تاریخچه ی:
تفریحات سالم در اسلام
تفاوت با نگارش: 2
| + | {DYNAMICMENU()} |
| + | __واژهنامه__ |
| + | *((واژگان روانشناسی تربیتی)) |
| + | *((واژگان روانشناسی یادگیری)) |
| + | *((واژگان روانشناسی تفکر و هوش)) |
| + | __مقالات مرتبط__ |
| + | *((بازی در کودکان)) |
| + | *((روابط والدین با نوجوانان)) |
| + | *((روانشناسی تربیتی)) |
| + | *((روانشناسی کودک)) |
| + | *((روشهای افزایش رفتار مطلوب در دانش آموزان)) |
| + | *((روشهای مقابله با مخالفت کردنهای کودکان)) |
| + | *((طبقه بندی اهداف آموزش)) |
| + | *((پرورش اخلاق در فرزندان)) |
| + | *((پرورش اعتماد به نفس در کودکان)) |
| + | __کتابهای مرتبط__ |
| + | *((کتابهای روانشناسی تربیتی)) |
| + | __[http://217.218.177.31/mavara/mavara-view_forum.php?forumId=45|انجمن روانشناسی]__ |
| + | __سایتهای مرتبط__ |
| + | *سایتهای داخلی |
| + | **[http://www.ier.ir/|پژوهشکده تعلیم و تربیت] |
| + | **[http://www.iranpa.org/|اانجمن روانشناسی ایران] |
| + | **[http://angosht.com/ravan.htm|تستهای روانشناسی] |
| + | **[http://iranpa.org/Page.asp?T_Pages=63|تازههای کتابهای روانشناسی ایران] |
| + | **[http://www.iranpa.org/|انجمن مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.pcoiran.com/|سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.ircounseling.org/mainPage.aspx|انجمن مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.iranianasp.org/|انجمن روانشناسی اجتماعی ایران] |
| + | **[http://alireza51.iblog.com/|روان شناسی کاربردی] |
| + | **[http://inspsyedu.ut.ac.ir/|موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران] |
| + | *سایتهای خارجی |
| + | **[http://www.tregistry.com/|مشاوره آموزشی مدیریت] |
| + | **[http://www.unitar.org/|موسسه سازمان ملل برای تحقیقات و آموزش] |
| + | **[http://www.ed.uiuc.edu/eps/educetionaltheory/|نظریه های آموزشی] |
| + | **[http://www.tcrecord.org/|ندای اندیشمندان ، محققین علوم تربیتی] |
| + | **[http://www.incops.de/|آشنایی با روانشناسی شناختی] |
| + | **[http://www.bbpp.de/inhaltrecht.htm|مرکزی برای اطلاعات گسترده در رابطه با روانشناسی] |
| + | **[http://userpage.fu-berlin.de/~health/world14.htm|اطلاعات پیرامون خودمدیریت] |
| + | **[http://www.psychotherapie.com/|سایتی بسیار جالب و پراطلاعات در زمینههای مختلف روانشناسی] |
| + | **[http://www.psychologyinfo.com/|اطلاعات روانشناسی] |
| + | **[http://psychcentral.com/|مرکز روانشناسی] |
| + | **[http://www.psychology.net/|شبکه روانشناسی] |
| + | **[http://www.spsp.org/|روانشناسی اجتماعی و شخصیت] |
| + | **[http://www.socialpsychology.org/|شبکه روانشناسی اجتماعی] |
| + | **[http://www.tandf.co.uk/journals/carfax/01443410.html|روانشناسی تربیتی در عمل] |
| + | **[http://en.wikipedia.org/wiki/Psychology|روانشناسی (ویکی پدیا)] |
| + | __گالری تصویر__ |
| + | *[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=39|گالری علوم] |
| + | **[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=28|گالری علوم اجتماعی] |
| + | body= |
| + | |~| |
| + | {DYNAMICMENU} |
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
|
| |
|
| ||همانگونه که بدن آدمی به انواع غذاها محتاج است، روح او نیز به شادابی و تفریحات سالم نیازمند است و غذای روح و روان ، همانند غذای جسم مطرح است. با بررسی ((سیره عملی حضرت علی علیه السلام|سیره عملی حضرت امیرالمومنین علیه السلام)) ، این حقیقت را به روشنی درمییابیم.|| | | ||همانگونه که بدن آدمی به انواع غذاها محتاج است، روح او نیز به شادابی و تفریحات سالم نیازمند است و غذای روح و روان ، همانند غذای جسم مطرح است. با بررسی ((سیره عملی حضرت علی علیه السلام|سیره عملی حضرت امیرالمومنین علیه السلام)) ، این حقیقت را به روشنی درمییابیم.|| |
| !نظر به آب گودالها پس از باران | | !نظر به آب گودالها پس از باران |
| __حضرت علی علیه السلام میفرماید:__ شبی در مدینه باران فراوانی بارید و بیابانها و گودالها پر از آب شد. صبح آن روز __رسول خدا (ص) به من فرمود:__ بیا تا به صحرای "عقیق" برویم و طراوت و صفای آبهای جمع شده در گودالها و درهها را تماشا کنیم . همراه پیامبر به تماشای بیابان رفتیم، درحالیکه منظرههای زیبای طبیعت را نگاه میکردیم، عرض کردم: ای رسول خدا! اگر دیشب اطلاع میدادید، غذایی آماده میکردم. | | __حضرت علی علیه السلام میفرماید:__ شبی در مدینه باران فراوانی بارید و بیابانها و گودالها پر از آب شد. صبح آن روز __رسول خدا (ص) به من فرمود:__ بیا تا به صحرای "عقیق" برویم و طراوت و صفای آبهای جمع شده در گودالها و درهها را تماشا کنیم . همراه پیامبر به تماشای بیابان رفتیم، درحالیکه منظرههای زیبای طبیعت را نگاه میکردیم، عرض کردم: ای رسول خدا! اگر دیشب اطلاع میدادید، غذایی آماده میکردم. |
| __پیامبر فرمود:__ « آن کس که ما را تا اینجا آورده است، نمیگذارد گرسنه بمانیم.» ناگاه ابری آمد، خود را پایین کشید و سفره غذایی در پیش روی پیامبر انداخت. در آن سفره ، انارهای زیبایی بود که به آن طراوت و زیبایی ، هیچ چشمی ندیده بود. از آن انارها خوردیم و مقداری برای ((حضرت فاطمه سلام الله علیها|فاطمه علیها سلام)) و فرزندان خود برداشتیم. | | __پیامبر فرمود:__ « آن کس که ما را تا اینجا آورده است، نمیگذارد گرسنه بمانیم.» ناگاه ابری آمد، خود را پایین کشید و سفره غذایی در پیش روی پیامبر انداخت. در آن سفره ، انارهای زیبایی بود که به آن طراوت و زیبایی ، هیچ چشمی ندیده بود. از آن انارها خوردیم و مقداری برای ((حضرت فاطمه سلام الله علیها|فاطمه علیها سلام)) و فرزندان خود برداشتیم. |
| !استفاده از زیباییهای طبیعت | | !استفاده از زیباییهای طبیعت |
| حضرت علی علیه السلام وقتی به سوی ((جنگ صفین|صفین)) حرکت میفرمود، به سرزمین "بلیخ" رسید که جای خوش آب و هوایی بود و رودخانه بزرگ و پر آبی داشت. مناظر زیبای آن سرزمین ، امام علی علیه السلام را به خود مشغول کرد. آن حضرت دستور داد تا سپاهیان مدتی در آنجا بمانند، از آب و هوای دلنشین آن سامان بهره مند گردند و استراحت کنند. با اینکه حضرت علی علیه السلام در حال پیشروی به سوی سرزمین صفین بود و جنگ بسیار سرنوشت سازی را در پیش رو داشت، و لشکر چند ده هزار نفری را رهبری میکرد، اما از تفریحات سالم سربازان و بهره مندی از زیباییهای طبیعت غفلت نفرمود. | | حضرت علی علیه السلام وقتی به سوی ((جنگ صفین|صفین)) حرکت میفرمود، به سرزمین "بلیخ" رسید که جای خوش آب و هوایی بود و رودخانه بزرگ و پر آبی داشت. مناظر زیبای آن سرزمین ، امام علی علیه السلام را به خود مشغول کرد. آن حضرت دستور داد تا سپاهیان مدتی در آنجا بمانند، از آب و هوای دلنشین آن سامان بهره مند گردند و استراحت کنند. با اینکه حضرت علی علیه السلام در حال پیشروی به سوی سرزمین صفین بود و جنگ بسیار سرنوشت سازی را در پیش رو داشت، و لشکر چند ده هزار نفری را رهبری میکرد، اما از تفریحات سالم سربازان و بهره مندی از زیباییهای طبیعت غفلت نفرمود. |
| !شنا و تیراندازی | | !شنا و تیراندازی |
| جوانان و نوجوان ، برای رشد و کمال روحی و جسمی هم به فعالیتهای بدنی نیاز دارند و هم به طراوت و شادابی روح. باید تفریحات سالم را ، بگونهای برای جوانان فراهم کرد که هم وقت آنها را پر کند و بیکار و سرگردان نمانند و هم در رشد جسمی و روانی آنان تاثیر داشته باشد. | | جوانان و نوجوان ، برای رشد و کمال روحی و جسمی هم به فعالیتهای بدنی نیاز دارند و هم به طراوت و شادابی روح. باید تفریحات سالم را ، بگونهای برای جوانان فراهم کرد که هم وقت آنها را پر کند و بیکار و سرگردان نمانند و هم در رشد جسمی و روانی آنان تاثیر داشته باشد. |
