنازه آن حضرت مقدم نمی داشتم، بدرستیکه این خسران عظیم است.
 سپس سعید گریه کرد و گفت: کاش من نیز بر او نماز می گذاردم! و این خود دلیلی بر دور بودن او از رحمت الهی و از ولای امام سجاد است.  سپس سعید گریه کرد و گفت: کاش من نیز بر او نماز می گذاردم! و این خود دلیلی بر دور بودن او از رحمت الهی و از ولای امام سجاد است.
 جدّ او حزن جزء گروهی بود که بر پیامبر اکرم وارد شد، حضرت پس از پرسش از نام او فرمودند: نامت را تغییر بده و سهل بگذار. گفت: من نامی را که پدرم بر من نهاد تغییری نمی دهم! لذا نام حزن بر دودمان او ثابت شد. جدّ او حزن جزء گروهی بود که بر پیامبر اکرم وارد شد، حضرت پس از پرسش از نام او فرمودند: نامت را تغییر بده و سهل بگذار. گفت: من نامی را که پدرم بر من نهاد تغییری نمی دهم! لذا نام حزن بر دودمان او ثابت شد.
 منابع: منابع:
 الامام زین العابدین تألیف عبدالرزاق مقرم الامام زین العابدین تألیف عبدالرزاق مقرم

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 12 دی 1383 [11:32 ]   3   شکوفه رنجبری      جاری 
 شنبه 12 دی 1383 [11:31 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 02 شهریور 1383 [06:28 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..