منو
 صفحه های تصادفی
امام علی علیه السلام و عدم استفاده از بیت المال
انواع نیروگاههای برق
اسانس رومارن
تساوی یا تشابه حقوق زن و مرد در قرآن
ویروسها و سرطان
یحیی بن عبدالله محض
نقشه های متوکل برای تحقیر امام هادی علیه السلام
محافظت امام علی علیه السلام از حسنین
اصول برهمنهش امواج
تحلیل تاکتیکی مسابقه تنیس
 کاربر Online
279 کاربر online

علت دینداری

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید
(cached)

گاهي از منشاء دين سخن گفته مي شود و مراد از آن، علت پذيرش دين يا انگيزه ي دين داري است. به بيان ديگر، سئوال از منشاء دين، پرسش از علل و عواملي است كه مردم را به سوي چدين كشانده است. دين داراي غير از خود دين است. از اينرو سئوال از دينداري، سئوال از چرايي تحقق دين در فرد با جامعه ي انساني است. اگر انسان در مسائل دين شناسي به گونه اي افقي بيندشد و همه ي مسائل را بر اساس روال مادي و عادي تبيين كند از اينرو ممكن است اين نوع دينداري زوال پذير باشد. اما اگر بر اساس سير عمودي و باديد الهي دين را بررسي كند و دريابد كه حقيقت دين از نزد خدا آمده است گرايش و اشتياق او به دين بيشتر است. پس علت اصلي گرايش انسان به دين در بخش اعتقاد و انديشه، بايد عقل و فطرت باشد. از اين رو، پيامبران و انبياء الهي مبعوث شده اند تا گنجينه هاي عقول بشري را شكوفا و اداي ميثاق فطرت را از انسان ها مطالبه كنند. هم چنين در بخش عمل بايد انگيزه و علت گرايش انسان به دين، جلب رضاي خداي سبحان باشد زيرا خداوند هموار با انسان هست و بر او احاطه ي قيومي دارد. بنابراين، بايد مهمترين و اصلي ترين عامل گرايش به دين در بعد انديشه، عقل و فطرت باشد و در بعد انگيزه، جلب رضاي خدا. انگيزه هاي ديگر عوامل فرعي است كه زمينه ساز گرايش و پذيرش دين در انسان و در اصل پذيرش دين، نقش ندارد.

تعداد بازدید ها: 14012


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..