| __((حضرت علی علیه السلام)) به دو نوع از سرگرمیهای خوب اشاره میفرماید:__ "علـِّموا اولادکم ، السباحة و الرمایة." | | __((حضرت علی علیه السلام)) به دو نوع از سرگرمیهای خوب اشاره میفرماید:__ "علـِّموا اولادکم ، السباحة و الرمایة." |
| به کودکان و نوجوانان خود ، شنا و تیراندازی بیاموزید. (البته قابل ذکر است که در زمان حضرت علی علیه السلام ((تیراندازی)) و فراگیری آن امر مهمی بود اما در این زمان شاید فراگیری موارد دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.) | | به کودکان و نوجوانان خود ، شنا و تیراندازی بیاموزید. (البته قابل ذکر است که در زمان حضرت علی علیه السلام ((تیراندازی)) و فراگیری آن امر مهمی بود اما در این زمان شاید فراگیری موارد دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.) |
| !شوخیهای متواضعانه | | !شوخیهای متواضعانه |
| خندیدن و خنداندن به دور از رفتارها و الفاظ زشت ، مانعی ندارد. بین دروغ گفتن و مسخره کردن ، بازی کردن با آبروی مردم ، و فروتنی و متواضع بودن فرق است. حضرت علی علیه السلام مردی بذله گو نبود، اما همواره لبخند بر لبان مبارکش بود و در برخورد با کوچک و بزرگ ، شاد و دارای چهرهای شاداب و خندان بود. به چند نمونه عملی از این رفتارها توجه کنید: | | خندیدن و خنداندن به دور از رفتارها و الفاظ زشت ، مانعی ندارد. بین دروغ گفتن و مسخره کردن ، بازی کردن با آبروی مردم ، و فروتنی و متواضع بودن فرق است. حضرت علی علیه السلام مردی بذله گو نبود، اما همواره لبخند بر لبان مبارکش بود و در برخورد با کوچک و بزرگ ، شاد و دارای چهرهای شاداب و خندان بود. به چند نمونه عملی از این رفتارها توجه کنید: |
| *رسول گرامی اسلام در فرصتهای مناسب اصحاب و یاران خود را میخنداند و آنان را شاداب و سرحال نگه میداشت. یک روز رسول خدا به پیرزنی فرمود: چرا تلاش میکنی، پیرزنها به بهشت نمیروند. آن زن ناراحت شد و گفت: یا رسول الله ، من به ((بهشت)) نمیروم؟ رسول خدا در حالی که میخندید فرمود: همه جوان شده و وارد بهشت میگردند. | | *رسول گرامی اسلام در فرصتهای مناسب اصحاب و یاران خود را میخنداند و آنان را شاداب و سرحال نگه میداشت. یک روز رسول خدا به پیرزنی فرمود: چرا تلاش میکنی، پیرزنها به بهشت نمیروند. آن زن ناراحت شد و گفت: یا رسول الله ، من به ((بهشت)) نمیروم؟ رسول خدا در حالی که میخندید فرمود: همه جوان شده و وارد بهشت میگردند. |
| *روزی پیامبر (ص) با امام علی علیه السلام در مجلسی ، خرما تناول میفرمود و هستههای خرما را مقابل علی علیه السلام میگذاشت، بگونهای که اگر کسی وارد میشد فکر میکرد همه خرماها را علی علیه السلام خورده و آن حضرت چیزی تناول نفرموده است. پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود: « شما زیاد خرما خوردهاید؟» حضرت علی جواب داد: « آن کس زیادتر خورده که خرما را با هسته آن تناول کرده است.» و لبخند بر لبان پیامبر نقش بست. | | *روزی پیامبر (ص) با امام علی علیه السلام در مجلسی ، خرما تناول میفرمود و هستههای خرما را مقابل علی علیه السلام میگذاشت، بگونهای که اگر کسی وارد میشد فکر میکرد همه خرماها را علی علیه السلام خورده و آن حضرت چیزی تناول نفرموده است. پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود: « شما زیاد خرما خوردهاید؟» حضرت علی جواب داد: « آن کس زیادتر خورده که خرما را با هسته آن تناول کرده است.» و لبخند بر لبان پیامبر نقش بست. |
| *حضرت علی (ع) ، همواره از شوخیهای زشت و بی معنا پرهیز میفرمود و ((عمر وعاص)) را در مورد پخش اینگونه شایعات مورد نکوهش قرار داد و در خطبه 84 مرز میان شوخیهای ناروا و روا را روشن ساخته و فرمود: شگفتا از عمر وعاص پسر نابغه! میان مردم شام گفت من اهل شوخی و خوش گذرانی بوده و عمر ، بیهوده میگذرانم! حرفی باطل است و گناه را در میان شامیان انتشار داده است.
