منو
 صفحه های تصادفی
اسپوروتریکوز
اهمیت اقتصادی قارچها
انتره ها
گراز
عدسی ضخیم
موسسه اعتباری غیر بانکی
فیلیپسیت
رویکرد احیاگرانه فکری و دینی در غرب در قرن هفدهم
مطلب مرتبط با موضوع :
پلاستیکهای زیستی
 کاربر Online
224 کاربر online

گسترش مرحله به مرحله نما در تلویزیون

تازه کردن چاپ
فرهنگ > هنر
فرهنگ
فرهنگ > هنر > سینما و تلویزیون
(cached)


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

img/daneshnameh_up/a/a1/jp1.jpg
شیوه‌های معمول و متداول طراحی صحنه و دکور بیندازیم.
سازماندهی صحنه‌آرایی استودیو
- ابتدا تمامی برنامه را در بخشهای کوچکتر ،‌به صحنه‌های اصلی ،‌پرده‌ها یا قسمتهای مختلف تقسیم کنید ( توالی ردیف بخشها راکنترل کنید)
- چند دکور مورد نیاز است ؟
- آیا هر دکوری بیش از یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد؟آیا می‌توان ا زآنها از زوایای دیگر مجددا بهره‌برداری کرد ، یا آنها را از هم تفکیک و برای صحنه‌های دیگری بازسازی کرد؟
- طراح دکور)) خطوط و طرحهای اولیه‌ای را از صحنه‌پردازی)) ،‌با تعیین مقیاسهای ضروری از قبیل پنجره‌ها ، درها ،‌ راه‌پله‌ها و غیره را در بر دارد. دقت کنید که با مقیاسهای طبیعی مطابقت داشته باشد. ( مثلا اسباب و اثاثیه کوچکتر از حد معمول طراحی نکنید تا این تصویر برایتان پیش نیاید که فضای خالی زیادی دارید)
- برای راحتی کار ،‌طرحهای رسم‌شده را در محلی مناسب ، اطراف نقشه‌ اصلی استودیو)) ،‌به ترتیب تصویربرداری صحنه‌ها بچینید تا از رفت و آمدهای غیر ضروری در بین لته‌های دکور)) اجتناب شود.
تمامی ابعاد و اندازه‌های فضای مورد نیاز برای هر دکور را بازبینی و کنترل کنید. اگر فضای کار بسیار تنگ فشرده و کوچک باشد ،‌ تمامی حرکات ،‌بازیها وتنوعات تصویری بسیار محدود خواهدبود . دوربینها)) ممکن است فضاهای بیش از محدوده دکور)) را نیز برخی اوقات دریافت دارند. اما اگر حرکت بسیار محدود شده باشد ( مانند آنکه در صحنه شخصی ایستاده یا نشسته با تلفن صحبت می‌کند)تنها یک لته )) هم کفایت می‌کند.
در صورت ضرورت ،‌موقعیت و شکل و حالت هر دکور را طوری تنظیم و نصب نمایید که امکان دسترسی آسان دوربینها )) و امکانات و ابزار و لوزام صدا ونور ( صحنه و بازیگران و مجریان)) ) فراهم آید:
1- برای دوربینها)) ( برای مثال ،‌ ایجاد امکان تصویربرداری از میان پنجره‌های باز),
2- برای میکروفنها)) (برای مثال،‌ چیزی مانع کار بوم)) صدا نشود)
3- برای منابع نوری)) ( برای مثال فضای کافی برای نورپردازی پرده استودیو)) وجودداشته باشد)
- درجلو هر صحنه فضایی برای قرار گرفتن و آزادانه حرکت کردن دوربینها)) وبوم صدا)) لازم است.
- در داخل دکور)) فضای کافی برای بازی و حرکت در نظر بگیرید.
- توجه دقیق به اندازه و ابعاد فضای لازم برای اسکان افراد ( مثلا فضا برای نشستن ) از مهمترین مسائل به شمار می‌رود. آیا فضای کافی برای نشستن و ساز نواختن ده نفر روی یک سکو در داخل استودیو)) وجود دارد؟
