منو
 کاربر Online
507 کاربر online

علل پیدایش دین

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > مباحث تاریخی و تحقیقی
(cached)



معنویت گرایی و دینداری در دنیای مدرن باعث تعمیق زندگی انسان و درست زندگی کردن او می شود. اگرچه عصر حاضر "آغاز مرحله جهانی توسعه انسان" نام دارد، اما در این صورت جایگاه دین کجاست؟ معنویت چیست و چه اتفاقی برای آن رخ داده است؟ در صد سال گذشته رویدادهای بحرانی چندگانه ای به وقوع پیوسته است که در آن میان می توان به تحولات علمی، کلیسایی ، فلسفی، تکنولوژیکی، سیاسی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد. انسان به تاریخ گرایی به ویژه تاریخ گرایی ضمیر انسان پی برده است و به طور خاص این امر تاریخ گرایی تلاش های ضمیر انسان برای تقویت ضمیر و وجدان خود همانند تفکرات علمی و فلسفی بوده است.

بنابراین انسان مدرن از خود می پرسد : آیا اعتقاد دینی در اصل از توسعه تکامل انسان بی بهره مانده است؟ و متفکران دینی باید در رابطه به این پرسش تأمل کنند که ایمان تا چه انداره به عنوان شکلی از وجدان انسان و اعتقاد دینی به عنوان جزء فطری تجربه های انسان، می تواند همواره نقش سنتی خود را به عنوان مرکز معنا برای زندگی انسان ایفا کند.

این پرسش ها که دیدگاه های پساتجدد از سال 1969 از آن صحبت کردند، پیشتر توسط رادولف اوکن)) در سال 1922 چنین ابراز شد: در زمان های گذشته، رابطه دنیای ایمان در نزدیک ترین جایگاه با نفس انسان قرار داشت در اوج دوران تعلیم فلسفه قرون وسطی، دنیایی که دین همواره خواستار وطن واقعی، سرزمین حقیقی انسان بود. اما رهبران جنبش روشنفکری انسان را به خارج از این این باغ عدن هدایت کرده و این امر را به توانایی های او واگذاردند و انسان را از تفکر درباره دین دلسرد کردند. پس از آن مابعد الطبیعه به روانشنانسی تبدیل شده و عقل به جای وحی الهی نشست. این تلاش به صورت فزاینده تمام رابطه درونی و معنوی با جهان را از بین برد تا فرد را داخل فضای تجارب حسی محدود کند. چنین عقایدی محکوم هستند چرا که دین را تنها به عنوان مرحله ای در تکامل تاریخی در نظر گرفته اند ، مرحله ای که اکنون به تبع پیشرفت علم به مثابه یک اشتباه شناخته می شود.


این درست مقارن با زمانی بود که فلاسفه دین یهود مانند مارتین بوبر و آبراهام جاشوا هشل نوشتن را آغاز کرده بودند. آنها تجدد و واژه های نوینی همچون اگزیستانسیالیست را تجربه کردند. اما آنها با این واژگان تازه، دین را با زبانی که انسان مدرن صحبت می کند دوباره تعریف کردند.

لیبرالیسم که گاهی از آن به عنوان تجدد گرایی نام برده می شود یک تغییر اصلی در رابطه با علوم الهی است که در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد. لیبرال ها اصرار دارند که دنیا از زمانی که مسیحیت پایه گذاری شده تغییر کرده، بنابراین واژگان انجلیلی و آیین دینی برای مردم امروز قابل درک نیست. متفکران دین مسیحیت نیز سعی کرده اند که ایمان دین خود را برحسب آنچه امروز درک و فهمیده می شود تعریف کرده و درباره آن فکر کنند.

بسیاری از متفکران غربی و همتایان آنها درکشور های اسلامی ادعا می کنند که بندگی به خداوند و داشتن یک زندگی دینی وسیله ای جبرانی برای تسلی دادن انسان در رابطه با ضعف و قصورهای اوست. با وجود این، اگر چه انسان مدرن که به علم و تکنولوژی مسلح شده است این خیال باطل را پذیرفته است که او می تواند از بندگی و اعتقاد به قادر متعال آزاد باشد و در سایه چنین اعتقادی خود را قدرتمند ببیند اما از تبعات چنین اعتقادی خبر ندارد که اگر چنین شود، او برای نفع وعلاقه شخصی خود را در مقابل پست ترین چیزها تحقیر می کند. انسان مدرن سرکش و خودخواه است، با این وجود تنزل و فروداشتی را تنها به خاطر یک لذت کوتاه متحمل می شود، انسان مدرن از انعطاف پذیری کمی برخوردار است، اما در مواقعی به خاطر گرفتن برخی از امتیازات عامیانه در مقابل افرار شریر خم می شود.

زندگی دینی و بندگی خداوند، حق را می پذیرد و خشونت را به عنوان حمایت انسان در زندگی اجتماعی انکار می کند. هر روز زمانی که اخبار قتل ، گروگانگیری، تجاوز و تعدی منتشر می شود، احساس نیاز دنیای امروز به رحم، عشق و صلح بسیارحس می شود.

حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم همواره تجسم تمام این ارزش ها و بسیاری دیگر از ارزش های انسانی بوده است. زمانی که او رسالت خود را آغاز کرد دنیای اطراف وی دچار بی عدالتی، ظلم، فقر، جنگ به دلایل بی اهمیت و کودک کشی بود. در چنین جوی پیامبر اسلامصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پیام عدالت، رحم و صلح خود را منتشر کرد. امروز پیروان حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 6/1 میلیارد نفر است، چرا که بسیاری به این نکته پی برده اند که سکولاریسم نمی تواند به اهداف بزرگ انسانی دست پیدا کند و زمانی که موضوع عدالت، صلح و رحم مطرح می شود سکولاریسم ناکام می ماند. امروزه بسیاری می دانند که نمی توان انکار کرد که در جست وجوی حقیقت، بهترین طزیق پیروی از تعالیم حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که بشریت را از تاریکی به سوی روشنایی هدایت کرد.

اکنون به سادگی می توان به این پرسش که چرا مایکل هارت نویسنده انگلیسی در " فهرست 10 نفر از بهترین شخصیت های تاریخ بشریت " نام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را در صدر فهرست خود قرار داده پاسخ داد. چرا اسلام دینی توصیف شده که به سرعت در اروپا و آمریکا در حال گسترش است. اسلام هراسی و اقداماتی که به نام دین انجام می گیرد هرگز نمی تواند تصویر دین اسلام را تاریک جلوه دهد.



پیدایی دین
دین باطن هر تمدن
مذهب در بینش ماکس پلانک
معنویت و بافت جهان
خداشناسی در اعماق انسانها
آخرین راه حل از منظر دکتر کارل
محدودیت عقل و علم


منبع:


خبرگزاری "مهر" - گروه دین و اندیشه


تعداد بازدید ها: 25556


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..