شیوههای معمول و متداول طراحی صحنه و دکور بیندازیم. سازماندهی صحنهآرایی استودیو - ابتدا تمامی برنامه را در بخشهای کوچکتر ،به صحنههای اصلی ،پردهها یا قسمتهای مختلف تقسیم کنید ( توالی ردیف بخشها راکنترل کنید) - چند دکور مورد نیاز است ؟ - آیا هر دکوری بیش از یک بار مورد استفاده قرار میگیرد؟آیا میتوان ا زآنها از زوایای دیگر مجددا بهرهبرداری کرد ، یا آنها را از هم تفکیک و برای صحنههای دیگری بازسازی کرد؟ - طراح دکور)) خطوط و طرحهای اولیهای را از صحنهپردازی)) ،با تعیین مقیاسهای ضروری از قبیل پنجرهها ، درها ، راهپلهها و غیره را در بر دارد. دقت کنید که با مقیاسهای طبیعی مطابقت داشته باشد. ( مثلا اسباب و اثاثیه کوچکتر از حد معمول طراحی نکنید تا این تصویر برایتان پیش نیاید که فضای خالی زیادی دارید) - برای راحتی کار ،طرحهای رسمشده را در محلی مناسب ، اطراف نقشه اصلی استودیو)) ،به ترتیب تصویربرداری صحنهها بچینید تا از رفت و آمدهای غیر ضروری در بین لتههای دکور)) اجتناب شود. تمامی ابعاد و اندازههای فضای مورد نیاز برای هر دکور را بازبینی و کنترل کنید. اگر فضای کار بسیار تنگ فشرده و کوچک باشد ، تمامی حرکات ،بازیها وتنوعات تصویری بسیار محدود خواهدبود . دوربینها)) ممکن است فضاهای بیش از محدوده دکور)) را نیز برخی اوقات دریافت دارند. اما اگر حرکت بسیار محدود شده باشد ( مانند آنکه در صحنه شخصی ایستاده یا نشسته با تلفن صحبت میکند)تنها یک لته )) هم کفایت میکند. در صورت ضرورت ،موقعیت و شکل و حالت هر دکور را طوری تنظیم و نصب نمایید که امکان دسترسی آسان دوربینها )) و امکانات و ابزار و لوزام صدا ونور ( صحنه و بازیگران و مجریان)) ) فراهم آید: 1- برای دوربینها)) ( برای مثال ، ایجاد امکان تصویربرداری از میان پنجرههای باز), 2- برای میکروفنها)) (برای مثال، چیزی مانع کار بوم)) صدا نشود) 3- برای منابع نوری)) ( برای مثال فضای کافی برای نورپردازی پرده استودیو)) وجودداشته باشد) - درجلو هر صحنه فضایی برای قرار گرفتن و آزادانه حرکت کردن دوربینها)) وبوم صدا)) لازم است. - در داخل دکور)) فضای کافی برای بازی و حرکت در نظر بگیرید. - توجه دقیق به اندازه و ابعاد فضای لازم برای اسکان افراد ( مثلا فضا برای نشستن ) از مهمترین مسائل به شمار میرود. آیا فضای کافی برای نشستن و ساز نواختن ده نفر روی یک سکو در داخل استودیو)) وجود دارد؟ - اگر قرار است دوربینها)) درمحدوده صحنه حرکت کنند ، بایدفضای کافی برای حرکات مختلف آنها وجود داشته باشد.( دراین محدوده ، کف استودیو)) باید هموار باشد و از به کار بردن قالیچه ،یا پوششهایی از این قبیل ، که مانع حرکت آرام و راحت دوربین میشوند ، دوری کرد) - برای بازیگران فضای کافی برای ورود وخروج به محدوده صحنه در نظر بگیرید ؛ برای مثال به نقاط مختلف صحنه دسترسی پیدا کنند. - دکورهای بزرگ و وسیع فقط در نماهای باز)) وبرای بازیها و حرکات گسترده مناسب و مفید است ؛ درنماهای بسته)) معمولا بامشکل روبهرو میشوند. - قسمتی از کف استودیو)) را برای قرار دادن موقت چیزهایی از قبیل دکورهای متحرک و چرخدار ،وسایل صحنه ، ابزار و تجهیزاتی که همیشه باید در دسترس باشند ،تابلوهای طرحهای گرافیک)) ، پایههای مخصوص نگهداری نوشتههای عنوانبندی)) ، گیرنده تلویزیونی مخصوص داخل استودیو)) و بلندگوها)) ،اختصاص دهید. - دسترسی استودیو به نزدیکترین انبار وسایل فنی را در نظر بگیرید. راهرو ایمنی وحفاظتی پشت سیکلو را از هر وسیلهای خالی نگهدارید.
شرح تصویر نمونه نقشه صحنه: نمونه و طرح مقیاس بندی شده ،روی نوعی کاغذ ضخیم و با امکانات و وسایل خاصی ، طراحی و ساخته میشوند . ارتفاع دکور در مقیاس نمونه تعیین میشود. این ماکت و طرح به طورمعمول اساس و جزئیات سطح دکور را به نمایش میگذارد. نقشه حرکت دوربینها: نقشه صحنه نشان میدهد که دکور در اطرا ف صحنه در جاهای تعیین شده خود نصب شده است و اسباب و اثاثیه لازم در سرجای خود قرار دارند . دراین نقشه محل و موقعیت دوربینها و بوم صدا مشخص است. بومهای 1 الف و ب(1و2) و دوربینهای1( الف و ب و ج) و 2(الف و ب) آیا این طرح کارآیی دارد؟ کارگردان)) وطراح دکور)) ، طرح صحنه رامورد بحث و بررسی قرار میدهند تا تواناییهای بالقوه خلق نماها)) را ارزیابی کنند . مسائل به این شکل مطرح میشود: " اگر بتوان لتهای را که در آخر این دیوار گذاشته شده است ، با کمک چند لولا باز وبسته کرد ،امکان گذاشتن یک دوربین در پشت آن لته وجود دارد و از آنجا میتوان نماهای مناسبی از صحنه گرفت " " دوربینی که در وضعیت متقاطع با دوربین دیگر قرار دارد، ممکن است بخشی از خارج دکور را ببیند. اگر یک لته بزرگ در آن نقطه قرار دهیم ، بهتر است" "در اینجا در جلوی صحنه یک چیزی میخواهیم که وقتی دوربین از پشت آن ، صحنه را تصویربرداری مینماید ، احساس عمق را در بیننده تقویت کند" به این ترتیب و با این نوع همفکری ، بسیاری از مشکلات ، حتی قبل از اینکه پیش بیاید ،حل میشود . از هرگونه تغییر وتحول در آخرین لحظات دوری کنید وزمان ارزشمند تمرین را از دست ندهید.
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد