منو
 کاربر Online
1069 کاربر online

علل تجدید شرایع

تازه کردن چاپ
(cached)

  • علت تجدید شرایع وتعدد انها چیست ؟

مرحوم استاد مطهرى مى فرماید:

    • یکى از جهات احتیاج به شریعت جدید اینست که مقدارى از حقایق شریعت قبلى در دست مردم تحریف شده و به شکل دیگرى در آمده است . در حقیقت یکى از کارهاى هر پیغمبرى احیا و زنده کردن تعلیمات پیغمبر گذشته است یعنى قسمتى از تعلیمات هر پیغمبرى همان تعلیمات پیغمبر پیشین است که در طول تاریخ در دست مردم مسخ شده است , و این , تقریبا مى شود گفت که لازمه طبیعت بشر است که در هر تعلیمى که از هر معلمى مى گیرد , کم و زیاد مى کند , نقص و اضافه ایجاد مى کند و به عبارت دیگر آن را تحریف مى کند .

  • این مسأله را قرآن کریم قبول دارد , تجارب بشر هم به درستى آن شهادت مى دهد . مثلا خود قرآن کریم که آمد تورات و انجیل را نسخ کرد ولى قسمتى از تعلیمات آنها را احیا و زنده نمود .

مثلا همین موضوع ملت ابراهیم , طریقه ابراهیم که در قرآن آمده است . قریش خودشان را تابع ابراهیم حساب مى کردند ولى چیزى که تقریبا باقى نمانده بود , تعلیمات اصلى ابراهیم بود . عوض کرده بودند , دست برده بودند , یک چیز من در آوردى شده بود .

قرآن اینطور بیان مى کند : « ما کان صلاتهم عندّ البیت الا مکاء و تصدیه ّ» ابراهیم نماز را واجب کرده بود . نماز او واقعا عبادت بوده است .
عبادت یعنى خضوع در نزد پروردگار , تسبیح و تنزیه و تحمید پروردگار . حالا اگر نماز ابراهیم از لحاظ شکل ظاهر فرقى داشته باشد با نماز ما , مهم نیست ولى مسلم نماز ابراهیم نماز بوده است یعنى آنچه که در نماز هست , نوع اذکار , نوع حمدها , نوع ثناها , ستایشها , خضوعها , اظهار ذلتها , تسبیحها و تقدیسها در آن بوده است . اینقدر در این عبادت دخل و تصرف کرده بودند که در زمان نزول قرآن نماز را به شکل سوتکشیدن یا کف زدن درآورده بودند .
پس یکى از کارهائى که هر پیغمبرى مى کند احیاء تعلیمات پیغمبران پیشین است . لهذا قرآن راجع به ابراهیم علیه‌السلام مى گوید :
« ما کان ابراهیمّ یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما ّ»

یهودیها مى گفتند همین طریقه اى را که ما داریم و اسمش یهودى گرى است, ابراهیم داشت. نصرانیها مى گفتند طریقه ابراهیم همین است که ما الان داریم . یعنى اینکه ما داریم , همان است منتها کامل شده است و نسخ کننده طریقه ابراهیم است .

  • در آیه دیگر مى گوید : « شرع لکم من الدین ما وصى به نوحا» تشریع کرد براى شما دینى را که در زمان نوح به آن توصیه شده بود و الذىّ اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسى و عیسى ّ این دینى که براى شما توصیه شده است , همانست که به نوح توصیه شده و همانست که به تو وحى شده و همانست که به ابراهیم و موسى و عیسى توصیه شده است:

«انّ اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه کبر على المشرکین ما تدعوهم الیه ّ » توصیه شد که همین دین را اقامه بکنید ( یعنى دین همان دین است , یک راه است ) تشتت پیدا نکردند، مگر بعد از آنکه مى دانستند ولى روى هواپرستى این تفرقه ها را ایجاد کردند .
یعنى این رشته هاى مختلف را دست مردم ایجاد کرده است , اگر ساخته هاى مردم را حذف بکنید مى بینید تمام اینها یک دین است , یک ماهیت است , یک طریقت است .
غرض این جهت است که یکى از کارهاى انبیاء احیاء اصل دین است که اصل دین از آدم تا خاتم یکى است . البته فروع مختلف است . هر پیغمبرى که مىآید یکى از کارهایش پیرایش است یعنى اضافات و تحریفات بشر را مشخص مى کند .

منبع

  • اسلام ومقتضیات زمان ج1


تعداد بازدید ها: 10531


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..