تاریخچه ی:
روانشناسی گشتالت
تفاوت با نگارش: 2
- | V{maketoc} |
+ | !مقدمه روانشناسی گشتالت که در نخستین دهههای قرن بیستم در ((آلمان)) پدیدار شد، عنوان میکرد که افراد مستعد هستند که اطلاعات را به روشهای خاصی سازماندهی کنند. بسیاری بر این باورند که روانشناسان شناخت گرا ، بعدها با استفاده از این دیدگاه ، ”((فرآیندهای سازمان یافته))“ را تعریف کردند. !ادوارد تولمن تولمن که روانشناسی بنام در دوران ((روانشناسی رفتارگرایی|جنبش رفتارگرایی)) بود، همانند رفتارگرایان بر اهمیت پژوهش عینی تاکید داشت؛ با این وجود، او در دیدگاه خود پیرامون ”((یادگیری|فرایند فراگیری))“ برای ذهن و خرد نقش قائل بود. برخی بر این باورند که تولمن نیز از روانشناسان گشتالت تاثیر پذیرفته بود. !ژان پیاژه ژان پیاژه در دهه 1920 در شهر ژنو، پژوهشهای معروفی انجام داد که بیشتر بر ”((شناخت شناسی))“ متمرکز بود. او که روانشناس کودک بود، بیشتر پژوهش های خود را بر روی کودکان انجام می داد. پیاژه چند مرحله برای رشد شناختی کودکان معرفی نمود: |
- | ! روانشناسی گشتالت |
+ | #مرحله سوهشی - جنبشی (استفاده از قابلیتهای حسی و جنبشی) #مرحله پیش عملیاتی (استفاده از نمادها و پاسخ دهی به اشیا و حوادث، متناسب با اینه فر چگونه با این اشیا و حوادث روبرو شود) #مرحله رفتار واقعی (اندیشیدن منطقی) #مرحله رفتار دیسمند (اندیشیدن درباره اندیشیدن) |
- | __روانشناسی گشتالت__ که در نخستین دهه های قرن بیستم در ((آلمان)) پدیدار شد، عنوان می کرد که افراد مستعد هستند که اطلاعات را به روش های خاصی سازماندهی نن. بسیاری بر این باورند که روانشناسان شناخت گرا، بعدها با استفاده از این دیدگاه، ”((فرایندهای سازمان یافته))“ را تعریف کردند. /> __ادوارد تولمن__ تولمن که روانشناسی بنام در دوران جنبش رفتارگرایی بود، همانند رفتارگرایان بر اهمیت پژوهش عینی تاکید داشت؛ با این وجود، او در دیدگاه خود پیرامون ((فراند فراگیری))“ برای ذهن و خرد نقش قائل بود. برخی بر این باورند که تولمن نیز از روانشناسان گشتالت تاثیر پذیرفته بود.
__ژان پیاژه__ ژان پیاژه در دهه 1920 در شهر ژنو، پژوهش های معروفی انجام داد که بیشتر بر ”((شناخت شناسی))“ متمرکز بود. او که روانشناس کودک بود، بیشتر پژوهش های خود را بر روی کودکان انجام می داد. پیاژه چند مرحله برای رشد شناختی کودکان معرفی نمود:
1)مرحله سوهشی- جنبشی (استفاده از قابلیت های حسی و جنبشی) /> 2) محله پیش عملیات (استفاده از نمادها و پاخ دهی به اشیا و حوادث، متناسب با اینکه فرد چگونه با این اشیا و حوادث روبرو شود) 3) مرحله رفتار واقعی (اندیشیدن منطقی)
4) مرحله رفتار دیسمند (اندیشیدن درباره اندیشیدن)
نقطه همگون میان اندیشه های ژان پیاژه، ادوارد تولمن، و گشتالت ها، این است که همگی بر سازمان یافته بودن دانش تاکید دارند . />به هر روی، روانشناسی شناخت گرا از اواسط دهه 1950 پا گرفت و بسرعت شکوفا شد. شناخت گرایان بر این باورند که فراگیرنده، دارای ”ساختارِ شناختی“ است که آموزه های جدید را در آن می گنجاند. و نیز معتقدند که ”((فراگیری))“، فرایندی هدفمند است.
