تاریخچه ی:
رشته شهرسازی
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| {picture=shahriiii.jpg} | | {picture=shahriiii.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | | | |
| | | |
| {picture=shahsia.JPG} | | {picture=shahsia.JPG} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| توسعه شهرنشینی و رشد شهرها و شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدتری بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است. | | توسعه شهرنشینی و رشد شهرها و شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدتری بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است. |
| طی دهه های 1335- 1375 تعداد شهرهای ایران سه برابر شده و پیش بینی می شود که در سال 1400 شمسی این تعداد باز هم دو برابر گردد. تداوم این روند در آینده، مراقبت و هدایت توسعه های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارآ در سطوح مختلف شهرسازی تأکید می کند. | | طی دهه های 1335- 1375 تعداد شهرهای ایران سه برابر شده و پیش بینی می شود که در سال 1400 شمسی این تعداد باز هم دو برابر گردد. تداوم این روند در آینده، مراقبت و هدایت توسعه های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارآ در سطوح مختلف شهرسازی تأکید می کند. |
| با توجه به این واقعیات، حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان تخصصی میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می یابد. در این مقطع تقویت مهارت های فنی و کاربردی و همچنین آماده سازی زمینه برای دوره تحصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می گیرد. | | با توجه به این واقعیات، حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان تخصصی میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می یابد. در این مقطع تقویت مهارت های فنی و کاربردی و همچنین آماده سازی زمینه برای دوره تحصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می گیرد. |
| آموزش در دوره کارشناسی شهرسازی زمینه ای مناسب برای ساماندهی و هدایت توسعه و حفاظت و بهره وری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد. تأسیس این دوره ضمن تحول و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی، دگرگونی کیفی در آموزش دوره های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایه توسعه فنی و علمی شهرسازی در جهت همگامی با رشد و تحول کشور خواهد گردید. | | آموزش در دوره کارشناسی شهرسازی زمینه ای مناسب برای ساماندهی و هدایت توسعه و حفاظت و بهره وری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد. تأسیس این دوره ضمن تحول و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی، دگرگونی کیفی در آموزش دوره های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایه توسعه فنی و علمی شهرسازی در جهت همگامی با رشد و تحول کشور خواهد گردید. |
| کارشناسی شهرسازی عبارت از مجموعه آگاهی علمی، فنی در سطح آموزش هیا عمومی حرفه شهرسازی است. دانش آموختگان این دوره قدرت اجرایی طرح سکونتگاه های شهری و یا در حال شهری شدن را در چارچوب آموزش های خود دارا بوده و آمادگی لازم را در تهیه طرح های شهری با گروههای تخصصی خواهند داشت. این فارغ التحصیلان همچنین با کسب آگاهی ها و مهارت های علمی- فنی، در تهیه طرح های شهری همکاری فعال داشته و شرایط لازم و پایه ای را برای ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی شهرسازی واجد خواهند بود. | | کارشناسی شهرسازی عبارت از مجموعه آگاهی علمی، فنی در سطح آموزش هیا عمومی حرفه شهرسازی است. دانش آموختگان این دوره قدرت اجرایی طرح سکونتگاه های شهری و یا در حال شهری شدن را در چارچوب آموزش های خود دارا بوده و آمادگی لازم را در تهیه طرح های شهری با گروههای تخصصی خواهند داشت. این فارغ التحصیلان همچنین با کسب آگاهی ها و مهارت های علمی- فنی، در تهیه طرح های شهری همکاری فعال داشته و شرایط لازم و پایه ای را برای ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی شهرسازی واجد خواهند بود. |
| __دوره کارشناسی شهر سازی در پی تحقیق بخشیدن به موارد زیر است:__ | | __دوره کارشناسی شهر سازی در پی تحقیق بخشیدن به موارد زیر است:__ |
