تاریخچه ی:
حضرت مریم
تفاوت با نگارش: 1
- | حضرت مریم یکی از زنان بزرگوار و از شخصیت های ر جهان بشر یت است. او مادر پیامبر بزرگ خداوند حضرت عیسی (علیه اسلام) ت. حضرت مریم از کودکی در تحت تربیت انسان های والا و مربیان شایسته قرار داشت. در فرهنگ دین اسلام حضرت مریم از جمله معدود زنانی است که به مقام کمال و مطلوب دست یافته است.
در قرآن کریم مکرر از این بانوی بزرگ سخن به میان رفته است و پاکدامنی و عفت و حیاء و خود نگهداری و ایمان و فضایل برجسته اخلاقی او را تایید کرده است به عنوان نمونه در سوره تحریم آیه 12 او را بعنوان نمونه و الگو برای تمام مومنان معرفی کرده است و پاکدامنی و طهارت او را گوشزد نموده است. |
+ | ''حضرت مریم ''از زنان بزرگوار و از شخصیتهای ر جهان بشریت است. او مادر پیامبر بزرگ خداوند، ((حضرت عیسی علیه السلام))، و. حضرت مریم از کودکی در تحت تربیت انسان های والا و مربیان شایسته قرار داشت. در دین اسلام حضرت مریم از جمله معدود زنانی است که به مقام کمال و مطلوب انسانی دست یافته است. |
- | حضرت مریم دختر ((عمران ))و از نسل ((حضرت داود علیه السلام|حضرت داود ))است. مادرش حنّه نذر کرد که فرزندی که در شکم دارد را خدمتگزار بیت المقدس گرداند. روزها گذشت و حنه کودک خود را به دنیا آورد و با کمال تعجب دریافت که کودکش دختر است و خدمتگزاران بیت المقدس فقط از مردان باید باشند. <BR>حنه گفت خدایا من دختر زایهام. م او را مریم مینامم مریم یعنی عابده و ادمه عبادت کننده و خدمتگار، و او و فرزند را ا ر یان در ناه تو در میآورم. خداوند هم دای او را به نو اسن بو کرد. |
+ | در قرآن کریم بارها از این بانوی بزرگ سخن به میان آمده و پاکدامنی و عفت و حیا و ایمان و فضایل برجسته اخلاقی او تأیید شده است. به عنوان نمونه در ''سوره تحریم آیه 12'' او به عنوان نمونه و الگو برای تمام مومنان معرفی شده و پاکدامنی و طهارت او گوشزد شده است. __حضرت مریم دختر ((عمران)) و از نسل ((حضرت داود علیه السلام|حضرت داود)) است. مادرش، حنّه، نذر کرد که فرزندی را که در شکم دارد خدمتگزار ((مسجد الاقصی|بیت المقدس)) گرداند.__ روزها گذشت و حنه کودک خود را به دنیا آورد و با کمال تعجب دریافت که کودکش دختر است؛ و خدمتگزاران بیت المقدس فقط میبایست از مردان باشند. __::^حنه او را مریم نامید. مریم یعنی عبادت کننده و خدمتگزار. ^::__ حنه چنین دعا کرد: __~~green:«خدایا او و فرزندش را از شر شیطان در پناه تو در میآورم.» ~~__ خداوند هم دعای او را به نحو احسن قبول کرد. <br />حضرت مریم از ابتدا تحت سرپرستی پیامبر زمان، ((حضرت زکریا علیه السلام|حضرت زکریا))، قرار گرفت. پس از طی دوران کودکی، حضرت زکریا مریم را در حجره ای در بیت المقدس جای داد و مریم در آن حجره به عبادت مشغول شد. بیت المقدس که خانه خداست و زنان در حال ناپاکی ماهیانه نمی توانند در آن توقف کنند، و خداوند حضرت مریم را از هر گونه آلودگی و ناپکی پاک و مطهر فرمود. مریم از مسجد بیرون نمیآمد و هرگاه حضرت زکریا نزد او میرفت میدید ریم در محراب عبادت است و غذایی آمادهای در کنارش است. میپرسید: ~~green:«ای مریم، این غذا از کجاست؟» مریم میگفت:«از جانب خداوند است. او هر کسی را که اراده فرماید بدون حساب روزی میبخشد.» (آیات 35 تا 37 سوره آل عمران). ~~ مریم آنقدر مقرب پروردگار شد که ملائکه بر او نازل شدند و گفتند: __~~blue:«خداوند تو را برگزید و پاک و مطهر گردانید، و تو را بر زنان عالمیان اختیار فرمود. ای مریم مطیع پروردگارت باش و برای او سجده کن و ا رکوع کنندگان رکوع به جای آور.» (سوره آل عمران آیات 42و43). ~~__ حضرت مریم همین ور که مشغول عبادت بود و در کنار شرقی مسجد از مردم عزلت گرفته بود، نهان با صحنهای بسیار عجیب روبرو شد که خداوند در سوره مریم از آیه 16 تا 36 آن را بیان ره ست: در این هنگام رو خود ((جبرئل)) علیه السلام را به صورت انسانی خوشاندام به سوی مریم فرستادیم. مریم گفت: __از تو به خداوند حمن پناه میبرم. __ جبرئیل گفت: __من انسان نیستم. فرستاه پودگار وأم تا پسری پکیزه به تو ارزانی دارم. ری گفت: گونه چنین چیزی ممکن است در حالی که هیچ مردی به من نزدیک نشده.__ جبرئیل گفت: __پرودارت میگوید این کار بر من آسان است. __ ناگهان مریم در خود سنگینی فرزندی را حس کرد و چیزی نگذشت که درد زایمان او را فرا گرفت. او خود را به سختی به سوی درخت خشک خرمائی کشید و گفت ای کاش مرده بودم و مردم مرا فراموش کرده بودند. ناگاه از زیر پایش صدایی برخاست که: ~~blue:__«محزون مباش! خدوند در زیر پای تو آب گوارایی قرار داده، و این درخت خشکیده را هم تکان بده تا خرای تازه بر تو فرو ریزد. پس بخور و بیاشام که مت روشن با. و اگر کسی را دیدی که بر تو اعتراض داشت و از فرزندت رسش کرد، با اشاره بگو ک من روزه سکوت دارم (روزهای که در طول آن نباید سخن گفت) و با کسی سخن نمیگویم__. ~~ |
- | حضرت مری از ابدا در تحت رسی پیامبر مان ((حضرت زکریا ))ار گرت و س ا رد بدایی، کیا مریم را د ره ای ر بیت امد جای داد مریم در داا به با و بود. |
+ | مریم حضرت عیسی علیه السلام را به دنیا آرد، او را به غوش کشید و به سوی قومش روانه شد. مردم با دیدن او و فرزندش، گفتند: ای خواهر ((حضرت هرن لیه السلم|هارون))! چیز عجیبی است. ''نه پدرت مرد بدکاری ود، نه مادرت زن فاسدی''.» حضرت مریم به نوزادش اشاره کرد. گفتند:« با وادی که در گهوار است چگوه سخن بگوییم.» ناگه حضر عیسی به سخن درآمد و فمود: __~~green:«من بنه خدایم. ون ه من کاب ((انجیل|انجیل)) عطا فرمود و مرا پیامبر قرار دده ت. هر جا که باشم، مرا مایه رکت فرموده و به ((نماز برترین عبادات|نماز)) و ((زکات)) رما دده است، و نیز دستور داد با مادرم نیکویی کنم. خداوند مرا تگر و خت رار ندا است.» ~~__ و به ین ترتیب شک را د پکلان زدود آنان بار دیگر به قداست و طهارت حضرت مریم معتقد شدند... |
- | بیت المقدس که خانه خداست و زنان در حال ناپاکی ماهیانه نمی توانند در آن توقف کنند. اما خداوند حضرت مریم را از هر گونه آلودگی و ناپاکی، طاهر و مطهر فرمود و از مسجد بیرون نمیآمد و هرگاه حضرت زکریا بر او وارد میشد میدید که مریم در محراب عبادت است و غذائی برای او آماده شده. میپرسید ای مریم این غذا از کجاست؟ مریم میگفت از جانب خداوند است که او البته هر کسی را که اراده فرماید بدون حساب روزی بخشد. (آیات 35 تا 37 سوره آل عمران).
