تاریخچه ی:
رشته راهنمایی و مشاوره
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=mooshama.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| | | |
| شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و ((امنیت جسمانی ))و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و ((تکنولوژی))، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، ((زلزله))، بیماری و تصادف، پیچیدگی ((ارتباطات اجتماعی ))و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفههای یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره میتوانند کمکهای شایان توجهی ارائه کنند. | | شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و ((امنیت جسمانی ))و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و ((تکنولوژی))، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، ((زلزله))، بیماری و تصادف، پیچیدگی ((ارتباطات اجتماعی ))و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفههای یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره میتوانند کمکهای شایان توجهی ارائه کنند. |
| بنابراین در برنامههای ((توسعه اقتصادی)) ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفههای یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفههای یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفهها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیتهای گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دورههای کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را در هستههای مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و ((دانشگاه ))مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دورهها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت. | | بنابراین در برنامههای ((توسعه اقتصادی)) ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفههای یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفههای یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفهها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیتهای گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دورههای کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را در هستههای مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و ((دانشگاه ))مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دورهها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت. |
| علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشتههای تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمیباشد. و چنانچه خدمات مشاورهای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهدهدار شوند. | | علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشتههای تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمیباشد. و چنانچه خدمات مشاورهای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهدهدار شوند. |
| متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را بر اساس آییننامههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامهریزی فراخواهند گرفت. | | متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را بر اساس آییننامههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامهریزی فراخواهند گرفت. |
| | | |
| | | |
| | | |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا | | ||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1| آزاد- اسلامشهر| | * | | | | 1| آزاد- اسلامشهر| | * | | |
| 2| آزاد- بهبها ن| | * | | | | 2| آزاد- بهبها ن| | * | | |
| 3| آزاد- تهران| | * | | | | 3| آزاد- تهران| | * | | |
| 4| آزاد- خمینی شهر | | * | | | | 4| آزاد- خمینی شهر | | * | | |
| 5| آزاد- رودهن | | * | | | | 5| آزاد- رودهن | | * | | |
| 6| آزاد- زرند| | * | | | | 6| آزاد- زرند| | * | | |
| 7| آزاد- شبستر| | * | | | | 7| آزاد- شبستر| | * | | |
| 8| آزاد- شهرکرد| | * | | | | 8| آزاد- شهرکرد| | * | | |
| 9| آزاد- قوچان | | * | | | | 9| آزاد- قوچان | | * | | |
| 10| آزاد- مرودشت| | * | | | | 10| آزاد- مرودشت| | * | | |
| 11| آزاد- مهاباد | | * | | | | 11| آزاد- مهاباد | | * | | |
| 12| آزاد-ابهر| | * | | | | 12| آزاد-ابهر| | * | | |
| 13| آزاد-بوشهر | | * | | | | 13| آزاد-بوشهر | | * | | |