| __1)__ گسترش دانش و مهارت شهرسازی به منظور تربیت نیروی انسانی آگاه و کارآ که بتواند در خدمت رشد و تحول همه جانبه کشور قرار گرفته و نظارت و مراقبت بر توسعه پایدار شهری براساس طرحهای مصوب را بر عهده گیرد. | | __1)__ گسترش دانش و مهارت شهرسازی به منظور تربیت نیروی انسانی آگاه و کارآ که بتواند در خدمت رشد و تحول همه جانبه کشور قرار گرفته و نظارت و مراقبت بر توسعه پایدار شهری براساس طرحهای مصوب را بر عهده گیرد. |
| __2)__ تربیت کارشناسانی که بتوانند رابطه مناسب بین برنامه های اجتماعی- اقتصادی و توسعه ای را در اجرای طرحهای شهری فراهم آورند و بر اجرای طرحها و برنامه های توسعه نظارت نموده و در ارتقاء کیفیت و کارآیی محیط های شهری موثر افتند. | | __2)__ تربیت کارشناسانی که بتوانند رابطه مناسب بین برنامه های اجتماعی- اقتصادی و توسعه ای را در اجرای طرحهای شهری فراهم آورند و بر اجرای طرحها و برنامه های توسعه نظارت نموده و در ارتقاء کیفیت و کارآیی محیط های شهری موثر افتند. |
| __3)__ زمینه های علمی و فنی دوره های تخصصی شهرسازی را تقویت کرده و کارشناسی ارشد گرایش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری را به سوی حرفه ای تر شدن سوق دهند. | | __3)__ زمینه های علمی و فنی دوره های تخصصی شهرسازی را تقویت کرده و کارشناسی ارشد گرایش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری را به سوی حرفه ای تر شدن سوق دهند. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا | | ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1| آزاد- مشهد | |* | | | | 1| آزاد- مشهد | |* | | |
| 2| ارومیه | | *| | | | 2| ارومیه | | *| | |
| 3| امام خمینی قزوین | | *| | | | 3| امام خمینی قزوین | | *| | |
| 4| بابلسر | |* | | | | 4| بابلسر | |* | | |
| 5| هنر تهران | | *| | | | 5| هنر تهران | | *| | |
| 6| یزد | | *| | | | 6| یزد | | *| | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام درس | ردیف| نام درس | | ردیف| نام درس | ردیف| نام درس |
| 1| آشنایی با برنامهریزی و طراحی محیط |2| آشنایی با مبانی معماری و ساختمان | | 1| آشنایی با برنامهریزی و طراحی محیط |2| آشنایی با مبانی معماری و ساختمان |
| 3| آشنایی با مصالح و ساخت |4| آشنایی با منظرسازی شهری | | 3| آشنایی با مصالح و ساخت |4| آشنایی با منظرسازی شهری |
| 5| آمار و روشهای کمی در شهرسازی |6| اقتصاد شهری | | 5| آمار و روشهای کمی در شهرسازی |6| اقتصاد شهری |
| 7| انقلاب اسلامی و ریشههای آن |8| بلایا و سکونتگاههای انسانی | | 7| انقلاب اسلامی و ریشههای آن |8| بلایا و سکونتگاههای انسانی |
| 9| بومشناسی طبیعی و انسانی |10| تاریخ اسلام | | 9| بومشناسی طبیعی و انسانی |10| تاریخ اسلام |
| 11| تاریخ و فرهنگ شهرنشینی جهان |12| تربیت بدنی 2 | | 11| تاریخ و فرهنگ شهرنشینی جهان |12| تربیت بدنی 2 |
| 13| جامعه شناسی شهری |14| جغرافیای شهری | | 13| جامعه شناسی شهری |14| جغرافیای شهری |
| 15| حقوق و قوانین شهری |16| درآمدی بر شهرشناسی | | 15| حقوق و قوانین شهری |16| درآمدی بر شهرشناسی |
| 17| درک و بیان محیط شهری |18| روش تحقیق در شهرسازی | | 17| درک و بیان محیط شهری |18| روش تحقیق در شهرسازی |
| 19| زبان تخصصی |20| زبان خارجی | | 19| زبان تخصصی |20| زبان خارجی |
| 21| سمینار شهرسازی |22| شناخت فضاهای شهری ایران | | 21| سمینار شهرسازی |22| شناخت فضاهای شهری ایران |
| 23| طراحی و کاربرد نظام اطلاعات |24| طرح نهائی | | 23| طراحی و کاربرد نظام اطلاعات |24| طرح نهائی |
| 25| علم و هنر شهرسازی |26| فارسی | | 25| علم و هنر شهرسازی |26| فارسی |
| 27| مبانی اقتصاد |28| مبانی جامعهشناسی | | 27| مبانی اقتصاد |28| مبانی جامعهشناسی |
| 29| مبانی جغرافیا |30| مبانی مهندسی تاسیسات شهری | | 29| مبانی جغرافیا |30| مبانی مهندسی تاسیسات شهری |
| 31| مبانی مهندسی شبکه حمل و نقل |32| مبانی و روشهای برنامه ریزی مسکن | | 31| مبانی مهندسی شبکه حمل و نقل |32| مبانی و روشهای برنامه ریزی مسکن |
| 33| مبانی و روشهای برنامهریزی شهری |34| مبانی و روشهای طراحی شهری | | 33| مبانی و روشهای برنامهریزی شهری |34| مبانی و روشهای طراحی شهری |