مریم آنقدر به مقام قرب پروردگار نعمت و درجه پیدا کرد که ملائکه بر او نازل شدند و گفتند خداوند تو را برگزید و پاک و مطهر گردانید و تو را بر زنان عالمیان اختیار فرمود. ای مریم مطیع پروردگارت باش و برای او سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع بجای آور. (سوره آل عمران آیات 42و43).
حضرت مریم همین طور که مشغول عبادت بود و در کنار شرقی مسجد از مردم عزلت گرفته بود و در پرده و حجاب معتکف شده بود. ناگهان با صحنهای بسیار عجیب روبرو میگردد که جریانش را خداوند در سوره مریم از آیه 16 تا 36 بیان میکند. خداوند میفرماید: ما در این هنگام روح خود جبرئیل (علیه السلام) را به سوی مریم فرستادیم که او به صورت یک انسان خوش اندام بود.
مریم گفت به خداوند رحمن پناه میبرم از تو اگر پرهیزکار باشی که باید هم پرهیزکار باشی جبرئیل (علیه السلام) گفت من بشر نیستم. من فرستاده پرودگار توأم تا پسری پاکیزه به تو ارزانی دارم. مریم گفت من از کجا فرزند بیاورم در حالی که مرا بشری لمس نکرده و من تبهکار نیستم.
جبرئیل گفت بله پروردگارت میگوید این کار بر من آسان است. مریم به فرزندی مبارک حمل برداشت و چیزی نگذشت که درد زایمان او را فرا گرفت و به اجبار به سوی درخت خشک خرمائی کشیده شد و گفت ای کاش مرده بودم و مردم مرا فراموش کرده بودند که ناگاه از زیر پایش صدایی برخاست که: محزون مباش! خداوند در زیر تو آبی قرار داده و این درخت خشکیده را هم حرکت بده تا خرمای تازه بر تو فرو ریزد. پس بخور و بیاشام که چشمت روشن باد و اگر کسی را دیدی که بر تو اعتراض داشت و از فرزند آوردنت پرسش کرد، بر او با اشاره بگو که من روزه صمت دارم- روزهای که در مدت آن نباید تکلم کرد- و با کسی سخن نمیگویم.
مریم (علیهاسلام) حضرت عیسی (علیه السلام) را زایید و او را به آغوش کشید و بسوی قومش روان شد. مردم که حضرت مریم را با آن حال دیدند، گفتند چیز عجیبی است ای خواهر ((حضرت هارون علیه السلام|هرون ))پدر تو مرد بد کاری نبود و مادرت زن تبهکاری نبود. حضرت مریم اشاره کرد به کودک. گفتند با کودکی که در گهواره است چگونه سخن بگوئیم.
ناگاه حضرت عیسی به نطق درآمد و فرمود: من بنده خدایم که به من کتاب ((«انجیل|انجیل ))) عطا فرمود و مرا پیامبر قرار داده است و خداوند مرا هر جا که باشم مایه برکت فرموده و مرا به نماز و زکوة فرمان داده است و نیز دستور داده بر مادرم نیکوئی کنم و خداوند مرا ستمگر و بدبخت قرار نداده است. و با این ترتیب شک و ریب از دل پاکدلان زدوده شد و دیگر بار به قداست و طهارت حضرت مریم معتقد شدند. . .
آری حضرت مریم زنی است معصومه و پاک و او بزرگ زنان عصر خود بود ولی در حال نسبت به مقام فاطمه زهرای اطهر که بزرگ همه زنان عالم و برترین زن از اهل بهشت است، افتخار خدمتگزاری دارد. |
+ | مراجعه شود به: ((کاملترین زنان عالم)) |
| منابع: | | منابع: |
- | تفسیر المیزان، جلد 14، از ص 32 تا 48 و جلد 3 از ص 183 تا 200. |
+ | تفسیرالمیزان، جلد 14، از ص 32 تا 48 و جلد 3 از ص 183 تا 200. |