منو
 صفحه های تصادفی
واکنشهای آلکانها
ملاصدرا
امام باقر علیه السلام و بازگرداندن روح دشمن
اندوه امام عسگری در سوگ پدر
سهراب «سرخاب» پسر مهرمردان
تصاعد حسابی (المپیاد)
نماد O بزرگ
الکترونگاتیوی مولیکن
ساختمان RNA
وداع با پدر در روز عاشورا
 کاربر Online
1648 کاربر online
تاریخچه ی: آیه اکمال دین

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-18Lines: 1-33
-آیات قبل از این آیه وحتی بخش اول این آیه بحث از حلال و حرام مرام غذاها و بعد یکدفعه می‌گوید «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم و اخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً» که هیچ ربطی به آیات قبل و بعد خودش ندارد. و در حقیقت به صورت یک رمز در میان آیاتی دیگر آمده و به سرعت از آن رد شده است.معنی آیه بدین شکل است:
«امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خودم را به پایان رساندم. در اینجا دو کلمه با هم بکار رفته‌اند
: «اکمال و اتمام» r />اتمام: به حالتی می‌گوییم که چیزی اجزائش در کنار هم قرار گرفته باشد و آخرین عضوش هم به آن بپیوندد در این حالت می‌گوییم آن چیز تمام شد. در این آیه هم به این شکل است که تمام اجزا دین آمده و این جز هم که به آن اضافه شد دین تمام شد.
اکمال: در بحث کمال ممکن است تمام اجزا یک شی وجود داشته باشد اما باز آن شی کامل نباشد مثلاً تمام اجزای یک سا
ختمان وجود داشته باشد مثل ستون و دیوار و سقف ولی یک چنین ساختمانی کامل و قابل سکونت نیست.
و می‌گوید که
دین اسلام را برای شما پسندیدم. وقتی خداوند این چنین می‌فرماید منظور این است که این دینی که به اتمام و اکمال رسیده مورد رضایت من است نه آن دین ناقص.
اما بحث مهم‌تر در این آیه بحث بر روی «الیوم» است که این الیوم چه روزی است. آیا با بیان احکام خوردنی‌ها دین کامل و تمام می‌شود یا چیزی فراتر از این است. یا اینکه بیان احکام خوردنی‌ها ترس‌آور است که خداوند به پیغمبرش می‌فرماید «فلاتخشوهم» یا چنین مساله‌ای باعث یأس کافران از تسلط بر مسلمین می‌شود. پس این آیه مربوط به احکام خوردنی‌ها نیست.
+!::~~darkviolet:در این روز خداوند دین ((اسلام)) را بر ما پسندید~~::
- رد أن نزول این آیه ل مخلفی قل کدهان که ه کمشان از لحاظ نطقی کای دار.
1-
الیوم روز بعت داتد، اما در ای آیه ث ا اتم و اکما دین است آیا خاوند در همان روز او ی را تمم کمال کرد یا این ساختما ر ول ن سا ساخت . ی سمت الیوم یس الذین کفروا من دینک آیا هما روز بثت کان ز سلط ب این دین میو شدند
+یت ب ز این آیه ی خ ال ن یه از ((حلال)) ((ا)) ا ا و بع یکد می‌گوید ~~green:«الیم ی الین کوا م دینکم فلاتخوهم و اخشو لیم اکمل کم دینکم و اتم لیم نتی ی کم السلام دیناً»~~ ک هی ربی یا قل و بد وش ندرد.
-2- بعضی یر ی ر رز ((ف مکه)) می‌دانستند. ا در ین مورد ی‌توان گف که ات کیفی افتاده که دین ه کمال رس یا تم بشود چون صاً هف اسلام مک نود که ا فح مکه این ین کمل شود. +و در یت ب صور یک رز میان یای یر مده ب سرعت از آن د شده است.ی آیه بدین کل س: />«امز دین ا ا کام کم نمت خود ا ه پایان سانم.
-3- روز قرائت سوره برائت به وسیله‌ی امیر‌المؤمنین در منی
این تلقی هم باز با بحث اتمام ساختمان دین جور در نمی‌آید. چون بسیاری از دستورات و احکام بعد از این روز رسیده.
اما تلقی شیعه از بحث شأن نزول این آیه روز ((عید غدیر)) است که مشکلات بالا را ندارد.
+در اینجا دو کلمه با هم بکار رفته‌اند: «اکمال و اتمام»

*اتمام: به حالتی می‌گوییم که چیزی اجزائش در کنار هم قرار گرفته باشد و آخرین عضوش هم به آن بپیوندد در این حالت می‌گوییم آن چیز تمام شد. در این آیه هم به این شکل است که تمام اجزا ((دین)) آمده و این جز هم که به آن اضافه شد دین تمام شد.

*اکمال: در بحث کمال ممکن است تمام اجزا یک شی وجود داشته باشد اما باز آن شی کامل نباشد مثلاً تمام اجزای یک ساختمان وجود داشته باشد مثل ستون و دیوار و سقف ولی یک چنین ساختمانی کامل و قابل سکونت نیست.

و می‌گوید که دین ((اسلام)) را برای شما پسندیدم. وقتی خداوند این چنین می‌فرماید منظور این است که این دینی که به اتمام و اکمال رسیده مورد رضایت من است نه آن دین ناقص.

اما بحث مهم‌تر در این آیه بحث بر روی «الیوم» است که این الیوم چه روزی است. آیا با بیان احکام خوردنی‌ها دین کامل و تمام می‌شود یا چیزی فراتر از این است.

یا اینکه بیان احکام خوردنی‌ها ترس‌آور است که خداوند به پیغمبرش می‌فرماید «فلاتخشوهم» یا چنین مساله‌ای باعث یأس کافران از تسلط بر مسلمین می‌شود. پس این آیه مربوط به احکام خوردنی‌ها نیست.

در مورد شأن نزول این آیه مسائل مختلفی نقل کرده‌اند که هر کدامشان از لحاظ منطقی اشکالاتی دارند.

1-الیوم را روز ((بعثت)) دانستند، اما در این آیه بحث از اتمام و اکمال دین است آیا خداوند در همان روز اول دین را تمام و کمال کرد یا این ساختمان در طول چند سال ساخته شد. یا قسمت الیوم یئس الذین کفروا من دینکم آیا همان روز بعثت کافران از تسلط بر این دین مأیوس شدند؟


2-بعضی دیگر الیوم را روز ((فتح مکه)) می‌دانستند. باز در این مورد نمی‌توان گفت که اتفاق کیفی افتاده که دین به کمال برسد یا تمام بشود چون اصلاً هدف اسلام فتح مکه نبوده که با فتح مکه این دین کامل شود.

3-روز قرائت ((سوره برائت)) به وسیله‌ی امیر‌المؤمنین در منی
این تلقی هم باز با بحث اتمام ساختمان دین جور در نمی‌آید. چون بسیاری از دستورات و احکام بعد از این روز رسیده.

اما تلقی ((شیعه)) از بحث شأن نزول این آیه روز ((عید غدیر)) است که مشکلات بالا را ندارد.
 منبع:سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری منبع:سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 09 مرداد 1384 [13:07 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 دوشنبه 13 تیر 1384 [19:20 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [19:22 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..