تاریخچه ی:
رشته راهنمای موزه ها
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=namayeM.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| دوره کاردانی راهنمای ((موزه)) ها و بناهای تاریخی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت و آموزش افراد متعهد و مومن به عنوان راهنمای موزه ها و بناها و محوطه های تاریخی و باستانی کشور با ارائه توضیحات فنی و صحیح و مناسب به کار بستن شیوه های لازم و پاسخگویی مطلوب به سوالات بازدید کنندگان از این اماکن و بالا بردن کیفیت معرفی آموزش میراث فرهنگی به مردم است. | | دوره کاردانی راهنمای ((موزه)) ها و بناهای تاریخی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت و آموزش افراد متعهد و مومن به عنوان راهنمای موزه ها و بناها و محوطه های تاریخی و باستانی کشور با ارائه توضیحات فنی و صحیح و مناسب به کار بستن شیوه های لازم و پاسخگویی مطلوب به سوالات بازدید کنندگان از این اماکن و بالا بردن کیفیت معرفی آموزش میراث فرهنگی به مردم است. |
| ضرورت و اهمیت : | | ضرورت و اهمیت : |
| ضرورت ارائه نتایج مطالعات و پژوهشهای انجام شده و در دست انجام بر روی آثار و اشیاء موزه ای و نیز بناهاو بافتها و محوطه های تاریخی و باستانی و ارز شهای نهفته در آنها به مردم گوشه و کنار کشور با هدف خارج نمودن حاصل مطا لعات از دایره محدود تخصصی و کارشناسی و آشنا ساختن بیشتر فنی تر مردم به مواریث فرهنگی خود ، با حفظ امانت علمی و صحت و دقت لازم در ارائه و معرفی ، تربیت آموزش افرادی را در سطح کاردانی آموزش عالی طلب می نماید تا بتوانند به صورت کمک کارشناسان معرفی خوب و در شان این آثار مطا لعات و ارزشها باشند . | | ضرورت ارائه نتایج مطالعات و پژوهشهای انجام شده و در دست انجام بر روی آثار و اشیاء موزه ای و نیز بناهاو بافتها و محوطه های تاریخی و باستانی و ارز شهای نهفته در آنها به مردم گوشه و کنار کشور با هدف خارج نمودن حاصل مطا لعات از دایره محدود تخصصی و کارشناسی و آشنا ساختن بیشتر فنی تر مردم به مواریث فرهنگی خود ، با حفظ امانت علمی و صحت و دقت لازم در ارائه و معرفی ، تربیت آموزش افرادی را در سطح کاردانی آموزش عالی طلب می نماید تا بتوانند به صورت کمک کارشناسان معرفی خوب و در شان این آثار مطا لعات و ارزشها باشند . |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف |نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی |ارشد|دکترا | | ||ردیف |نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی |ارشد|دکترا |
| 1 |آزاد- ایذه | * | | | || | | 1 |آزاد- ایذه | * | | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس |
| 1|آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن| 2|آشنایی با بافتها و محوطهها | | 1|آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن| 2|آشنایی با بافتها و محوطهها |
| 3|آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روشهای آن |4|آشنایی با مردم شناسی | | 3|آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روشهای آن |4|آشنایی با مردم شناسی |
| 5|آشنایی با موزههای ایران و جهان | 6|آشنایی با بناهای دوره اسلامی ایران | | 5|آشنایی با موزههای ایران و جهان | 6|آشنایی با بناهای دوره اسلامی ایران |
| 7|آشنایی با تبلیغات و روشهای آن |8|آشنایی با هنر ((معماری)) پیش از اسلام ایران | | 7|آشنایی با تبلیغات و روشهای آن |8|آشنایی با هنر ((معماری)) پیش از اسلام ایران |
| 9|آشنایی با هنرهای سنتی ایران |10|آشنایی با وسایل سمعی و بصری | | 9|آشنایی با هنرهای سنتی ایران |10|آشنایی با وسایل سمعی و بصری |
| 11|تاریخ عمومی ایران |12|تاریخ و مبانی نظری مرمت 1 | | 11|تاریخ عمومی ایران |12|تاریخ و مبانی نظری مرمت 1 |
| 13|تاریخچه کتابت | 14 |تبدیل محوطهها و بناهای تاریخی به موزه | | 13|تاریخچه کتابت | 14 |تبدیل محوطهها و بناهای تاریخی به موزه |
| 15|تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطه های تاریخی | 16|خطوط و خواندن کتیبه | | 15|تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطه های تاریخی | 16|خطوط و خواندن کتیبه |
| 17|طرح اشیاء در تمدن اسلامی| 18|فن بیان | | 17|طرح اشیاء در تمدن اسلامی| 18|فن بیان |
| 19|مهر و ((سکه ))| 20|موزهداری 1 | | 19|مهر و ((سکه ))| 20|موزهداری 1 |
| 21|موزهداری 2 | 22|هنر و تمدن اسلامی 1 | | 21|موزهداری 2 | 22|هنر و تمدن اسلامی 1 |
| 23|هنر و تمدن اسلامی 2 | 24|کار آموزی راهنمای بناها و محوطه تاریخی | | 23|هنر و تمدن اسلامی 2 | 24|کار آموزی راهنمای بناها و محوطه تاریخی |
| 25|کار آموزی راهنمایی موزه ها | 26|کارگاه ((عکاسی)) پایه 1 || | | 25|کار آموزی راهنمایی موزه ها | 26|کارگاه ((عکاسی)) پایه 1 || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| فارغ التحصیلان این رشته با آموزشهای نظری و عملی کارآموزی و اطلاعاتی که از موزه ها و بناها و بافتهای تاریخی و باستانی و ارزشهای تاریخی و فرهنگی آنها کسب خواهند نمود . قادر خواهند بود نسبت به انتقال ارزشهای نهفته در آثار و اشیاء موزه ها و بناها و بافتهای تاریخی و باستانی و مشخصات فنی و تاریخی آنها به بازدید کنندگان اقدام و معرفی و آموزش میراث فرهنگی و پیوند بین نتیجه مطالعات بر روی این آثار و بازدید کنندگان را تسهیل و راهنمایی نمایند . | | فارغ التحصیلان این رشته با آموزشهای نظری و عملی کارآموزی و اطلاعاتی که از موزه ها و بناها و بافتهای تاریخی و باستانی و ارزشهای تاریخی و فرهنگی آنها کسب خواهند نمود . قادر خواهند بود نسبت به انتقال ارزشهای نهفته در آثار و اشیاء موزه ها و بناها و بافتهای تاریخی و باستانی و مشخصات فنی و تاریخی آنها به بازدید کنندگان اقدام و معرفی و آموزش میراث فرهنگی و پیوند بین نتیجه مطالعات بر روی این آثار و بازدید کنندگان را تسهیل و راهنمایی نمایند . |