مردم آگاه باشید! بدترین گفتار دروغ است. عمر وعاص سخن میگوید، پس دروغ میبندد. وعده میدهد و خلاف آن مرتکب میشود. درخواست میکند و اصرار میورزد. اما اگر چیزی از او بخواهند، بخل میورزد. به پیمان خیانت میکند و پیوند خویشاوندی را قطع مینماید. پیش از آغاز نبرد در هیاهو و امر و نهی ، بیمانند است تا آنجا که دستها به سوی قبضه شمشیرها نرود. اما در آغاز نبرد و برهنه شدن شمشیرها ، بزرگترین نیرنگ او این است که ... ، فرار نماید.
آگاه باشید! به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخی و کارهای بیهوده باز میدارد، ولی عمر وعاص را فراموشی آخرت از سخن حق باز داشته است. با ((معاویه)) بیعت نکرد مگر بدان شرط که به او پاداش دهد و در برابر ترک دین خویش ، رشوهای تسلیم او کند. حضرت علی علیه السلام در حکمت 450 ((نهج البلاغه)) شوخیهای ناروا را تذکر میدهد و میفرماید: « هیچ کس شوخی بیجا نکند جز آنکه مقداری از عقل خویش را از دست بدهد.» | | *حضرت علی (ع) ، همواره از شوخیهای زشت و بی معنا پرهیز میفرمود و ((عمر وعاص)) را در مورد پخش اینگونه شایعات مورد نکوهش قرار داد و در خطبه 84 مرز میان شوخیهای ناروا و روا را روشن ساخته و فرمود: شگفتا از عمر وعاص پسر نابغه! میان مردم شام گفت من اهل شوخی و خوش گذرانی بوده و عمر ، بیهوده میگذرانم! حرفی باطل است و گناه را در میان شامیان انتشار داده است.
مردم آگاه باشید! بدترین گفتار دروغ است. عمر وعاص سخن میگوید، پس دروغ میبندد. وعده میدهد و خلاف آن مرتکب میشود. درخواست میکند و اصرار میورزد. اما اگر چیزی از او بخواهند، بخل میورزد. به پیمان خیانت میکند و پیوند خویشاوندی را قطع مینماید. پیش از آغاز نبرد در هیاهو و امر و نهی ، بیمانند است تا آنجا که دستها به سوی قبضه شمشیرها نرود. اما در آغاز نبرد و برهنه شدن شمشیرها ، بزرگترین نیرنگ او این است که ... ، فرار نماید.