__الگوی اتکینسون- شیفرین__ برابر این الگو که در سال 1968 معرفی شده است، ”سخن“ از حافظه حسی وارد ((حافظه کوتاه مدت)) شده و از نظر آوایی رمزدار می شود. اما داده های موجود در حافظه کوتاه مدت، اگر تکرار نشوند، پس از تقریبا 30 ثانیه پاک خواهد شد. داده های حافظه کوتاه مدت در صورت تکرار، وارد ((حافظه بلند مدت)) می شود. تصویر زیر، بیانگر این نظریه است:
نظریه ”Stage Theory“ می گوید ”اطلاعات در حافظه بلند مدت، از نظر معنایی، رمزدار شده و بطور نسبتا دایمی ثبت می شود.“
__نظریه درجه ی پردازش__ این نظریه که در سال 1972 بوسیله کریک و لاکهارت ارایه شد، در راستای (و نه در تقابل با) نظریه استانداردِ اتکینسون- شیفرین قرار دارد. بر پایه نظریه درجه پردازش، ”پردازشِ ژرف تر و هدفمندتر اطلاعات، موجب یادسپاری بلندمدت تر می شود.“
این نظریه، چنانکه گفتم، نقض کننده الگوی اتکینسون نیست، بلکه بیشتر به نوع تکرار می پردازد: 1) تکرار طوطی وار (maintenance rehearsal) 2) تکرار دقیق (elaborative rehearsal): بررسی ژرف تر و هدفمندتر انگیزه (stimulus) در هنگام تکرار. |
+ | نقطه همگون میان اندیشههای ((ژان پیاژه)) ، ((ادواد تولمن)) ، و گشتالتها ، این است که همگی بر سازمان یافته بودن دانش تاکید دارند. به هر روی ، روانشناسی شناخت گرا از اواسط دهه 1950 پا گرفت و به سرعت شکوفا شد. شناخت گرایان بر این باورند که فراگیرنده ، دارای ”ساختارِ شناختی“ است که آموزههای جدید را در آن میگنجاند. و نیز معتقدند که ”((یادگیری|فراگیری))“، فرایندی هدفمند است. !الگوی اتکینسون - شیفرین برابر این الگو که در سال 1968 معرفی شده است، ”سخن“ از حافظه حسی وارد ((حافظه کوتاه مدت)) شده و از نظر آوایی رمزدار میشود. اما دادههای موجود در حافظه کوتاه مدت ، اگر تکرار نشوند، پس از تقریبا 30 ثانیه پاک خواهد شد. دادههای حافظه کوتاه مدت در صورت تکرار ، وارد ((حافظه بلند مدت)) می شود. نظریه ”Stage Theory“ میگوید ”~~green:اطلاعات در حافظه بلند مدت ، از نظر معنایی ، رمزدار شده و بطور نسبتا دایمی ثبت میشود.~~“ !نظریه درجه پردازش این نظریه که در سال 1972 بوسیله کریک و لاکهارت ارائه شد، در راستای (و نه در تقابل با) نظریه استاندارد اتکینسون - شیفرین قرار دارد. بر پایه ((نظریه درجه پردازش)) ، ”پردازشِ ژرفتر و هدفمندتر اطلاعات ، موجب یادسپاری بلند مدت تر میشود.“ این نظریه، نقض کننده الگوی اتکینسون نیست، بلکه بیشتر به نوع تکرار میپردازد: |
| + | *__تکرار طوطی وار__ (maintenance rehearsal) |
| + | *__تکرار دقیق__ (elaborative rehearsal): بررسی ژرفتر و هدفمندتر انگیزه (stimulus) در هنگام تکرار. |
| + | !مباحث مرتبط با عنوان |
| + | *((انواع حافظه)) |
| + | *((روانشناسی یادگیری)) |
| + | *((فیزیولوژی حافظه)) |
| + | *((نظریه درجه پردازش)) |
| + | *((یادآوری)) |
| + | *((یادگیری)) |
| + | *((یادگیری مفاهیم)) |