تاریخچه ی:
عصر امام خمینی -بطلان نظریههای ضد دینی
تفاوت با نگارش: 1
- | در سالهای متمادی پیش از انقلاب اسلامی پیروزی نظریات مادی آنچنان حتمی به نظر میرسید که اندیشه وران قرن هیجدهم مانند بیل و فلاسفة دائرهالمعارفی فرانسه به طور کلی مکان و منزلتی برای دین در آینده قائل نبودند به همین نحو در قرن نوزدهم فلسفههایی پدید آمد که یا به طور کلی منکر دین می شد مانند فلسفه مارکس و یا خود مذهبی دروغین را جایگزین ادیان آسمانی می کرد» (دکتر سید حسن نصر) در قرن بیستم ماتریالیستهای شرقیو غربی به بسط مبارزه علنی خود با دین و باورهای دینی در سطح جوامع پرداخته اما سیر تحولات تارخی و وقوع انقلاب اسلامی ایران آنچنان شرایط موجود را در آخرین سالهای قرن بیستم تغییر داد که نظریه پردازان بینالمللی و جامعهشناسان … با اعتراف به حیات مجدد دین در جوامع بشری در طرح نظریة «تجدید حیات دینی در قرن بیستم» به عنوان یک نظریه معتبر علمی طی سالهای اخیر پرداخته اند: از آن جمله گیدنز، جامعهشناس مشهور انگلیسی آنتونی گیدنز در فصلی از کتاب خود با عنوان پدیدة دینی می نویسد: «در گذشته سه غول فکری جامعهشناسی یعنی مارکس، دورکیم و ماکس وبر با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت سکولاریزیسون و به حاشیه رفتن دین میدیدند ولی از آغاز دهة هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تا تحقق عکس این قضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش میرود» به بیان دیگر با وقوع معجزه انقلاب اسلامی به رهبری امام عظیم الشان و گسترش خیره کنندة حوزة نفوذ ادیان بزرگ الهی امروز دیگر تحلیلگران وقایع سیاسی و تحولات به خود جرأت انکار جایگاه رفیع دین در اجتماع بشری و پیشبینی انزوای آن در آینده جهان معاصر نمیدهند بلکه با چرخشی 180 درجهای از مواضع پیشینیان خود تصریح می نمایند: «بازی قدرت جهانی که در دهههای آینده پدید خواهد آمد بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون اسلام مذاهب کاتولیک و مذاهب دیگر قابل درک نیست» (الوین تافلر) پیتر برگر از مشهورترین جامعهشناسان دینی و استاد دانشگاه بوستون آمریکا و مدیر مؤسسه مطالعات فرهنگ اقتصاد در این دانشگاه در این زمینه مینویسد: «جهان امروز جهانی به شدت دینی است و نمیتوان آنرا چنانکه بسیاری از تحلیلگران نوگرا اعلام کردهاند جهانی سکولار نامید … میل به دین همواره در بشر وجود داشته است و از میان بردن آن عملاً امری محال است. البته متفکران تندرو عصر روشنگری و اخلاف امروزی آنها به چنین چیزی اندیشیده و میاندیشند ولی تاکنون این میل از میان نرفته است» وی تصریح می کند: «آنان که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غفلت میورزند مرتکب خطای بزرگی می شوند» |
+ | در سالهای متمادی پیش از ((انقلاب اسلامی)) پیروزی نظریات مادی آنچنان حتمی به نظر میرسید که اندیشه وران قرن هیجدهم مانند بیل و فلاسفه دائرهالمعارفی ((فرانسه)) به طور کلی مکان و منزلتی برای ((دین)) در آینده قائل نبودند به همین نحو در قرن نوزدهم فلسفههایی پدید آمد که یا به طور کلی منکر دین می شد مانند فلسفه ((مارکس)) و یا خود مذهبی دروغین را جایگزین ((ادیان)) آسمانی می کرد» ((دکتر سید حسن نصر)) |
| + | در قرن بیستم ماتریالیستهای شرقی و غربی به بسط مبارزه علنی خود با دین و باورهای دینی در سطح جوامع پرداخته اما سیر تحولات تاریخی و وقوع انقلاب اسلامی ایران آنچنان شرایط موجود را در آخرین سالهای ((قرن بیستم)) تغییر داد که نظریه پردازان بینالمللی و جامعهشناسان … با اعتراف به حیات مجدد دین در جوامع بشری در طرح نظریه «تجدید ((حیات دینی)) در قرن بیستم» به عنوان یک نظریه معتبر علمی طی سالهای اخیر پرداخته اند: از آن جمله ((گیدنز))، جامعهشناس مشهور انگلیسی آنتونی گیدنز در فصلی از کتاب خود با عنوان پدیده دینی می نویسد: |
| + | «در گذشته سه غول فکری جامعهشناسی یعنی مارکس، ((دورکیم)) و ماکس ((وبر)) با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت ((سکولاریزاسیون)) و به حاشیه رفتن دین میدیدند ولی از آغاز دهه هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تا تحقق عکس این قضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش میرود» |
| + | به بیان دیگر با وقوع معجزه انقلاب اسلامی به رهبری ((امام خمینی|امام)) عظیم الشان و گسترش خیره کننده حوزه نفوذ ادیان بزرگ الهی امروز دیگر تحلیلگران وقایع سیاسی و تحولات به خود جرأت انکار جایگاه رفیع دین در اجتماع بشری و پیشبینی انزوای آن در آینده جهان معاصر نمیدهند بلکه با چرخشی 180 درجهای از مواضع پیشینیان خود تصریح می نمایند: |
| + | |
| + | «بازی قدرت جهانی که در دهههای آینده پدید خواهد آمد بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون ((اسلام))، مذاهب ((کاتولیک)) و مذاهب دیگر قابل درک نیست» ((الوین تافلر)) |
| + | |
| + | ((پیتر برگر)) از مشهورترین جامعهشناسان دینی و استاد ((دانشگاه بوستون)) آمریکا و مدیر ((مؤسسه مطالعات فرهنگ اقتصاد)) در این دانشگاه در این زمینه مینویسد: |
| + | «جهان امروز جهانی به شدت دینی است و نمیتوان آنرا چنانکه بسیاری از تحلیلگران نوگرا اعلام کردهاند جهانی سکولار نامید … میل به دین همواره در بشر وجود داشته است و از میان بردن آن عملاً امری محال است. البته متفکران تندرو عصر روشنگری و اخلاف امروزی آنها به چنین چیزی اندیشیده و میاندیشند ولی تاکنون این میل از میان نرفته است»، وی تصریح می کند: |
| + | |
| + | «آنان که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غفلت میورزند مرتکب خطای بزرگی می شوند» |