آگاه باشید! به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخی و کارهای بیهوده باز میدارد، ولی عمر وعاص را فراموشی آخرت از سخن حق باز داشته است. با ((معاویه)) بیعت نکرد مگر بدان شرط که به او پاداش دهد و در برابر ترک دین خویش ، رشوهای تسلیم او کند. حضرت علی علیه السلام در حکمت 450 ((نهج البلاغه)) شوخیهای ناروا را تذکر میدهد و میفرماید: « هیچ کس شوخی بیجا نکند جز آنکه مقداری از عقل خویش را از دست بدهد.» |
| *روزی ((ابوبکر)) و ((عمر)) ، دو طرف حضرت علی علیه السلام راه میرفتند چون قد آن دو نفر کمی بلندتر از آن حضرت بود، عمر جملاتی را به شوخی و طنز مطرح کرد و خطاب به حضرت گفت: اَنت فی بَینِنَا کَنُونِ « لَنا». علی! تو در میان ما، مثل حرف " نون" در " لنا" هستی. حضرت علی علیه السلام بلافاصله پاسخ داد که : اِن لَم اَکُن اَنا اَنتُم « لا». یعنی اگر من نباشم، شما چیزی نیستید چون "لا" یعنی "هیچ". | | *روزی ((ابوبکر)) و ((عمر)) ، دو طرف حضرت علی علیه السلام راه میرفتند چون قد آن دو نفر کمی بلندتر از آن حضرت بود، عمر جملاتی را به شوخی و طنز مطرح کرد و خطاب به حضرت گفت: اَنت فی بَینِنَا کَنُونِ « لَنا». علی! تو در میان ما، مثل حرف " نون" در " لنا" هستی. حضرت علی علیه السلام بلافاصله پاسخ داد که : اِن لَم اَکُن اَنا اَنتُم « لا». یعنی اگر من نباشم، شما چیزی نیستید چون "لا" یعنی "هیچ". |
| *__قبول هدیه حلوا و شوخی کردن:__ روزی یکی از دوستان امام علی علیه السلام حلوایی تهیه کرد و از آن حضرت خواست تا تناول فرماید. امام فرمود: مناسبت آن چیست؟ جواب داد: امروز نوروز است (روز عید است). حضرت از آن حلوا میل فرمود، خندید و چنین شوخی کرد که اگر میتوانی همه روز را نوروز قرار ده. | | *__قبول هدیه حلوا و شوخی کردن:__ روزی یکی از دوستان امام علی علیه السلام حلوایی تهیه کرد و از آن حضرت خواست تا تناول فرماید. امام فرمود: مناسبت آن چیست؟ جواب داد: امروز نوروز است (روز عید است). حضرت از آن حلوا میل فرمود، خندید و چنین شوخی کرد که اگر میتوانی همه روز را نوروز قرار ده. |
| !شنا در رودخانه | | !شنا در رودخانه |
| یکی از لذتهای حلال و تفریحات نشاط آور ، شنا کردن است. و در روایات اسلامی به ((یادگیری شنا)) بسیار سفارش شده است. حضرت علی علیه السلام به شنا کردن علاقه داشت، با اینکه میتوانست روزهای جمعه در منزل غسل جمعه کند اما به کنار رودخانه میرفت و در رودخانه غسل جمعه و شنا میکرد. | | یکی از لذتهای حلال و تفریحات نشاط آور ، شنا کردن است. و در روایات اسلامی به ((یادگیری شنا)) بسیار سفارش شده است. حضرت علی علیه السلام به شنا کردن علاقه داشت، با اینکه میتوانست روزهای جمعه در منزل غسل جمعه کند اما به کنار رودخانه میرفت و در رودخانه غسل جمعه و شنا میکرد. |
| __اشعث بن عبد میگوید:__ یک روز جمعه ، علی علیه السلام را دیدم که در ((رودخانه فرات)) شنا می کرد و غسل جمعه انجام میداد و در آن روز با پیراهنی نو ، ((نماز جمعه)) خواند. | | __اشعث بن عبد میگوید:__ یک روز جمعه ، علی علیه السلام را دیدم که در ((رودخانه فرات)) شنا می کرد و غسل جمعه انجام میداد و در آن روز با پیراهنی نو ، ((نماز جمعه)) خواند. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((اخبار قرآنی)) | | *((اخبار قرآنی)) |
| *((اوقات فراغت)) | | *((اوقات فراغت)) |
| *((تاثیر دعا در بهداشت روانی)) | | *((تاثیر دعا در بهداشت روانی)) |
| *((تیراندازی در روایات اسلامی)) | | *((تیراندازی در روایات اسلامی)) |
| *((خاطرات قرآنی)) | | *((خاطرات قرآنی)) |
| *((خنده)) | | *((خنده)) |
| *((خوشبینی و مثبت اندیشی)) | | *((خوشبینی و مثبت اندیشی)) |
| *((روانشناسی اسلامی)) | | *((روانشناسی اسلامی)) |
| *((شنا در روایات اسلامی)) | | *((شنا در روایات اسلامی)) |
| *((لطایف قرآنی)) | | *((لطایف قرآنی)) |
| !!منابع | | !!منابع |
| #مناقب الفاخرة / ثاقب المناقب. | | #مناقب الفاخرة / ثاقب المناقب. |
| #فتوح ابن اعثم کوفی،ص512. | | #فتوح ابن اعثم کوفی،ص512. |
| #فروغ کافی، ج6، ص 47، ح 4. | | #فروغ کافی، ج6، ص 47، ح 4. |
| #شرح نهج البلاغه خویی ، ج 6، ص 94. | | #شرح نهج البلاغه خویی ، ج 6، ص 94. |
| #شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 11، ص 274. | | #شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 11، ص 274. |
| #منهاج البرائه خویی ، ج 2، ص 208. | | #منهاج البرائه خویی ، ج 2، ص 208. |