تاریخچه ی:
رشته پرستاری
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=parsta.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=QQQQQQQQ.GIF} | | {picture=QQQQQQQQ.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| ((پرستاری)) رشتهای است که در کشور ما ناشناخته مانده است و بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار تنها تزریقات و کمکهای اولیه در ((ذهن))شان نقش میبندد. | | ((پرستاری)) رشتهای است که در کشور ما ناشناخته مانده است و بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار تنها تزریقات و کمکهای اولیه در ((ذهن))شان نقش میبندد. |
| برخلاف این تصور ناقص، پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و نقش ارزنده ای در پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایتهای روحی، جسمی و اجتماعی بیمار دارد. | | برخلاف این تصور ناقص، پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و نقش ارزنده ای در پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایتهای روحی، جسمی و اجتماعی بیمار دارد. |
| تلاش پرستار برای پذیرش واقعیتها و تطبیق با تغییرات بالقوه و پذیرش زندگی جدید و یا تحمل طول دوره درمان وظیفه سنگین و ارزنده پرستار است. | | تلاش پرستار برای پذیرش واقعیتها و تطبیق با تغییرات بالقوه و پذیرش زندگی جدید و یا تحمل طول دوره درمان وظیفه سنگین و ارزنده پرستار است. |
| پرستاری علم است چون نیازمند فراگیری علوم مرتبط با این رشته است و(( هنر ))است چون توانایی ارتباط خوب و سنجیده با بیمار و اطرافیانش را میطلبد. | | پرستاری علم است چون نیازمند فراگیری علوم مرتبط با این رشته است و(( هنر ))است چون توانایی ارتباط خوب و سنجیده با بیمار و اطرافیانش را میطلبد. |
| این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری با گرایشهای مختلف در کشور دائر است. | | این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری با گرایشهای مختلف در کشور دائر است. |
| اخیرا مرکزی به نام نظام پرستاری مانند سازمان نظام پزشکی تأسیس شده است. | | اخیرا مرکزی به نام نظام پرستاری مانند سازمان نظام پزشکی تأسیس شده است. |
| در خصوص این رشته صبر و حوصله و مطالعه دقیق در ابعاد این شغل سنگین را توصیه میکنیم. | | در خصوص این رشته صبر و حوصله و مطالعه دقیق در ابعاد این شغل سنگین را توصیه میکنیم. |
| طول دوره تحصیل (برای مقطع کارشناسی) حدود 4 سال است. | | طول دوره تحصیل (برای مقطع کارشناسی) حدود 4 سال است. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1 |آزاد- آبادان | |* | | | | 1 |آزاد- آبادان | |* | | |
| 2| آزاد- آباده | | * | | | | 2| آزاد- آباده | | * | | |
| 3| آزاد- استهبان | |* | | | | 3| آزاد- استهبان | |* | | |
| 4|آزاد- اهواز | |* | | | | 4|آزاد- اهواز | |* | | |
| 5| آزاد- بابل | |* | | | | 5| آزاد- بابل | |* | | |
| 6| آزاد- بجنورد| |* | | | | 6| آزاد- بجنورد| |* | | |
| 7| آزاد- بناب| | * | | | | 7| آزاد- بناب| | * | | |
| 8| آزاد- بهبها ن| | * | | | | 8| آزاد- بهبها ن| | * | | |
| 9| آزاد- بیرجند| |* | | | | 9| آزاد- بیرجند| |* | | |
| 10| آزاد- تبریز| |* | | | | 10| آزاد- تبریز| |* | | |
| 11| آزاد- تنکابن | |* | | | | 11| آزاد- تنکابن | |* | | |
| 12| آزاد- تهران| |* | | | | 12| آزاد- تهران| |* | | |
| 13| آزاد- تهران پزشکی | | |* | | | 13| آزاد- تهران پزشکی | | |* | |
| 14| آزاد- تویسرکان| |* | | | | 14| آزاد- تویسرکان| |* | | |
| 15| آزاد- خرمشهر| |* | | | | 15| آزاد- خرمشهر| |* | | |
| 16| آزاد- خلخال | |* | | | | 16| آزاد- خلخال | |* | | |
