منو
 صفحه های تصادفی
پیوند اعضا و عکس العمل دستگاه ایمنی
حاکم حسکانی نیشابوری
گیالوش
کاربر:مریم اعتصامی
سیستم فایل
زخم معده و اثنی عشر
رسیدگی شخصی به فقرا
وحشی
رهایی از اضطراب روز قیامت با ولایت امام علی علیه السلام
آزمایش تولید مثل رویشی
 کاربر Online
1142 کاربر online
تاریخچه ی: حس خیرخواهی و فضیلت

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-30Lines: 1-31
 گرایش دیگری در انسان هست كه به اصطلاح از مقوله خیر و فضیلت است. به تعبیر دیگر از مقوله اخلاق است، آنچه که ما در اصطلاح خودمان " اخلاق " می‏نامیم .  گرایش دیگری در انسان هست كه به اصطلاح از مقوله خیر و فضیلت است. به تعبیر دیگر از مقوله اخلاق است، آنچه که ما در اصطلاح خودمان " اخلاق " می‏نامیم .
 انسان به بسیاری از امور گرایش دارد به حکم آنکه منفعت و سود است . انسان به پول گرایش دارد برای اینکه‏ پول برای انسان منفعت است. یعنی وسیله‏ای است که می‏تواند حوائج مادی‏ او را رفع کند . این خیلی عالی است . گرایش انسان به منفعت ، همان " خود محوری " است ، یعنی انسان به چیزی گرایش پیدا می‏کند برای اینکه آن‏ را جذب کند به خود برای ادامه و بقای حیاتش . ( البته همین " گرایش‏ موجود زنده به اینکه حیات خویش را حفظ کند " چیست و چه رمزی دارد ، خود مسأله‏ای است . )  انسان به بسیاری از امور گرایش دارد به حکم آنکه منفعت و سود است . انسان به پول گرایش دارد برای اینکه‏ پول برای انسان منفعت است. یعنی وسیله‏ای است که می‏تواند حوائج مادی‏ او را رفع کند . این خیلی عالی است . گرایش انسان به منفعت ، همان " خود محوری " است ، یعنی انسان به چیزی گرایش پیدا می‏کند برای اینکه آن‏ را جذب کند به خود برای ادامه و بقای حیاتش . ( البته همین " گرایش‏ موجود زنده به اینکه حیات خویش را حفظ کند " چیست و چه رمزی دارد ، خود مسأله‏ای است . )
-تا این اندازه ، تحلیل آن کمی ساده‏تر است ، اما اموری هست که انسان به آنها گرایش دارد نه به دلیل اینکه منفعت است‏ بلکه به دلیل اینکه فضیلت و " خیر عقلانی " است . منفعت ، خیر حسی‏ است و فضیلت ، خیر عقلی . " فضیلت " مانند گرایش انسان به راستی از آن جهت که راستی است و در مقابل ، تنفر از دروغ ، گرایش انسان به تقوا و پاکی . +__~~brown:تا این اندازه ، تحلیل آن کمی ساده‏تر است ، اما اموری هست که انسان به آنها گرایش دارد نه به دلیل اینکه منفعت است‏ بلکه به دلیل اینکه فضیلت و " خیر عقلانی " است . منفعت ، خیر حسی‏ است و فضیلت ، خیر عقلی . " فضیلت " مانند گرایش انسان به راستی از آن جهت که راستی است و در مقابل ، تنفر از دروغ ، گرایش انسان به تقوا و پاکی . ~~__
 به طور کلی اینگونه گرایشها که فضیلت است دو نوع است ، بعضی‏ فردی است و بعضی اجتماعی .  به طور کلی اینگونه گرایشها که فضیلت است دو نوع است ، بعضی‏ فردی است و بعضی اجتماعی .
 " فردی " مثل گرایش به نظم و انضباط ، گرایش به تسلط بر نفس ، آنچه که ما " مالکیت نفس " می‏نامیم ، بر خود مسلط بودن و بسیاری دیگر از مفاهیم اخلاق فردی ، حتی شجاعت به معنی‏ قوت قلب نه زور بازو که آن از مقوله اخلاق نیست ، شجاعت در مقابل جبن‏ و امثال اینها ،  " فردی " مثل گرایش به نظم و انضباط ، گرایش به تسلط بر نفس ، آنچه که ما " مالکیت نفس " می‏نامیم ، بر خود مسلط بودن و بسیاری دیگر از مفاهیم اخلاق فردی ، حتی شجاعت به معنی‏ قوت قلب نه زور بازو که آن از مقوله اخلاق نیست ، شجاعت در مقابل جبن‏ و امثال اینها ،
  " اجتماعی " مانند گرایش به تعاون ، کمک دیگران‏ بودن ، با یکدیگر یک کار اجتماعی کردن ، گرایش به احسان و نیکوکاری ، گرایش به فداکاری ( که هیچ با منطق منفعت جور در نمی‏آید زیرا فداکاری‏ یعنی فدا کردن خود ، حتی جان خود ) ، گرایش به ایثار :  " اجتماعی " مانند گرایش به تعاون ، کمک دیگران‏ بودن ، با یکدیگر یک کار اجتماعی کردن ، گرایش به احسان و نیکوکاری ، گرایش به فداکاری ( که هیچ با منطق منفعت جور در نمی‏آید زیرا فداکاری‏ یعنی فدا کردن خود ، حتی جان خود ) ، گرایش به ایثار :
  " __«~~green: و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه ~~»" __( حشر / . 9 )  " __«~~green: و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه ~~»" __( حشر / . 9 )
  اینکه انسان در حالی که کمال احتیاج به چیزی را دارد دیگری را بر خود مقدم بدارد :  اینکه انسان در حالی که کمال احتیاج به چیزی را دارد دیگری را بر خود مقدم بدارد :
  « __~~green:و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ، انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا ~~ __»( انسان / 8 ) .   « __~~green:و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ، انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا ~~ __»( انسان / 8 ) .
 پس به طور کلی گرایش به فضیلت ، یا گرایشهای اخلاقی ، یا به تعبیر دیگر گرایشهایی که از مقوله فضیلت و خیر اخلاقی است ، در انسان هست .  پس به طور کلی گرایش به فضیلت ، یا گرایشهای اخلاقی ، یا به تعبیر دیگر گرایشهایی که از مقوله فضیلت و خیر اخلاقی است ، در انسان هست .
 منبع : کتاب فطرت  منبع : کتاب فطرت
 نویسنده : شهید مرتضی مطهری  نویسنده : شهید مرتضی مطهری
-صفحه :74 +صفحه :78

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [11:14 ]   5   محمد ورهرام      جاری 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [11:45 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [09:01 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [09:00 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [19:28 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..