منو
 کاربر Online
890 کاربر online

منشا پیدایش دین در نظر دورکیم

تازه کردن چاپ
(cached)

  • در خصوص منشا پیدایش دین، دورکیم معتقد است که چیزهای مقدس و نمادها جدا از جنبه‏های عادی هستی در نظر گرفته می‏شود،زیرا توتم نماینده گروه است، مقدس است و نماینده ارزش‏هایی است که برای گروه یا اجتماع اهمیت اساسی دارد. احترام به توتم، احترام به ارزش‏های اجتماعی است. موضوع پرستش دین، خود جامعه است. در واقع، از نظر دورکیم، مذهب مخلوق جامعه است و درست از روی جامعه ساخته شده و یا در حقیقت، صورت مطلوب جامعه می‏باشد.

  • دورکیم ضمن تلاش برای کشف منبع مذهب، توجه خود را بیش‏تر به تجریه مذهب بومیان اولیه استرالیا، که به منزله کهن‏ترین جامعه بشری به شمار می‏رود، متمرکز ساخت. وی این عقیده را، که مذهب بر ایمان داشتن به خدایان یا ارواح مبتنی است، رد می‏کند و آغاز مذهب را در آداب و رسوم و تشریفات اجتماعی می‏داند و آن را به منزله ابتدایی‏ترین شکل مذهب می‏شمرد و برای دریافتن کیفیت پیدایش مذهب، مطالعه در جوامع بدوی را توصیه می‏کند که در آن نمادها و علایم مذهبی در ضمن موجودات مقدس به نام «مانا» جلوه‏گر است. این نیروی مرموز، که از تشریفات و رسوم پدید می‏آید گاهی به صورت ذی‏روح تجسم می‏یابد و در نتیجه، مفهوم ارواح خدایان را به وجود می‏آورد.

منابع

  • آنتونی گیدنز، جامعه‏شناسی، ترجمه منصور صبوری،ص 492
  • ملکلم همیلتون،جامعه‏شناسی دین، محسن کلاشی، ص‏139


تعداد بازدید ها: 9959


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..