| 17|آزاد- داراب | |* | | | | 17|آزاد- داراب | |* | | |
| 18| آزاد- دزفول | | * | | | | 18| آزاد- دزفول | | * | | |
| 19| آزاد- دهاقان | |* | | | | 19| آزاد- دهاقان | |* | | |
| 20| آزاد- رشت | |* | | | | 20| آزاد- رشت | |* | | |
| 21| آزاد- زرند | |* | | | | 21| آزاد- زرند | |* | | |
| 22| آزاد- ساری| |* | | | | 22| آزاد- ساری| |* | | |
| 23| آزاد- ساوه| |* | | | | 23| آزاد- ساوه| |* | | |
| 24| آزاد- سبزوار| |* | | | | 24| آزاد- سبزوار| |* | | |
| 25| آزاد- سمنان | |* | | | | 25| آزاد- سمنان | |* | | |
| 26| آزاد- سنندج | |* | | | | 26| آزاد- سنندج | |* | | |
| 27| آزاد- سیرجان| |* | | | | 27| آزاد- سیرجان| |* | | |
| 28| آزاد- شاهرود | |* | | | | 28| آزاد- شاهرود | |* | | |
| 29| آزاد- شهر بابک| |* | | | | 29| آزاد- شهر بابک| |* | | |
| 30| آزاد- شهرکرد| |* | | | | 30| آزاد- شهرکرد| |* | | |
| 31|آزاد- شیروان | |* | | | | 31|آزاد- شیروان | |* | | |
| 32| آزاد- علی آباد کتول| | * | | | | 32| آزاد- علی آباد کتول| | * | | |
| 33| آزاد- فردوس| |* | | | | 33| آزاد- فردوس| |* | | |
| 34| آزاد- فلاورجان| |* | | | | 34| آزاد- فلاورجان| |* | | |
| 35| آزاد- فیروزآباد| |* | | | | 35| آزاد- فیروزآباد| |* | | |
| 36| آزاد- قم | |* | | | | 36| آزاد- قم | |* | | |
| 37| آزاد- قوچان | |* | | | | 37| آزاد- قوچان | |* | | |
| 38| آزاد- گچساران | | * | | | | 38| آزاد- گچساران | | * | | |
| 39 |آزاد- گرگان| | * | | | | 39 |آزاد- گرگان| | * | | |
| 40| آزاد- گناباد | |* | | | | 40| آزاد- گناباد | |* | | |
| 41| آزاد- لارستان| |* | | | | 41| آزاد- لارستان| |* | | |
| 42| آزاد- لاهیجان | |* | | | | 42| آزاد- لاهیجان | |* | | |
| 43| آزاد- مرند| | * | | | | 43| آزاد- مرند| | * | | |
| 44| آزاد- مسجد سلیمان | |* | | | | 44| آزاد- مسجد سلیمان | |* | | |
| 45| آزاد- مشهد| |* | | | | 45| آزاد- مشهد| |* | | |
| 46| آزاد- مهاباد | |* | | | | 46| آزاد- مهاباد | |* | | |
| 47| آزاد- نجف آباد | |* | | | | 47| آزاد- نجف آباد | |* | | |
| 48| آزاد- نراق | |* | | | | 48| آزاد- نراق | |* | | |
| 49| آزاد- نوشهر و چالوس| |* | | | | 49| آزاد- نوشهر و چالوس| |* | | |
| 50| آزاد- ورامین پیشوا | |* | | | | 50| آزاد- ورامین پیشوا | |* | | |
| 51| آزاد- کازرون | |* | | | | 51| آزاد- کازرون | |* | | |
| 52| آزاد- کاشمر | |* | | | | 52| آزاد- کاشمر | |* | | |
| 53| آزاد- کرج| |* | | | | 53| آزاد- کرج| |* | | |
| 54| آزاد- کرمان| |* | | | | 54| آزاد- کرمان| |* | | |
| 55| آزاد- یاسوج| |* | | | | 55| آزاد- یاسوج| |* | | |
| 56|آزاد- یزد | |* | | | | 56|آزاد- یزد | |* | | |
| 57| آزاد-آستارا| |* | | | | 57| آزاد-آستارا| |* | | |
| 58| آزاد-ابهر | |* | | | | 58| آزاد-ابهر | |* | | |
| 59| آزاد-اراک | |* | | | | 59| آزاد-اراک | |* | | |
| 60| آزاد-اردبیل | |* | | | | 60| آزاد-اردبیل | |* | | |
| 61| آزاد-اردستان| |* | | | | 61| آزاد-اردستان| |* | | |
| 62| آزاد-ارومیه| | * | | | | 62| آزاد-ارومیه| | * | | |
| 63 |آزاد-اقلید | |* | | | | 63 |آزاد-اقلید | |* | | |
| 64| آزاد-بروجرد | |* | | | | 64| آزاد-بروجرد | |* | | |
| 65| آزاد-بندر عباس| |* | | | | 65| آزاد-بندر عباس| |* | | |
| 66| آزاد-جهرم| |* | | | | 66| آزاد-جهرم| |* | | |
| 67| آزاد-خوراسگان| |* | | | | 67| آزاد-خوراسگان| |* | | |
| 68| آزاد-خوی| | * | | | | 68| آزاد-خوی| | * | | |
| 69| آزاد-زاهدان| | * | | | | 69| آزاد-زاهدان| | * | | |
| 70| آزاد-مراغه| |* | | | | 70| آزاد-مراغه| |* | | |
| 71| آزاد-نایین | |* | | | | 71| آزاد-نایین | |* | | |
| 72| آزاد-نیشابور| |* | | | | 72| آزاد-نیشابور| |* | | |
| 73| آزاد-همدان| |* | | || | | 73| آزاد-همدان| |* | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| آمار حیاتی مقدماتی (نظری، عملی) | 2| اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها (نظری) | | 1| آمار حیاتی مقدماتی (نظری، عملی) | 2| اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها (نظری) |
| 3| اصول مدیریت خدمات پرستاری (نظری) |4|اصول و روش آموزش به بیمار (نظری) | | 3| اصول مدیریت خدمات پرستاری (نظری) |4|اصول و روش آموزش به بیمار (نظری) |
| 5| اصول و فنون و کاربرد احکام اسلامی در پرستاری |6| انگلشناسی (نظری، عملی) | | 5| اصول و فنون و کاربرد احکام اسلامی در پرستاری |6| انگلشناسی (نظری، عملی) |
| 7|ایمونولوژی |8| بررسی وضعیت سلامت (نظری) | | 7|ایمونولوژی |8| بررسی وضعیت سلامت (نظری) |
| 9|بهداشت روانی، بیماریها و پرستاریهای مربوط 2 |10| بیماریهای داخلی و جراحی | | 9|بهداشت روانی، بیماریها و پرستاریهای مربوط 2 |10| بیماریهای داخلی و جراحی |
| 11| بیوشیمی |12| پرستاری بهداشت جامعه 1و 2 و 3 (نظری) | | 11| بیوشیمی |12| پرستاری بهداشت جامعه 1و 2 و 3 (نظری) |
| 13| پرستاری در فوریتها |14| تاریخ و تحولات و اخلاق پرستاری (نظری) | | 13| پرستاری در فوریتها |14| تاریخ و تحولات و اخلاق پرستاری (نظری) |
| 15| تشریح (نظری، عملی) |16| تغذیه و تغذیهدرمانی (نظری) | | 15| تشریح (نظری، عملی) |16| تغذیه و تغذیهدرمانی (نظری) |
| 17| داروشناسی |18| روانشناسی اجتماعی | | 17| داروشناسی |18| روانشناسی اجتماعی |
| 19| زبان تخصصی |20| فیزیولوژی | | 19| زبان تخصصی |20| فیزیولوژی |
| 21| میکروبشناسی |22| کارآموزی | | 21| میکروبشناسی |22| کارآموزی |
| 23| کارآموزی در عرصه |24| کودکان و پرستاری مربوط 1 (کودک سالم) (نظری) | | 23| کارآموزی در عرصه |24| کودکان و پرستاری مربوط 1 (کودک سالم) (نظری) |
| 25| کودکان و پرستاری مربوط 2 (کودک بیمار) (نظری)| | || | | 25| کودکان و پرستاری مربوط 2 (کودک بیمار) (نظری)| | || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=RRRRRRRRRRR.GIF} | | {picture=RRRRRRRRRRR.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| بهطور کلی فارغالتحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی بهعنوان پرستار در کلیه بخشهای بیمارستانها و درمانگاهها (بهطور مثال در بخش ((تنظیم خانواده ))و بهداشت مادر و کودک) و مربی دروس علمی پرستاران، مربی بهداشت مدارس و تدریس کودکیاری و ((زیست شناسی ))در مدارس انجام وظیفه میکنند. فارغالتحصیلان مقطع کارشناس ارشد میتوانند بهعنوان مدرس نظری در دانشکدهها و مربی آموزشی در بیمارستانها مشغول بکار شوند. لازم به ذکر است در صورتی که فارغالتحصیلان گرایشهای مختلف مایل بهکار درآن قسمت نباشند، میتوانند در بیمارستان، کاربالینی(کار با بیمار) انجام دهند . | | بهطور کلی فارغالتحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی بهعنوان پرستار در کلیه بخشهای بیمارستانها و درمانگاهها (بهطور مثال در بخش ((تنظیم خانواده ))و بهداشت مادر و کودک) و مربی دروس علمی پرستاران، مربی بهداشت مدارس و تدریس کودکیاری و ((زیست شناسی ))در مدارس انجام وظیفه میکنند. فارغالتحصیلان مقطع کارشناس ارشد میتوانند بهعنوان مدرس نظری در دانشکدهها و مربی آموزشی در بیمارستانها مشغول بکار شوند. لازم به ذکر است در صورتی که فارغالتحصیلان گرایشهای مختلف مایل بهکار درآن قسمت نباشند، میتوانند در بیمارستان، کاربالینی(کار با بیمار) انجام دهند . |