| 35| متون اسلامی (آموزش زبان عربی) |36| مدیریت و سازمان اجرایی شهری | | 35| متون اسلامی (آموزش زبان عربی) |36| مدیریت و سازمان اجرایی شهری |
| 37| معارف اسلامی 2 |38| کاربرد رایانه در شهرسازی | | 37| معارف اسلامی 2 |38| کاربرد رایانه در شهرسازی |
| 39| کاربرد ریاضیات در شهرسازی |40| کاربرد نقشهبرداری در شهرسازی | | 39| کاربرد ریاضیات در شهرسازی |40| کاربرد نقشهبرداری در شهرسازی |
| 41| کاربرد هندسه در شهرسازی |42| کارگاه آمادهسازی زمین | | 41| کاربرد هندسه در شهرسازی |42| کارگاه آمادهسازی زمین |
| 43| کارگاه برداشت کالبدی |44| کارگاه برنامهریزی شهری (کاربری زمین) | | 43| کارگاه برداشت کالبدی |44| کارگاه برنامهریزی شهری (کاربری زمین) |
| 45| کارگاه برنامهریزی مسکن |46| کارگاه بیان تصویری 1 | | 45| کارگاه برنامهریزی مسکن |46| کارگاه بیان تصویری 1 |
| 47| کارگاه بیان تصویری 2 |48| کارگاه طراحی شهری | | 47| کارگاه بیان تصویری 2 |48| کارگاه طراحی شهری |
| 49| کارگاه طرحهای اجرایی |50| کارگاه مطالعات شهری | | 49| کارگاه طرحهای اجرایی |50| کارگاه مطالعات شهری |
| 51| کارگاه مهندسی تاسیسات شهری |52| کارگاه مهندسی شبکه حل و نقل | | 51| کارگاه مهندسی تاسیسات شهری |52| کارگاه مهندسی شبکه حل و نقل |
| || | | || |
| ! صنعت و بازار کار | | ! صنعت و بازار کار |
| |
| | | | | |
| | | |
| {picture=shahrang.jpg} | | {picture=shahrang.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| شهر سازی در عین تخصصی بودن، دارای خصلت میان رشتهای است و با زمینههای گوناگون در سطوح روستائی، شهری و منطقهای از یکسو و سطوح فنی و انسانی و محیطی از دیگر سو در ارتباط میباشد. | | شهر سازی در عین تخصصی بودن، دارای خصلت میان رشتهای است و با زمینههای گوناگون در سطوح روستائی، شهری و منطقهای از یکسو و سطوح فنی و انسانی و محیطی از دیگر سو در ارتباط میباشد. |
| کارشناسان شهرسازی میتوانند در فرایند ساماندهی و بهبود فضاهای زیستی و محیطهای زندگی نقش مؤثر داشته، با ارائه طرحهای مختلف در مدیریت طرح و برنامهریزی و اجرای این فضاها مشارکت نمایند. | | کارشناسان شهرسازی میتوانند در فرایند ساماندهی و بهبود فضاهای زیستی و محیطهای زندگی نقش مؤثر داشته، با ارائه طرحهای مختلف در مدیریت طرح و برنامهریزی و اجرای این فضاها مشارکت نمایند. |
| این کارشناسان نسبت به آموختههای خود قادر به تهیه طرح و برنامه برای مناطق شهری و روستائی بوده، عملا در فرایند شهرسازی نقش و وظیفه حرفهای خویش را ایفا خواهند کرد. | | این کارشناسان نسبت به آموختههای خود قادر به تهیه طرح و برنامه برای مناطق شهری و روستائی بوده، عملا در فرایند شهرسازی نقش و وظیفه حرفهای خویش را ایفا خواهند کرد. |
| کارشناسان شهرسازی با توجه به آموختههای خود میتوانند در نهادهای مختلف شهرسازی مانند دفاتر شهرسازی و فنی شهرداریها ، دفاتر فنی وزارت کشور، ادارات کل مسکن و شهرسازی، دادگستری، دفاتر فنی جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر نهادهای مربوط با اجرای طرحهای شهری کشور به کار بپردازند. | | کارشناسان شهرسازی با توجه به آموختههای خود میتوانند در نهادهای مختلف شهرسازی مانند دفاتر شهرسازی و فنی شهرداریها ، دفاتر فنی وزارت کشور، ادارات کل مسکن و شهرسازی، دادگستری، دفاتر فنی جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر نهادهای مربوط با اجرای طرحهای شهری کشور به کار بپردازند. |
| دانش آموختگان این دوره قدرت اجرایی طرح ((سکونتگاه)) های شهری و یا در حال شهری شدن را در چهار چوب آموختههای خود دارا هستند و آمادگی لازم را در تهیه طرحهای شهری با گروههای تخصصی خواهند داشت. | | دانش آموختگان این دوره قدرت اجرایی طرح ((سکونتگاه)) های شهری و یا در حال شهری شدن را در چهار چوب آموختههای خود دارا هستند و آمادگی لازم را در تهیه طرحهای شهری با گروههای تخصصی خواهند داشت. |
| این رشته ارتباط نزدیک با برخی از رشتههای مهندسی بخصوص رشتههای ((معماری))، ((عمران))، مکانیک (تاسیسات) و همچنین علوم اجتماعی، روانشناسی، ((جامعه شناسی))، ((اقتصاد)) و... دارد. | | این رشته ارتباط نزدیک با برخی از رشتههای مهندسی بخصوص رشتههای ((معماری))، ((عمران))، مکانیک (تاسیسات) و همچنین علوم اجتماعی، روانشناسی، ((جامعه شناسی))، ((اقتصاد)) و... دارد. |