منو
 صفحه های تصادفی
توحید در قرآن
صفات کمی
زهیر بن سلیم و شهادت در کربلا
روابط برادران بویه
پاسخ امام سجاد علیه السلام درباره ترک جهاد
دانشنامه:راهنمای مدیریت گروه ها
منصور و تخریب مدینه
تکنسین و متصدی رمز
محیط و بیماری
تنظیم پرسشنامه تحقیقاتی و تعداد سئوالات
 کاربر Online
2156 کاربر online
تاریخچه ی: اعتراف به خطا و اعتذار

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-12Lines: 1-8
 +یکی از ((مکارم اخلاق|مکارم اخلاقی)) اعتراف به خطا و اشتباه است. طبیعی است که هیچ انسانی از خطا مصون نیست و بر اثر عوامل مختلفی مرتکب خطا و اشتباه می‌شود؛ مهم این است که پس از پی بردن به خطای خود بر آن اصرار نورزد، و در صدد توجیه و دفاع از آن نباشد، بلکه به اشتباه خود اعتراف و اقرار، و از طرف مقابل عذرخواهی کند.
 +البته این نکته نیز مهم است که گر چه خطاپذیری و اعتراف به خطا و اشتباه و عذرخواهی خوب است ولی نباید به صورت یک اصل مکرر در زندگی انسان درآید، به گونه‌ای که آدمی مرتباً در حق دیگران تعدّی کند و سپس بخواهد با اعتراف و پوزش جبران کند. بلکه باید میزان اشتباهات خود را به حداقل رساند.
 +نکته دیگر اینکه پوزش و جبران هر خطایی باید مناسب همان خطا باشد و گاهی فقط اعتراف به زبان کافی نیست. مثلا کسی که حق دیگران را ضایع کرده، باید آن را به صاحبانش بازگرداند، کسی که آبروی کسی را ریخته باید جبران کند و ...
 +نکته آخر اینکه اعتراف به اشتباه در اطاعت از فرمان‌های الهی که همان توبه و استغفار است باید فقط در پیشگاه خداوند باشد و انسان حق ندارد در برابر انسان‌های دیگر به تشریح گناهان خود بپردازد. بلکه باید در خلوت خود با خدای خویش به مناجات و استغفار بنشیند.
-یکی از ((مکارم اخلاق|مکارم اخلاقی)) اعتراف به خطا و اعتذار جویی است. طبیعتاً انسان از خطا مصون نیست و بر اثر عوامل مختلفی مرتکب خطا و اشتباه می شود؛ آنچه مهم است این مطلب می باشد که پس از فهمیدن خطای خود بر آن اصرار نورزد، در صدد توجیه آن نباشد و از کرده زشت خود دفاع نکند، بلکه خطا بودن کار خود را بپذیرد و اعتراف و اقرار نماید و از طرف مقابل عذرخواهی نماید.

البته این نکته نیز قابل دقت است که گرچه خطاپذیری و اعتراف به خطا و اشتباه و عذرخواهی نمودن خوب است ولی نباید بصورت یک اصل مکرر در زندگی انسان درآید، بگونه ای که آدمی مرتباً در حق دیگران تعدّی کند و سپس با اعتراف و اعتذار جبران نماید. بلکه باید درصد اشتباه را به حداقل برساند. به همین جهت گفتیم اعتراف به خطا و اعتذار یعنی اگر کاری احیاناً سر زد با عذرخواهی جبران نماید. کار عمدی و ستم عامدانه در حق دیگران خطا نیست. هر چند اگر خدای ناکرده عمداً هم کاری سرزد باید انسان جبران نماید.
نکته دیگر اینکه اعتذار و جبران هر خطائی باید مناسب خودش باشد و فقط اعتراف و اعتذار زبانی کارساز نیست.
کسی که حق دیگران را خورده باید بازگرداند کسی که آبرویش را ضایع نموده باید جبران نماید و . .

نکته آخر اینکه اعتراف به اشتباه در نقض حقوق الهی که همان توبه و انابه است فقط باید در پیشگاه خداوند باشد و انسان حق ندارد در برابر انسانهای دیگر به تشریح گناهان خود بپردازد یا از آنها نام ببرد. باید در خلوت خود با خدای خویش به توبه و جبران بنشیند.

مراجعه شود به
:
+مراجعه شود به:
 ((عذرپذیری)) ((عذرپذیری))
-((توبه حقیقی در اسلام)) +((توبه حقیقی))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 31 مرداد 1384 [10:03 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [07:07 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [06:45 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 10 تیر 1383 [06:04 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..