- | مردم مومن به عنایات الهی هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمی دهند و تسلیم یأس و نا امیدی و بیهوده گویی نمی گردند. چیزی که هست این انتظار فرج و این عدم یاس از روح الله در مورد یک عنایت عمومی و بشری است نه شخصی یا گروهی و به علاوه توأم است با نویدهای خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است. انتظار فرج و آرزو و امید و دلبستن به آینده دو گونه است: انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهد آور است، نیرو آفرین و تحریک کننده است، به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود و انتظاری که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلج کننده است و نوعی «اباحی گری» محسوب گردد. این دو نوع انتظار فرج معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود (عج) است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می شود. از این رو لازم است اندکی درباره دگرگونیها و تحولات تاریخی به بررسی بپردازیم. |
+ | !::~~green:انتظار مثبت~~ ؛ ~~lightblue:انتظار منفی~~::
مردم ((مؤمن)) به عنایات الهی هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمی دهند و تسلیم یأس و نا امیدی و بیهوده گویی نمی گردند. چیزی که هست این انتظار فرج و این عدم یاس از ((روح الله)) در مورد یک عنایت عمومی و بشری است نه شخصی یا گروهی و به علاوه توأم است با نویدهای خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است.
((انتظار فرج)) و آرزو و امید و دلبستن به آینده دو گونه است: /> *انتظاری که __سازنده__ و __نگهدارنده__ است، __تعهد آور__ است، __نیرو آفرین__ و __تحریک کننده__ است، به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود. /> *و انتظاری که __گناه__ است، __ویرانگر__ است، __اسارت بخش__ است، __فلج کننده__ است و نوعی ~~brown:__«اباحی گری»__~~ محسوب گردد. __این دو نوع انتظار فرج معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم ((امام زمان|مهدی موعود (عج) ))است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می شود. از این رو لازم است اندکی درباره دگرگونیها و تحولات تاریخی به بررسی بپردازیم.__ |
| منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری | | منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری |