منو
 صفحه های تصادفی
دکتر آلنده
گرافهای منظم
کهیر
اصلاحات عباس میرزا
کارکردهای هیجان
فوتوتراپی
Selenium
خونریزی داخلی
دیاژنز
مدل تامسون
 کاربر Online
985 کاربر online

هوش و اندازه‌گیری آن

چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی یادگیری
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی ادراک
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی ادراک > هوشیاری
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی مرضی > بهداشت روانی

مقدمه

(sagacity) ، به مجموعه استعدادهایی که برای حل مسائل و درک روابط اطلاق می‌شود. و یا قابلیت انعطاف و یا توانایی انجام یک کار به همراه تفکر عاقلانه منطقی و رفتار موثر در محیط. دید کلی دانشمندان در این موضوع به دو گروه تقسیم می‌شود.
  • گروه اول معتقدند که هوش یک استعداد ذهنی کلی است که همه عملکردهای شناختی را یکجا جمع می‌کند. از جمله دانشمندانی مانند اسپیرمن.

  • گروه دوم از دانشمندان بر این عقیده‌اند که هوش از عوامل متعددی مثل سرعت ادراک ، سیالی کلام ، استعدادهای عددی ، تجسم فضایی ، حافظه تداعی ، سرعت استدلال ، ادراک کلامی و... تشکیل می‌شود. حتی گلیلفورد معتقد بود هوش از 120 عامل تشکیل می‌شود.

تاریخچه

اولین کسی که بر روی هوش (اندازه گیری هوش) کار کرد، ترمن آمریکایی بود. مطالعات او نشان داد که افراد سر آمد و با هوش از نظر شغل ، رضایت از زندگی ، در آمد ، رفتار با همسر و فرزندان در سطح بالایی قرار دارند. همچنین اشاره کرد، افراد عقب مانده از مادران کمتر از 20 سال و یا بیشتر از 35 سال متولد می‌شوند.

سالها بعد ، ریموند کتل ، نظریه وجود انواع مختلف هوش را رد کرد و اظهار داشت که دو نوع هوش وجود دارد. هوش سیال و متبلور. سیالی یعنی توانایی کسب شناخت‌های تازه و حل مسائل جدید و هوش متبلور یعنی تراکم شناخت‌ها در طول زندگی. و ادامه تحقیقات نشان می‌داد که هوش متبلور با افزایش سن بالا می‌رود و برعکس هوش سیال با افزایش سن سیر نزولی پیدا می‌کند.

طرز کار

در آزمون‌های هوشی ، هر آزمودنی نمره‌ای بدست می‌آورد که آن را ضریب هوش یا هوشبر می‌نامند. در هر اجتماعی آزمون‌ها را در گروه‌های وسیع اجرا می‌کنند و میانگین آنها را 100 در نظر می‌گیرند، بنابراین ، ضریب هوشی 100 بیانگر هوش متوسط خواهد بود. بالاتر و پایین‌تر از آن به ترتیب درجات باهوشی و کم هوشی را نشان خواهد داد. یکی از این آزمون‌های هوشی ، آزمونی است که نتیجه آن به صورت سن عقلی بیان می‌شود، یعنی کودک در پاسخگویی به آزمون توانایی چه سنی را داشته است.

مثلا اگر یک کودک هفت ساله نتیجه متوسط کودکان هشت ساله را بدست می‌آورد، می‌گفتند، او سن عقلی یا توانایی ذهنی کودک هشت ساله را دارد. در فرمول این آزمون ، اگر سن عقلی و تقویتی برابر باشند، ضریب هوشی 100 خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت کودک بهنجار است. کودک بهنجار ، کودکی است که سن عقلی و تقومی او یکسان باشد.

ارتباط با سایر علوم

هوش و آزمون‌های هوش در حیطه علومی مانند: روان‌شناسی عمومی و رشد ، سنجش و اندازه گیری ، آمار ، پزشکی و... قرار می‌گیرد.

چشم انداز یا آینده بحث

فرض و امید بر این است که نتایج بدست آمده از آزمون‌های مختلف هوشی بتوانند نتایج تحصیلی و یا حتی جوابدهی افراد در شغل‌های مختلف را پیش‌بینی کنند. افرادی که ضرایب هوشی بالاتری دارند، اصولا باید تحصیلات خود را تا سطوح بالاتر ادامه دهند و نتایج خوبی را نیز بدست آورند. از آنجا که ضرایب همبستگی بین آزمون‌های مختلف استعداد تحصیلی بین 70% تا 82% متغیر است، می‌توان گفت بین ضریب هوشی و استعداد برای تحصیلات ، رابطه نزدیکی وجود دارد.

مباحث مرتبط با عنوان


تعداد بازدید ها: 33864


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..