تاریخچه ی:
رشته مهندسی فناوری و اطلاعات
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| {picture=fanavii.jpg} | | {picture=fanavii.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | | | |
| | | |
| {picture=itdhh.jpg} | | {picture=itdhh.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| بیست سال است که از تولد ((اینترنت)) می گذرد و می توان زندگی بشر را به دو قسمت قبل از اینترنت و بعد از آن تقسیم کرد . بسیاری بر این باورند که رشد اطلاعاتی انسان در این بیست سال معادل با عمر جهان است . گرچه این مطلب اغراق آمیز است ، اما آنچه شاهد آنیم تولید سرسام آور اطلاعات در سطح جهان است. سهم کشور ما در تولید علم نسبت به سابق افزایش چشمگیری داشته ، اما در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه و مصر با توجه به ضریب هوشی بالا و وجود نخبگان در کشور ، سهم چندانی را به خود اختصاص نداده ایم . | | بیست سال است که از تولد ((اینترنت)) می گذرد و می توان زندگی بشر را به دو قسمت قبل از اینترنت و بعد از آن تقسیم کرد . بسیاری بر این باورند که رشد اطلاعاتی انسان در این بیست سال معادل با عمر جهان است . گرچه این مطلب اغراق آمیز است ، اما آنچه شاهد آنیم تولید سرسام آور اطلاعات در سطح جهان است. سهم کشور ما در تولید علم نسبت به سابق افزایش چشمگیری داشته ، اما در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه و مصر با توجه به ضریب هوشی بالا و وجود نخبگان در کشور ، سهم چندانی را به خود اختصاص نداده ایم . |
| ساماندهی اطلاعات ، پردازش آنها ، دسترسی آسان و سریع کاربران ، صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت و به طور خلاصه بهره وری بالا از دستاوردهای مهم رشته فناوری اطلاعات و به طور کلی ، تمامی گرایش های مربوط به علوم ((کامپیوتر)) است. | | ساماندهی اطلاعات ، پردازش آنها ، دسترسی آسان و سریع کاربران ، صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت و به طور خلاصه بهره وری بالا از دستاوردهای مهم رشته فناوری اطلاعات و به طور کلی ، تمامی گرایش های مربوط به علوم ((کامپیوتر)) است. |
| بشر در عصر ارتباطات توانسته است بوسیله فناوری اطلاعات بسیاری از کارهای نشدنی را ممکن سازد. کار تجربی در کنار تحصیلات ((آکادمیک)) دانشگاهی ، بخش مهمی از موفقیت شما را در رشته پرطرفدار ((IT)) ، رفاهم می سازد. | | بشر در عصر ارتباطات توانسته است بوسیله فناوری اطلاعات بسیاری از کارهای نشدنی را ممکن سازد. کار تجربی در کنار تحصیلات ((آکادمیک)) دانشگاهی ، بخش مهمی از موفقیت شما را در رشته پرطرفدار ((IT)) ، رفاهم می سازد. |
| طول دوره تحصیل این رشته 4 سال و هشت نیمسال است. | | طول دوره تحصیل این رشته 4 سال و هشت نیمسال است. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| آزاد- تهران | |* | | | | 1| آزاد- تهران | |* | | |
| 2| آزاد- قزوین | |* | | | | 2| آزاد- قزوین | |* | | |
| 3| صنعتی امیرکبیر | | *| | | | 3| صنعتی امیرکبیر | | *| | |
| 4| صنعتی شریف | |* | | | | 4| صنعتی شریف | |* | | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام درس |ردیف | نام درس | | ردیف| نام درس |ردیف | نام درس |
| 1| ارائه مطالب فنی و مهندسی فناوری اطلاعات |2| آزمایشگاه پایگاه داده ها | | 1| ارائه مطالب فنی و مهندسی فناوری اطلاعات |2| آزمایشگاه پایگاه داده ها |
| 3| آزمایشگاه سیستم عامل |4| آزمایشگاه شبکه | | 3| آزمایشگاه سیستم عامل |4| آزمایشگاه شبکه |
| 5| آزمایشگاه فیزیک 1 |6| آزمایشگاه فیزیک 2 | | 5| آزمایشگاه فیزیک 1 |6| آزمایشگاه فیزیک 2 |
| 7| آمار و احتمالات کاربردی |8| ارائه مطالب علمی و فنی | | 7| آمار و احتمالات کاربردی |8| ارائه مطالب علمی و فنی |
| 9| اصول طراحی پایگاه دادهها |10| اصول و مبانی مدیریت | | 9| اصول طراحی پایگاه دادهها |10| اصول و مبانی مدیریت |
| 11| اقتصاد مهندسی |12| انقلاب اسلامی و ریشههای ان | | 11| اقتصاد مهندسی |12| انقلاب اسلامی و ریشههای ان |
| 13| برنامه نویسی کامپیوتر پیشرفته |14| پروژه فناوری اطلاعات | | 13| برنامه نویسی کامپیوتر پیشرفته |14| پروژه فناوری اطلاعات |
| 15| تجارت الکترونیک |16| تحقیق در عملیات | | 15| تجارت الکترونیک |16| تحقیق در عملیات |
| 17| تربیت بدنی 2 |18| تربیت بدنی 1 | | 17| تربیت بدنی 2 |18| تربیت بدنی 1 |
