- | وی نیز از عالمان صاحب نام ((آل برهان)) به شمار آمده است. اما از احوال او چندان چیزی دانسته نیست. عوفی که معاصر وی بوده و او را دیده است، آگاهی روشنتری به دست میدهد و میگوید: محمد به دلیل اختلافهای خانوادگی ترک دیار کرد و به خراسان آمد و مدتی در این دیار اقامت گزید. عوفی در 600 ق/ 1203 م هنگام سفر از خراسان به ((بخارا))، او را در (آموی) دید و چند روزی نزد او ماند و نامهای از وی بری پدرش عمر بن مسعود برده است. وی محمد را چنین میشناساند: (جوانی که چرخ پیر در هنر، چو آن جوان نیاورده بود و ایام در اثنای دوران از ابنای خود مثل او نپرورده. در دقایق فتوی بر مشایخ کبار فایق آمده بود و در میدان فضایل سواران افاضل سابق؛ و در غوامض علوم حساب و هندسه و مقابله کس با او مقابله نتوانستی کرد و در حل مشکلات اقلیدس، افلاطون، پیش او زبون بودی). سال درگذشت او معلوم نیست. |
+ | وی نیز از عالمان صاحب نام ((آل برهان)) به شمار آمده است. اما از احوال او چندان چیزی دانسته نیست. عوفی که معاصر وی بوده و او را دیده است، آگاهی روشنتری به دست میدهد و میگوید: محمد به دلیل اختلافهای خانوادگی ترک دیار کرد و به خراسان آمد و مدتی در این دیار اقامت گزید. عوفی در 600 ق/ 1203 م هنگام سفر از خراسان به ((بخارا))، او را در (آموی) دید و چند روزی نزد او ماند و نامهای از وی بری پدرش ((عمر بن مسعود ))برده است. وی محمد را چنین میشناساند: (جوانی که چرخ پیر در هنر، چو آن جوان نیاورده بود و ایام در اثنای دوران از ابنای خود مثل او نپرورده. در دقایق فتوی بر مشایخ کبار فایق آمده بود و در میدان فضایل سواران افاضل سابق؛ و در غوامض علوم حساب و هندسه و مقابله کس با او مقابله نتوانستی کرد و در حل مشکلات ((اقلیدس))، ((افلاطون))، پیش او زبون بودی). سال درگذشت او معلوم نیست. |