- اگر قرار است دوربینها)) درمحدوده صحنه حرکت کنند ، بایدفضای کافی برای حرکات مختلف آنها وجود داشته باشد.( دراین محدوده ، کف استودیو)) باید هموار باشد و از به کار بردن قالیچه ،‌یا پوششهایی از این قبیل ، که مانع حرکت آرام و راحت دوربین می‌شوند ، دوری کرد)
- برای بازیگران فضای کافی برای ورود وخروج به محدوده صحنه در نظر بگیرید ؛ برای مثال به نقاط مختلف صحنه دسترسی پیدا کنند.
- دکورهای بزرگ و وسیع فقط در نماهای باز)) وبرای بازیها و حرکات گسترده مناسب و مفید است ؛ درنماهای بسته))‌ معمولا بامشکل روبه‌رو می‌شوند.
- قسمتی از کف استودیو)) را برای قرار دادن موقت چیزهایی از قبیل دکورهای متحرک و چرخدار ،‌وسایل صحنه ، ابزار و تجهیزاتی که همیشه باید در دسترس باشند ،‌تابلوهای طرحهای گرافیک)) ، پایه‌های مخصوص نگهداری نوشته‌های عنوانبندی)) ،‌ گیرنده تلویزیونی مخصوص داخل استودیو)) و بلندگوها)) ،‌اختصاص دهید.
- دسترسی استودیو به نزدیکترین انبار وسایل فنی را در نظر بگیرید. راهرو ایمنی وحفاظتی پشت سیکلو را از هر وسیله‌ای خالی نگهدارید.
شرح تصویر
نمونه نقشه صحنه: نمونه و طرح مقیاس بندی شده ،‌روی نوعی کاغذ ضخیم و با امکانات و وسایل خاصی ، طراحی و ساخته می‌شوند . ارتفاع دکور در مقیاس نمونه تعیین می‌شود. این ماکت و طرح به طورمعمول اساس و جزئیات سطح دکور را به نمایش می‌گذارد.
نقشه حرکت دوربینها: نقشه صحنه نشان می‌دهد که دکور در اطرا ف صحنه در جاهای تعیین شده خود نصب شده است و اسباب و اثاثیه لازم در سرجای خود قرار دارند . دراین نقشه محل و موقعیت دوربینها و بوم صدا مشخص است. بومهای 1 الف و ب(1و2) و دوربینهای1( الف و ب و ج)‌ و 2(الف و ب)
آیا این طرح کارآیی دارد؟
کارگردان)) وطراح دکور)) ،‌ طرح صحنه رامورد بحث و بررسی قرار می‌دهند تا تواناییهای بالقوه خلق نماها)) را ارزیابی کنند . مسائل به این شکل مطرح می‌شود:
" اگر بتوان لته‌ای را که در آخر این دیوار گذاشته شده است ، با کمک چند لولا باز وبسته کرد ،‌امکان گذاشتن یک دوربین در پشت آن لته وجود دارد و از آنجا می‌توان نماهای مناسبی از صحنه گرفت "
" دوربینی که در وضعیت متقاطع با دوربین دیگر قرار دارد، ممکن است بخشی از خارج دکور را ببیند. اگر یک لته بزرگ در آن نقطه قرار دهیم ، بهتر است"
"در اینجا در جلوی صحنه یک چیزی می‌خواهیم که وقتی دوربین از پشت آن ، صحنه را تصویربرداری می‌نماید ، احساس عمق را در بیننده تقویت کند"
به این ترتیب و با این نوع همفکری ، بسیاری از مشکلات ، حتی قبل از اینکه پیش بیاید ،‌حل می‌شود . از هرگونه تغییر وتحول در آخرین لحظات دوری کنید وزمان ارزشمند تمرین را از دست ندهید.












تعداد بازدید ها: 11654


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..