| 19| تعامل انسان و کامپیوتر |20| ریاضی 1 | | 19| تعامل انسان و کامپیوتر |20| ریاضی 1 |
| 21| ریاضی 2 |22| ریاضیات گسسته | | 21| ریاضی 2 |22| ریاضیات گسسته |
| 23| زبان تخصصی |24| زبان خارجی | | 23| زبان تخصصی |24| زبان خارجی |
| 25| ساختمان دادهها |26| سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) | | 25| ساختمان دادهها |26| سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) |
| 27| سیستم های خبره و تصمیم یار |28| سیستم های عامل | | 27| سیستم های خبره و تصمیم یار |28| سیستم های عامل |
| 29| سیستمهای چند رسانه ای |30| شبیهسازی کامپیوتری | | 29| سیستمهای چند رسانه ای |30| شبیهسازی کامپیوتری |
| 31| شبکه های کامپیوتری (1) |32| شبکه های کامپیوتری (2) | | 31| شبکه های کامپیوتری (1) |32| شبکه های کامپیوتری (2) |
| 33| طراحی الگوریتمها |34| طراحی و پیاده سازی کتابخانه الکترونیکی | | 33| طراحی الگوریتمها |34| طراحی و پیاده سازی کتابخانه الکترونیکی |
| 35| فارسی |36| فیزیک 1 | | 35| فارسی |36| فیزیک 1 |
| 37| فیزیک 2 |38| گرافیک کامپیوتری | | 37| فیزیک 2 |38| گرافیک کامپیوتری |
| 39| مباحث نو در فناوری اطلاعات |40| مبانی الکترونیک دیجیتال | | 39| مباحث نو در فناوری اطلاعات |40| مبانی الکترونیک دیجیتال |
| 41| مبانی فناوری اطلاعات |42| متون اسلامی (آموزش زبان عربی) | | 41| مبانی فناوری اطلاعات |42| متون اسلامی (آموزش زبان عربی) |
| 43| مدارهای منطقی |44| مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات | | 43| مدارهای منطقی |44| مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات |
| 45| مدیریت رفتار سازمانی |46| مدیریت نگهداری اطلاعات در فناوری اطلاعات | | 45| مدیریت رفتار سازمانی |46| مدیریت نگهداری اطلاعات در فناوری اطلاعات |
| 47| مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات |48| معادلات دیفرانسیل | | 47| مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات |48| معادلات دیفرانسیل |
| 49| معارف اسلامی 2 |50| معماری کامپیوتر | | 49| معارف اسلامی 2 |50| معماری کامپیوتر |
| 51| مهندسی فناوری اطلاعات (1) |52| مهندسی فناوری اطلاعات (4) | | 51| مهندسی فناوری اطلاعات (1) |52| مهندسی فناوری اطلاعات (4) |
| 53| مهندسی نرم افزار (1) |54| مهندسی نرم افزار (2) | | 53| مهندسی نرم افزار (1) |54| مهندسی نرم افزار (2) |
| 55| نرم افزارهای توزیع شده |56| نظریه زبانها و ماشینها | | 55| نرم افزارهای توزیع شده |56| نظریه زبانها و ماشینها |
| 57| هوش مصنوعی |58| کارآموزی | | 57| هوش مصنوعی |58| کارآموزی |
| || | | || |
| ! صنعت و بازار کار | | ! صنعت و بازار کار |
| |
| | | | | |
| | | |
| {picture=gvnbi.jpg} | | {picture=gvnbi.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| فارغ التحصیلان این رشته در این حوزه ها می توانند فعالیت کنند: | | فارغ التحصیلان این رشته در این حوزه ها می توانند فعالیت کنند: |
| __1)__ مطالعه، بررسی و امکان سنجی ((سخت افزار))، شبکه و ((نرم افزار)) مورد نیاز | | __1)__ مطالعه، بررسی و امکان سنجی ((سخت افزار))، شبکه و ((نرم افزار)) مورد نیاز |
| __2)__ جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات | | __2)__ جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات |
| __3)__ ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی | | __3)__ ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی |
| __4)__ طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی | | __4)__ طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی |
| __5)__ مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات | | __5)__ مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات |
| __6)__ مطالعه و بررسی سیستم های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم های عامل و سیستم های بانک اطلاعاتی | | __6)__ مطالعه و بررسی سیستم های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم های عامل و سیستم های بانک اطلاعاتی |
| __7)__ مطالعه و شناسائی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی. | | __7)__ مطالعه و شناسائی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی. |