تاریخچه ی:
ردالمطلع
تفاوت با نگارش: 2
- | __~~red:::فی ناام ا::~~__ |
+ | بی اول ((ز)) و ((قصیده)) را مطلع و بیت آخر را "مق" می گویند. |
- | ی اول ((غزل)) و ((قصید)) را مطلع و بی ر را مقطع گویند. |
+ | گهی مراع اول یا دم مطلع شعر، بسیر یاست و اگر آنرا در مقطع ترار کنن به زیبایی کلام می افزاید و سخن دارای حسن ختام می گردد. |
- | گا باشد که مصراع اول یا دوم مطلع، چنان یا و منا اتاق فتاده باشد که گر آنرا د طع تکرار کنند بر حسن کلام بیفزای و سخن دارای حسن ختام گردد. |
+ | ای عمل ا اا بدی "ردطلع" می ویند. |
- | ین مل را صطلا یع لمطلع گین انکه اف ر مط ی گفه ت: |
+ | ر زل زیر از ((فظ )) مصراع اول (مطلع) عیناً ر رین مصراع (مقطع) ترار ش است.
{img src=img/daneshnameh_up/4/47/radol-motale.JPG} |
~~maroon:ای صبا نکه از ی فلانی به من ر~~ ~~green: ------------ زا و یمار غم احت ی ه من ~~ |
- | ~~green:ی با کهی از کی فلانی ه من آر ----- زار و بیا مم رت انی به من آر ~~ |
+ | ~~green:قل بی اصل را بز اکسی مراد ------------ یعی ا ک در وت نانی به من آر |
- | را و ا ر مع تکرار که ت: |
+ | درکین گا نر با ل ویش نگ است ------------ ابرو و غمز ی و تیر و کمنی ه من |
- | ~~green:دلم ر بشد دو ک اظ ی ت ----- ای صبا نکتی از کوی فلانی به من آر ~~ |
+ | در یبی فر و یر ش ------------ ساغری ی زک تازه جوانی به من آر |
| + | منکران راهم ازین می دو سه ساغر بچشان ------------ و گر ایشان نستانند روانی به من آر |
| + | ساقیا عشرت امروز به فردا مفکن ------------ یا ز دیوان قضا خط امانی به من آر~~ |
| + | ~~green:دلم از دست بشد دوش چو حافظ می گفت -----------~~ ~~maroon:کای صبا نکهتی از کوی فلانی به من آر~~ |