- | در حدود اوایل قرن دوم هجری دسته ای در میان مسلمین بوجود آمدند که خود را زاهد و صوفی مینامیدند. مدعی بودند که از نعمتهای خدا باید دوری جست. اینها دیگرانی را که می دیدند از این مواهب استفاده می کنند, سخت مورد تحقیر و ملامت قرار می دادند. بنابراین مکتب مخصوصی در میان مسلمین بوجود آمد که اثر مستقیمش محترم نشمردن اصول زندگی و لاقیدی در کارها بود که رنگ و لعاب دینی هم بر آن می زدند و ثمره اش انحطاط و تاخر کشورهای اسلامی شد. شک نیست این طرز تفکر را باید یک نوع بیماری اجتماعی تلقی کرد. یک بیماری خطرناک که موجب فلج روحی اجتماع می گردد. |
+ | در حدود اوایل قرن دوم هجری دسته ای در میان مسلمین بوجود آمدند که خود را ((زاهد)) و ((صوفی)) مینامیدند.
^__~~brown:این عده مدعی بودند که از نعمتهای خدا باید دوری جست. اینها دیگرانی را که می دیدند از این مواهب استفاده می کنند، سخت مورد تحقیر و ملامت قرار می دادند. __
__بنابراین مکتب مخصوصی در میان مسلمین بوجود آمد که اثر مستقیمش محترم نشمردن اصول زندگی و لاقیدی در کارها بود که رنگ و لعاب دینی هم بر آن می زدند و ثمره اش انحطاط و تاخر کشورهای اسلامی شد.~~__ ^
~~orange:شک نیست این طرز تفکر را باید یک نوع بیماری اجتماعی تلقی کرد. یک بیماری خطرناک که موجب فلج روحی اجتماع می گردد. ~~
|
| متاسفانه مبارزههایی که به این نام شده و میشود، هیچیک مبارزه با این بیماری یعنی با این طرز تفکر نیست. مبارزه با اسماء و الفاظ و افراد و اشخاص است و احیاناً مبارزه برای ربودن مناصب دنیوی باشد. | | متاسفانه مبارزههایی که به این نام شده و میشود، هیچیک مبارزه با این بیماری یعنی با این طرز تفکر نیست. مبارزه با اسماء و الفاظ و افراد و اشخاص است و احیاناً مبارزه برای ربودن مناصب دنیوی باشد. |
| به هر حال مبارزه با تصوف باید به صورت مبارزه با آن بیماری و آن طرز تفکر باشد. | | به هر حال مبارزه با تصوف باید به صورت مبارزه با آن بیماری و آن طرز تفکر باشد. |
| ایراد سفیان ثوری بر امام صادق(ع) نیز روی همین طرز تفکر بوده که بیان امام در این داستان جامع ترین بیانی است که در رد این تفکر در کتب محفوظ و مضبوط مانده است. | | ایراد سفیان ثوری بر امام صادق(ع) نیز روی همین طرز تفکر بوده که بیان امام در این داستان جامع ترین بیانی است که در رد این تفکر در کتب محفوظ و مضبوط مانده است. |
| داستان راستان صفحه: 52-53 | | داستان راستان صفحه: 52-53 |
| ((امام صادق علیهالسلام و گروهی از متصوفه )) | | ((امام صادق علیهالسلام و گروهی از متصوفه )) |