منو
 کاربر Online
258 کاربر online

منشا پیدایش تفکر جدایى دین و دنیا

تازه کردن چاپ
(cached)

َاین فکر که از زمان رنسانس در اروپا شکل گرفته طولى نکشید که بر افکار و عقاید غالب دانشمندان غرب سایه افکنده و تا حدودى رشحات آن در اذهان اندیشمندان مسلمان تسرى پیدا نمود.

در طول تاریخ اسلام ابتلا به این عقاید وهمى با اشکال مختلف مطرح بود و غالبا از جانب افرادى حمایت مى‏شد که یا اطلاع کافى و تسلط کامل از متون دینى نداشته و یا با اغراض سیاسى، میدان‏دار عرصه فرهنگى دشمنان دین مى‏شدند.

  • واژه سکولار تعبیرى است که از قرن هفدهم میلادى به بعد در میان دانشمندان غرب ، همراه با نهضت اصلاح دینی رایج گردید و معمولا به معناى تفکیک و جدایى بین مفاهیم مقدس دینى با امور دنیوى تلقى مى‏شود.

  • این اصطلاح در میان مسیحیت ، بیشتر به معناى تقدس زدایى ، مسیحیت زدایى ، علمانى کردن و غیر روحانى نمودن ، خارج نمودن عملکردهاى دینى در نظام اجتماعى ، طرد مفاهیم ماوراء الطبیعى و در یک کلام به معناى جدایى دین از دنیا بکار مى‏رود. این معنى با مفهومى که برخى تصور کرده‏اند که سکولاریسم یعنى «اصالت دنیا» شاید متفاوت باشد.

  • مبناى این تفکر که بر اثر تحکم و سخت گیریهاى غیر منطقى آباء کلیسا در اروپا بوجود آمد قطعا نمى‏تواند براى همه جوامع دینى و براى همه ادیان درست ‏باشد. پیدایش عقیده جدایى دین و دنیا، در مسیحیت‏ بیش از آنکه علل بیرون دینى داشته باشد عناصر و عوامل درون دینى در پدید آمدن آن نقش موثرى داشته‏اند.

مهمترین عوامل پیدایش عقیده جدایى دین و دنیا


عوامل درون دینی
  • تحریف شریعت مسیح و جایگزینى دستورات غیر دینى بجاى فرامین الهى که کلام ارباب کلیسا، کلام الهى تلقى مى‏شد و سیره ایشان حتى انحرافات اخلاقى آنان به منزله سیره پیامبران الهى محسوب مى‏گردید.
  • اطاعت محض و بى چون و چراى جامعه از روحانیون مذهبى و رشد دادن جنبه‏هاى تقلیدى مردم.

عوامل برون دینى
  • شرایط خاص فرهنگى و سیاسى در غرب که دین را ابزار و سپرى براى‏غلبه دیگران و حفظ موقعیت‏ سیاسى خویش قرار داده و مخالفین خود را معاندین خدا و دین قلمداد نموده و همه کارها را بنام دین توجیه مى‏کردند.
  • تالیف آثار و تکثیر کتب ضد دینى بعنوان ریشه گرایى جدید که مسیحیت را به گونه‏اى معرفى نمایند تا براى انسان متجدد غیر دینى بهتر پذیرفته شود.

نویسندگان و متفکران به جامعه غرب چنین القاء کرده‏اند که:

  • جامعه مسیحى باید درباره عقیده خود درباره خدا تجدید نظر کند و باید در جهان بی خدا زندگى نماید. مسیحیان مى‏توانند یک زندگى دنیوى خالى از دین و تعهدات مذهبى داشته باشند. مسیحى بودن به معناى دیندار بودن نیست ‏بلکه به این معناست که انسان باشیم. دنیا بالغ شده و اعتقاد به خدا را قبول ندارد، اعتقادات دینى غالبا باعث عقب ماندگى مى‏شود.

دقیقا همان حرفهایى که امروز از آثار گویندگان و نویسندگان ما آشکار است که مى‏گویند:
  • بشر امروزى معتقد است که جهان را آنچنان که خود مى‏خواهد بسازد نه ساخته شده تحویل بگیرد و بدون شک انسان با این اندیشه، نسبت ویژه‏اى هم با دیانت‏خواهد داشت‏.

و یا اینکه گفته مى‏شود:
  • دلیل مهمى که درک مفهوم ولایت فقیه و حکومت اسلامى را مشکل کرده مساله حق و تکلیف است. حکومت ولى فقیه حکومت مبتنى بر تکلیف است در حالى‏که بشر امروز خود را محق مى‏داند نه مکلف‏.

و بالاخره ترویج عقاید خرافى و طالع بینیهاى عوامانه و نیز مراسم خاص دینى، جشنهاى مذهبى ، روشهاى سنتى جادوئى و صدها رویه غیر دینى و غیر عقلى بنام دین، عواملى بوده‏اند که از درون و بیرون در ظهور پیدایش تفکر تفکیک دین و دنیا دخیل بوده‏اند.

به دلیل آن که هر چقدر علوم در آن سرزمین پیشرفت مى‏کرد بطلان آن عقاید روز به روز براى آنها آشکارتر مى‏شد. همان مردمى که آن اعمال را جزء تعالیم دینى خود مى‏دانستند و مدتى براى آن تقدس و احترام قائل بودند به تمامى آن امور، پشت پا زده در حالى که آن تعالیم، از ابتدا هم جزء دین نبود تا از دین خارج گردد. پرواضح است که عاقبت و سرانجام حکومت و حاکمیت دین تحریف شده جز این نخواهد بود.

چنانکه ژیلسون یکى از بزرگترین متفکران غرب مى‏گوید:
  • با رشد رهیافتهاى تجربى و واقع گرایانه، آگاهى دینى انحطاط مى‏یابد، امور ماوراءالطبیعى هر روزه انتزاعى مى‏شود اعتقادات فردى به تکلیف و توکل و توبه، نیز به تدریج، قوت خود را از دست مى‏دهد. نمادهاى دینى، شور و شادابى خود را از دست داده‏اند.

منابع

1- میرچا الیاده. فرهنگ و دین، ص 124
2- فلسفه و ایمان مسیحى، صص 208-205.
3- مجله کیان، ش 26، ص 5و ش 32 - 27 - 28
4- پایگاههای اسلامی در اینترنت








تعداد بازدید ها: 10004


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..