منو
 صفحه های تصادفی
جبرئیل، خادم اهل بیت
تیره جنتیانا
سالاد سیب زمینی
مؤمنین در هنگام مرگ
ازدواج
آزمایش گرم شدن با تابش
رعایت اعتدال
مستدرکات صحیفه
کارشناس صنایع کشاورزی
قطب الدین محمد بن تکش خوارزمشاهی
 کاربر Online
1412 کاربر online
تاریخچه ی: جبر و تفویض

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-16Lines: 1-12
-یکی از جنجالی ترین موضوعات کلی، موضوع جبر و تفویض است.
آیا انسان در کار خود کاملاً مجبور است و هر چه از او سر میزند براساس جبر الهی است و هیچ اختیاری ندارد؟ یا نسن کاملا آزاد است و همه چیز در اختیار اوست و خداوند هرگز در کار او دخالتی ندارد و از هر گونه اقتداری در محدوده اقبال انسان بی بهره است؟!
+یکی از جنجالی ترین موضوعات یی، موضوع جبر و تفویض است.
آیا انسان در کارهای خود کاملاً مجبور است و هر چه از او سر مزند براساس جبر الهی است و خودش هیچ اختیاری ندارد؟ یا رعکس کاملا آزاد است و همه چیز در اختیار اوست و خداوند هرگز در کار او دخالتی ندارد و از هر گونه اقتداری در محدوده اقبال انسان بیبهره است؟!
-برخی طرفدار نظریه جبر و برخی طرفداری نظریه دوم هستند که آنرا تفویض می نامند. (تفویض یعنی واگذاری تامّ همه کارها به خود انسان و بیرون شدن اختیار از زیر اقتدار الهی) ر کر قرآن و ت هر دو نظر، غلط است و صریحاً در روایات موده ان: « لاجبر و لا تفویض بل امر بین الامرین » جبر و تفویض هر دو غلط است و ه اختیار انسان و رابطه اش با اراده و اختیار الهی د وسط بین بر فویض است، نه خداوند در محدوده کار انسان هیچ کاره است و نه افعالی آدمی از روی جبر میبا چرا که: انسان مثل سایر موجودات در گرفتن اصل وجود و محدوده وجود، محتاج خداوند است. +برخی طرفدار نظریه جبر و برخی طرفداری نظریه دوم هستند که آن را تفویض مینامند. (تفویض یعنی واگذاری تامّ همه کارها به خود انسان و بیرون شدن اختیار از زیر اقتدار الهی)
نابر صل موجود در قرآن و فمیات معصومین، هر دو نظر، غلط است. در روایات امان معصوم چنین آمده ات:« لاجبر و لا تفویض بل امر بین الامرین.» (جبر و تفویض هر دو غلط است و جرای اختیار انسان و رابطهاش با اراده و اختیار الهی چیی بین ی وست.) نه خداوند در محدوده کارهای انسان هیچکاره است و نه اعمال آدمی از روی جبر ا، چرا که انسان مثل سایر موجودات در گرفتن اصل و محدوده وجود، محتاج خداوند است. یعنی نه فقط در ابتدای خلقت، بلکه هر لحظه در حال گرفتن فیض وجودی است. جهان هستی دائماً در حال وجودگیری است و لحظه‌ای نمی‌تواند از منبع فیض جدا شود. اگر لحظه ای فیض الهی قطع شود، همه موجودت نابود خواهند شد.
پس خداوند لحظه به لحظه به انسان‌ها هست
می‌بخشد و انسان در هر لحظه، خودش، صفاتش، افعالش و همه مظاهر وجودیش تجلیات فیض خدایند و اراده اش، اختیارش، فکرش و دست و پایش، و. . . در حال فیض گیری از خداست و از خودش هیچ ندارد.
بن
ابراین هر کاری از انسان سر می زند کار خود اوست و هیچ جبری در کار نیست ولی تفویض هم نیست که انسان سرِپای خود باشد. بلکه همان طور که گفته شد اعمالش به خداوند هم مرتبط است. افعال آدمی جدا از خداوند و بیرون از اقتدار وی نیست بلکه در ارتباط مستقیم و مداوم با پروردگار است، و این است معنی جبر و تفویض.
-آن هم نه فقط در ابتدای خلقت بلکه هر لحظه در حال گرفتن فیض وجود است، جهان هستی دائماً در حال وجودگیری است و لحظه ای نمیتواند از منبع فیض جدا باشد اگر لحظه ای فیض الهی قطع شود، هر موجودی نابود است.

پس انسان هم هر لحظه در حال دریافت فیض وجود از خداوند است و خداوند
به او هستی میبخشد پس انسان در هر لحظه ،خودش، صفاتش، افعالش و همه مظاهر وجودیش تجلیات فیض خدایند پس انسان به همراه اراده اش، اختیارش، فرش و دست و پایش، و. . . ر حال فیض گیری از خداست و از خود هیچ ندارد.

بنابراین هر کاری
از انسان سر می زند کار خود اوست و هیچ جبری در کار نیست ولی تفویض هم نیست که انسان سرِپای خود باشد بلکه به بیانی که گفتیم افعالش به خداوند هم مستند میباشد و افعال آدمی جدای از خداوند و بیرون از اقتدار وی نیست بلکه با بیان فوق در ارتباط مستقیم و مداوم با پروردگار است و این است معنی جبر و تفویض.

منابع: برگرفته از کتابهای مربوطه (
عدل الهی شهید مطهری - طلب و اراده - المیزان علامه طباطبائی و....

منابع:
+منابع:
برگرفته از کتابهای عدل الهی شهید مطهری، طلب و اراده، المیزان علامه طباطبائی و....
 دایره المعارف، ج 3، ‌ص 266؛ لغت نامه دهخدا؛ اصطلاحات علوم و فنون، ‌ج 1،‌ ص 600 و 551 دایره المعارف، ج 3، ‌ص 266؛ لغت نامه دهخدا؛ اصطلاحات علوم و فنون، ‌ج 1،‌ ص 600 و 551

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 29 مرداد 1384 [06:55 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [05:32 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 17 تیر 1383 [10:14 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..