| 14| الزهرا تهران | | * | | | | 14| الزهرا تهران | | * | | |
| 15| بندرعباس| | * | | | | 15| بندرعباس| | * | | |
| 16| تهران | | * | | | | 16| تهران | | * | | |
| 17| خوارزمی | | * | | | | 17| خوارزمی | | * | | |
| 18| رازی کرمانشاه | | * | | | | 18| رازی کرمانشاه | | * | | |
| 19| شهیدچمران اهواز| | * | | | | 19| شهیدچمران اهواز| | * | | |
| 20| صنعتی اصفهان | | * | | | | 20| صنعتی اصفهان | | * | | |
| 21| علامه طباطبائی | | * | | || | | 21| علامه طباطبائی | | * | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| فارسی| 2| آسیب شناسی اجتماعی | | 1| فارسی| 2| آسیب شناسی اجتماعی |
| 3| آسیب شناسی روانی 1 |4| آسیب شناسی روانی 2 | | 3| آسیب شناسی روانی 1 |4| آسیب شناسی روانی 2 |
| 5| آسیبشناسی اجتماعی |6| آسیبشناسی روانی 1 | | 5| آسیبشناسی اجتماعی |6| آسیبشناسی روانی 1 |
| 7| آسیبشناسی روانی 2 |8| آشنایی با قرآن 1 | | 7| آسیبشناسی روانی 2 |8| آشنایی با قرآن 1 |
| 9| آشنایی با قرآن 2 |10| آشنایی با کامپیوتر | | 9| آشنایی با قرآن 2 |10| آشنایی با کامپیوتر |
| 11| آشنایی با کتاب و کتابخانه |12| آمار استنباطی | | 11| آشنایی با کتاب و کتابخانه |12| آمار استنباطی |
| 13| آمار توصیفی |14| آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه | | 13| آمار توصیفی |14| آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه |
| 15| آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه |16| آیین نگارش و فن سخنوری | | 15| آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه |16| آیین نگارش و فن سخنوری |
| 17| اختلالات یادگیری |18| ادبیات کودکان و نوجوانان | | 17| اختلالات یادگیری |18| ادبیات کودکان و نوجوانان |
| 19| اصول و فلسفه آموزش و پرورش |20| اصول و فلسفه تعلیم و تربیت | | 19| اصول و فلسفه آموزش و پرورش |20| اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
| 21| انسان از دیدگاه اسلام |22| انقلاب اسلامی و ریشههای آن | | 21| انسان از دیدگاه اسلام |22| انقلاب اسلامی و ریشههای آن |
| 23| بازی و حرکت درمانی |24| بهداشت روانی | | 23| بازی و حرکت درمانی |24| بهداشت روانی |
| 25| بهداشت و کمکهای اولیه |26| پروژه تحقیقاتی | | 25| بهداشت و کمکهای اولیه |26| پروژه تحقیقاتی |
| 27| تاریخ اسلام |28| تربیت بدنی 2 | | 27| تاریخ اسلام |28| تربیت بدنی 2 |
| 29| تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) |30| تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت راهنمای | | 29| تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) |30| تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت راهنمای |
| 31| تولید و کاربرد مواد آموزشی |32| جامعه شناسی آموزش و پرورش | | 31| تولید و کاربرد مواد آموزشی |32| جامعه شناسی آموزش و پرورش |
| 33| جامعه شناسی عمومی |34| جمعیت و تنظیم خانواده | | 33| جامعه شناسی عمومی |34| جمعیت و تنظیم خانواده |
| 35| خانواده در اسلام و ایران |36| راهنمایی و مشاوره تحصیلی | | 35| خانواده در اسلام و ایران |36| راهنمایی و مشاوره تحصیلی |
| 37| راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه |38| راهنمایی و مشاوره گروهی | | 37| راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه |38| راهنمایی و مشاوره گروهی |
| 39| روابط انسانی در مدرسه |40| روان شناسی اجتماعی | | 39| روابط انسانی در مدرسه |40| روان شناسی اجتماعی |
| 41| روان شناسی اجتماعی |42| روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی | | 41| روان شناسی اجتماعی |42| روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی |
| 43| روان شناسی یادگیری |44| روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی | | 43| روان شناسی یادگیری |44| روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی |
| 45| روانشناسی تربیتی |46| روانشناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی) | | 45| روانشناسی تربیتی |46| روانشناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی) |
| 47| روانشناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) |48| روانشناسی شخصیت | | 47| روانشناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) |48| روانشناسی شخصیت |
| 49| روانشناسی عمومی |50| روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت | | 49| روانشناسی عمومی |50| روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت |
| 51| روانشناسی از دیدگاه اسلام |52| روانشناسی تربیتی | | 51| روانشناسی از دیدگاه اسلام |52| روانشناسی تربیتی |
| 53| روانشناسی رشد نوجوانی 2 |54| روانشناسی رشد کودکی 1 | | 53| روانشناسی رشد نوجوانی 2 |54| روانشناسی رشد کودکی 1 |
| 55| روانشناسی عمومی |56| روانشناسی و آموزش افراد استثنایی | | 55| روانشناسی عمومی |56| روانشناسی و آموزش افراد استثنایی |
| 57| روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی |58| روشها و فنون تدریس | | 57| روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی |58| روشها و فنون تدریس |
| 59| روشها و فنون راهنمایی و مشاوره |60| روشهای آماری | | 59| روشها و فنون راهنمایی و مشاوره |60| روشهای آماری |
| 61| روشهای آماری در علوم تربیتی |62| روشهای اصلاح رفتار | | 61| روشهای آماری در علوم تربیتی |62| روشهای اصلاح رفتار |
| 63| روشهای تغییر و اصلاح رفتار |64| ریاضیات پایه | | 63| روشهای تغییر و اصلاح رفتار |64| ریاضیات پایه |
| 65| ریاضیات پایه و مقدمات آمار |66| ریاضیات پیش دانشگاهی | | 65| ریاضیات پایه و مقدمات آمار |66| ریاضیات پیش دانشگاهی |
| 67| زبان پیش دانشگاهی 1 |68| زبان پیش دانشگاهی 2 | | 67| زبان پیش دانشگاهی 1 |68| زبان پیش دانشگاهی 2 |
| 69| زبان خارجی عمومی |70| زبان فارسی | | 69| زبان خارجی عمومی |70| زبان فارسی |
| 71| زیست شناسی عمومی |72| سازمان و قوانین آموزش پرورش | | 71| زیست شناسی عمومی |72| سازمان و قوانین آموزش پرورش |
| 73| سرودها و آهنگهای انقلابی |74| سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی | | 73| سرودها و آهنگهای انقلابی |74| سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی |
| 75| سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی |76|سیره تربیتی پیغمبر و ائمه (ع) | | 75| سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی |76|سیره تربیتی پیغمبر و ائمه (ع) |
| 77| شخصیت نظریهها و مفاهیم |78| فعالیت های گروهی | | 77| شخصیت نظریهها و مفاهیم |78| فعالیت های گروهی |
| 79| فیزیولوژی اعصاب |80| فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد) | | 79| فیزیولوژی اعصاب |80| فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد) |
| 81| مبانی تحلیل سیاسی |82| مبانی جامعه شناسی | | 81| مبانی تحلیل سیاسی |82| مبانی جامعه شناسی |
| 83| مبانی راهنمایی و مشاوره |84| مبانی کامپیوتر | | 83| مبانی راهنمایی و مشاوره |84| مبانی کامپیوتر |
| 85| متون اسلامی (آیات و احادیث) |86| متون زبان تخصصی | | 85| متون اسلامی (آیات و احادیث) |86| متون زبان تخصصی |
| 87| متون عربی |88| مددکاری اجتماعی | | 87| متون عربی |88| مددکاری اجتماعی |
| 89| مسائل نوجوانان و جوانان |90| مشاوره خانواده | | 89| مسائل نوجوانان و جوانان |90| مشاوره خانواده |
| 91| مشاوره و راهنمایی تحصیلی |92| معارف اسلامی 2 | | 91| مشاوره و راهنمایی تحصیلی |92| معارف اسلامی 2 |
| 93| مقدمات تحقیق در علوم تربیتی |94| مقدمات مدیریت آموزش و پرورش | | 93| مقدمات تحقیق در علوم تربیتی |94| مقدمات مدیریت آموزش و پرورش |
| 95| مقدمات مدیریت آموزشی |96| مقدمات کامپیوتر | | 95| مقدمات مدیریت آموزشی |96| مقدمات کامپیوتر |
| 97| نظریههای مشاوره و روان درمانی |98| هنرهای نمایشی | | 97| نظریههای مشاوره و روان درمانی |98| هنرهای نمایشی |
| 99| ورزش و بازیهای تربیتی |100| کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت | | 99| ورزش و بازیهای تربیتی |100| کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت |
| 101| کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره |102| کاربرد آزمونهای هوش استعداد | | 101| کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره |102| کاربرد آزمونهای هوش استعداد |
| 103| کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره |104| کارورزی 1 | | 103| کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره |104| کارورزی 1 |
| 105| کارورزی 2 |106| کارورزی در مشاوره 1 | | 105| کارورزی 2 |106| کارورزی در مشاوره 1 |
| 107| کارورزی در مشاوره 2 | | || | | 107| کارورزی در مشاوره 2 | | || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد. | | فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد. |