منو
 کاربر Online
865 کاربر online

هوانوردی از سال 1900 تا برادران رایت

تازه کردن چاپ
مهندسی و فن‌آوری > هوا فضا > هوانوردی
(cached)

همزمان با پیشرفت در ساخت هواپیماهای بال ثابت، کشتی های هوائی (dirigibles )، که بدنه آنها برخلاف بالونهای هم خانواده خود از مواد سخت ساخته می شد، نیز در حال پیشرفت بودند. در واقع کشتی های هوائی، در مقایسه با هواپیماهای بال ثابت، برای دهه های متمادی ظرفیت و قابلیت بالاتری در حمل کالای صرف داشتند. نحوه طراحی و پیشرفت کشتی های هوائی بیشتر مدیون تلاشهای کنت فردیناند فن زپلین ( Ferdinand von Zeppelin ) میباشد.

ساخت اولین کشتی هوائی زپلین ( Zeppelin ) در سال 1899 میلادی و در یک سالن مونتاژ شناور بر روی دریاچه کانس تنس (Lake Constance) در خلیج مانزل (Bay of Manzell) در شهر فریدریسک هافن آلمان، شروع شد. از آنجا که سالن شناور بر روی آب را میتوان براحتی در جهت باد قرار داد، این روش برای آسان تر شدن شروع عملیات، که مشکل ترین قسمت کار نیز بود، مورد استفاده قرار گرفت. اولین نمونه کشتی هوائی، LZ 1( حروف اول Luftschiff Zeppelin ) که طولی برابر با 128 متر داشت، توسط دو موتور دایملر، هر یک به قدرت 6/10 کیلو وات، به حرکت در میآمد، و برای ایجاد توازن محفظه موتورها (nacelles ) به گونه ای در زیر بدنه نسب میشد که تعادل وزنی همواره بر قرار باشد.

نخستین پرواز زپلین در دوم جولای سال 1900 میلادی صورت پذیرفت. اولین پرواز LZ 1 فقط 18 دقیقه طول کشید. این حادثه به دلیل شکسته شدن دستگاهی که با استفاده از جهت و سرعت باد تعادل وزنی را کنترل میکرد، رخ داد. پس از تعمیر LZ 1، فن آوری مورد استفاده توانائی های باالقوه آنرا در پروازهای بعدی نشان داد، به طوری که توانست رکورد سرعت کشتی هوائی فرانسوی (La France ) را که 6 متر بر ثانیه بود با اختلاف 3 متر بر ثانیه بشکند، ولی با این این وجود نتوانست نظر سرمایه گذاران را به خود جلب نماید. چندین سال سپری شد تا وی مجدداً توانست سرمایه کافی، برای به ثمر رساندن پروژه خود، کسب نماید.

لانگلی، پس از موفقیت پروژه فرودگاه شماره 5 و متعاقب آن فرودگاه شماره 6 ، تلاشهائی را برای جلب سرمایه گذاری لازم به منظور ساخت نمونه ای واقعی از طرح خود که قادر به حمل سرنشین بود، آغاز نمود. در پی این تلاشها وی موفق به کسب حمایت پنجاه هزار دلاری دولت وقت شد، که شاید کسب این موفقیت در اثر فشار آغاز جنگ آمریکا و اسپانیا (Spanish-American War ) بوده است. لانگلی ساخت نمونه ای در مقیاس بزرگتر به نام فرودگاه آ (Aerodrome A) را طراحی کرد، و به دنبال آن با نمونه کوچکتری با مقیاس یک چهارم کار را آغاز نمود که در 18 جون سال 1901 میلادی دو بار به پرواز در آمد، و مجدداً در سال 1903 میلادی با یک نمونه جدیدتر و با موتوری قویتر آزمایشات خود را ادامه داد.

پس از آزمایشات ظاهراً موفقیت آمیزی که با نمونه های اولیه انجام داد، تلاش وی معطوف به رفع مشکلات موتور و همچنین ساخت موتور مناسب، شد. او برای ساخت موتور قراردادی با استفان بالزر انعقاد کرد، ولی نتیجه کار مایوس کننده بود زیرا وی انتظار 12 اسب بخار (9 کیلو وات) را داشت ولی در عمل موتور مذبور فقط 8 اسب بخار (6 کیلو وات) قدرت خروجی داشت. پس از آن دستیار لانگلی، یعنی چارلز مانلی، مجدداً بر روی طرح مذبور کار کرد و موتوری با پنج سیلندر که محورهای آن با آب خنک میشد طراحی کرد که 52 اسب بخارقدرت داشت و سرعت آن 950 دور در دقیقه بود، شاهکاری که سالها طول کشید تا کسی بتواند نسخه دیگری از آن بسازد. حالا دیگر لانگلی می توانست با کنار هم گذاشتن دو عامل، یعنی نحوه طراحی و همچنین توان کافی به آینده بیشتر امید داشته باشد.

به دلیل ترسی که لانگلی داشت، حاصل تلاش وی هواپیمائی بود که بنظر میرسید بیش از حد شکننده باشد. وی ظاهراً تاًثیر مقیاس حداقل (minimum gauge ) اندازه بدنه را نادیده گرفته بود، و همین امر موجب شده بود تا مدلی را که از روی نمونه کوچک اولیه طراحی کرده بود، به اندازه ای سنگین بسازد که نتواند وزن خود را تحمل کند. در اواخر سال 1903 میلادی وی طرح خود را دو بار به پرواز درآورد، و در هر دوبار فرودگاه (نام هواپیمای لانگلی) تقریباً بلافاصله پس از پرواز در آب سقوط کرد. تلاشهای بعدی وی به منظور جلب سرمایه گذاری برای آزمایشات بعدی به شکست انجامید، و کار او در همین مقطع به پایان رسید.




تعداد بازدید ها: 8227


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..