منو
 صفحه های تصادفی
حمراء الاسد
نظام اعتقادی مایاها
خسران دشمنان حسنین در آخرت
عیب یابی کولر گازی
پروتکل امنیتی SSL
علی علیه السلام در دامن پیامبر
شبکه اعصاب انسان
گ.امام در قرآن
مگنزیت
ابیراهی رنگی
 کاربر Online
498 کاربر online

عصر امام خمینی در نگاه صاحبنظران

تازه کردن چاپ
عصر امام خمینی در نگاه صاحبنظران (cached)




مصباح یزدی

ایشان از اساتید گرانقدر حوزة علمیه قم است که در این باره با اشاره به جریان دین ستیزی و دین‌زدایی در اروپا و غرب طی قرنهای اخیر که دامنه آن تا کشورهای اسلامی از جمله ایران عصر پهلوی نیز کشیده شد می‌فرماید:
«مهم‌ترین دست آورد حرکت امام خمینی احیای دین و دین گرایی در جهان معاصر بود به گونه ای که به برکت این حرکت نه تنها پیروان دین اسلام بلکه پیروان دیگر ادیان از جمله مسیحیت نیز حیاتی دوباره یافته و در نتیجه گرایش به دین و دینداری در سایر ملل نیز افزایش یافت»
ایشان در همین مورد به سخن یک «اسقف مسیحی از مکزیک» اشاره کرد که در دیدار با ایشان اظهار داشت:
«این افتخار مخصوص شماست که توانستید ایمان را در دنیا زنده کنید و بالاتر اینکه کشورداری را با دین داری توام کنید ما مسیحیان این توان را نداریم که ایمان را در مردم حفظ کنیم. چرا که مردم دیگر اطمینانی به ما ندارند. بالاتر اینکه نتوانستیم دینداری را با کشورداری توام کنیم.

سفیر وقت ایران در واتیکان

وی با اشاره به این مطلب که «بعد از رنسانس تا قبل از ظهور انقلاب اسلامی مذهب به معنای عام آن در هیچ یک از نقاط دنیا حتی حضور در صحنه‌های اجتماعی و به تبع آن سیاسی و اقتصادی را نداشت» می نویسد: «کلیسا چه در قالب کادر رسمی آن واتیکان و چه در قالب غیر رسمی و مردمی آن تنها بر حوزة ارتباطات شخصی با پروردگار نسخه می‌نوشت و هر گز در صحنه‌های اجتماعی حتی اگر در حوزة مشخصترین وظیفه کلیسا اتفاقی افتاد. نظری اعلام نمی کرد ننگ سکوت در جنگ جهانی دوم که حتی یک بیانیه برای صلح و علیه هیتلر علیرغم آن همه کشتار صادر نکردند هنوز دامن کلیسا را رها نکرده است.
ایشان با بیان این واقعیت که در «وقتی حضرت امام خمینی با تکیه بر طرح مذهب در متن زندگی اجتماعی انقلاب اسلامی اش را به پیروزی رساند دنیا در ابتدا هر گز تصوری چنین ژرف و عمیق از انقلاب را باور نمی‌کرد» اضافه می کند:
«این انقلاب آغاز بزرگترین تحول جهانی در عرصة دیانت و مذهب بود که برای اولین بار با این وسعت ظهور پیدا کرده بود… و حرکت امام خمینی در دنیای دیانت «عصر جدیدی» را آفرید …» وی با بر شمردن بخشی از مصادیق نفوذ جدی پیامهای معنوی بین‌المللی حضرت امام خمینی در میان جوامع مسیحی و تاثیر پذیری وسیع کلیسای کاتولیک از این موج جدید ادامه می دهد:
… مسیحیت رسمی و مرجعیت واتیکان که نزدیک به همة بیانیه‌های آن تا قبل از دهة هشتاد مربوط به مسائل نظری دینی بود و اثری از مسائل اجتماعی نداشت در دهة اخیر کثیر بیانیه‌های آنرا موضوعات: آزادی، عدالت، پیشرفت اجتماعی، جنگ و صلح و حقوق بشر در برگرفته است، در طی بیش از چهارده سال مرجعیت ژان پل دوم از هفت بیانیه صادره سه بیانیه آن دربارة دکترین اجتماعی کلیسا بوده است.
ایشان می افراید: اشاره به مهمترین بخش نامة پاپ ژان پل دوم در تاریخ مه 1991 اردیبهشت 1370 که در لوچ اظهار نظر مرجعیت واتیکان در رابطه با امور اجتماعی است ضروری می‌نماید در این بیانیه پاپ این فکر را مطرح می کند که شکست مارکسیست این فکر را مطرح می کند که شکست مارکسیست نباید لزوماً به پیروزی سرمایه‌داری به عنوان الگوی اجتماعی و اقتصادی مطرح شود. در این بیانیه بحران مارکسیسم از خود بیگانگی غربی، بازار آزاد، مسئله سود، مالکیت مشروط ابزار تولید، مشارکت مردم در حیات اجتماعی، فرهنگ اقتصاد و سیاست توجیه می شود.
وی با اشاره به مصداق دیگری از آثار روزافزون احساس هویت دینی در میان جوامع مسیحی سنتی می‌نویسد:
«فشارهایی که بر مسیحیت سنتی بعد از فتوای تاریخی امام خمینی علیه سلمان رشدی وارد شد و از آنان درخواست می کردند به نحوی از ساخت و انتشار فیلمها و کتابهای ضد مسیح جلوگیری کنند، به طوری جدی در نقاط مختلف دنیا مطرح بود و در بسیاری از جاها به تظاهرات بیرونی نیز کشیده شد این مسئله خصوصاً در جوامع اروپایی و آمریکایی بسیار دیده می شود. به عنوان نمونه وقتی در شهرک تفریحی ماربل بلاتسا در 400 کیلومتری بوئنوس آیورس (که در تابستانها با هجوم توریستها پوشش و لباس معنای خود را از دست می‌دهد) در سال 1990 می خواستند فیلم ژان لوگ گودار به نام «سلام بر مریم» را که در آن به مقام عیسی توهین جدی شده بود نشاند‌هند ولی پخش اعلامیه‌های شدید‌اللحنی از طریق مردم که در سر بر گشان علامت صلیب و اسلحة به صورت ضربدر نقش بسته بود باعث شد تا فیلم توسط مقامات مسئول ممنوع اعلام شود»

پروفسور حمید مولانا

رئیس و بنیانگذار بخش ارتباطات بین‌ المللی دانشگاه آمریکن واشنگتن دی سی است که با بیان بخشی از تاثیرات شگرف حضرت امام خمینی در جهان معصر اظهار می دارند، «به عقیده من هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام جهان را به لرزه در نیاورد حضرت امام پس از جنگ جهانی اولین شخصیتی بود که به صورت جهانی «طلسم سکوت» را در مقابل طاغوت و ظلم شکستند، اگر این طلسم نشکستهبود امروز شوروی زنده بود» مولانا می افراید: «وقتی انقلاب اسلامی اوج گرفت من در تابستان 1978 دو هفته در تهران بودم و بعد برای شرکت در کنگره بزرگ علوم ارتباطات روابط بین الملل به ورشو رفتم، نقی در آنجا دربارة انقلاب اسلامی ایران صحبت کردم چند نفر از دانشمندان لهستانی که بعدا در مبارزات لهستان تاثیر فراوانی داشتند می خواستند حضرت امام را بشناسند.
این مال آن موقع بود ولی اخیراً که پس از بیست سال هنگامیکه برای شرکت در کنفرانس بزرگ جهانی در همین رشته در دانشگاه «لایپزیک» به آلمان شرقی رفته بودم برای اولین بار در عمر 43 ساله در کلیسای سن نیکسولی در این کلیسا کشیشی برای ما سخنرانی کرد که به قول خودش انقلاب آلمان شرقی را به شیوه حضرت امام هدایت کرده بود.
واقعاً جالب است که مارکسیست‌ها، لیبرالیست‌ها و همة «ایست‌»ها که هرگز حاضر نبودند به مسجد و معبد بروند، انقلاب اسلامی ایران آنان را وادار کرده بود که به کلیسا بیایند»

دکتر عادل عبدالمهدی

وی که مدیر مرکز پژوهش اسلامی در فرانسه می باشد با اشاره به عظمت روحی و فکری حضرت امام ویژگیهای منحصر به فرد ایشان می گوید: «امام خمینی چهارده قرن را در اعمالش خلاصه کرد …» ما خیلی خوش بخت هستیم که در این عصر امام خمینی زندگی می کنیم گویی در عصر پیامبر اکرم زندگی می کنیم» وی تصریح کرد: «مردم جهان همه مشتاقند از تعالیم امام خمینی پیروی کنند در اکثر کشورها جنبشی آغاز شده، حتی در جوامع غربی ما می‌بینیم که مسائل مذهبی تحت بازنگری قرار گرفته است … اکنون خیلی‌ها می دانند که اسلام پاسخگوی مشکلات بشری است ایشان می افزاید: «جهان در حال تحول است و ارزشهای جهانی در حال تغییر، غرب دچار فروپاشی تدریجی شده است و اسلام جلوه خود را در سراسر جهان نشان داده است.»

پروفسور اسماعیل کیلبس

او فیلسوف برجستة فرهنگ اسپانیایی زبانهاست که بااشاره به حیات مجدد دین در صحنه زندگی بشر در وصف این واقعیت عظیم چنین می‌گوید: «دین زنده شده است کلیساها جان تازه گرفته‌اند، توجه به مذهب و اندیشه‌های مذهبی در دانشگاهها دیگر زشت و کم بها تلقی نمی شود. زیباییهای معنوی در زندگی روزمره مورد بازیابی قرار گرفته است جهان برای نجات و زیبا کردن روابط اجتماعیش به قدرت دین و جاذبه‌های معنوی گرایش شدید پیدا کرده است» وی تاکید می کند: «و این همه ناشی از دعوت نوینی بود که امام خمینی با انقلاب دینی‌اش در عرصه افکار و ذهنیت جامعة جهانی را آغاز کرد»

احمد هوبر

وی اندیشمند و روزنامه‌نگار تازه مسلمان سوئیسی است که در تشریح تاثیرات عظیم انقلاب اسلامی می گوید: «امروز در اروپا احساس می شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی که شما آغاز کردید مرتبط است. تاثیرات این قیام اسلامی امروز در اروپا محسوس است، در اروپا حدود 12 تا 15میلیون مسلمان زندگی می کنند که صد هزار آنها در سوئیس‌اند» وی افزود: «امام خمینی نه تنها مسلمانان را بیدار کردند بلکه بر جهان غیر اسلام نیز از خود تاثیراتی بر جای نهادند» و اضافه کرد: «بدانید آن مرد سالخورده که رهبر شما بود هرگز نمرده است بلکه هنوز زنده است و فعال چرا که همه این تحولات به دست ایشان ایجاد شده است»

پروفسور یاوس اوس

وی تازه مسلمان آلمانی و قائم مقام دانشکده فنی دانشگاه برلین آلمان و از رهبران برجستة مسلمانان آلمانی زبان در اروپاست که با اشاره به تاثیرات عظیم حضرت امام در دنیای معاصر اظهار می دارد: «امام خمینی بیدارگر همه موحدان در عصر ماست. احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطرة مادیت و ابزار مادی و اندیشه‌های ضد معنوی جامعه بشری را در چنبرة خود گرفته بود مدیون امام خمینی و یاران انقلاب اسلامی است»

محمد انسل

وی رئیس مرکز فرهنی تجدید حیات اسلام در اتریش است که در مقاله ای تحت عنوان «تاثیر نهضت امام خمینی بر اروپا» می نویسد:
«بی‌تردید انقلاب اسلامی امام خمینی نه تنها تصویر تازه ای از اسلام در اروپا ارائه کرد بلکه حتی زندگی مذهبی غیر مسلمانان را هم دگرگون ساخت: به عبارت دیگر، امروز حتی در اروپا نیز مذهبی بودن ارزش و معنای تازه ای یافته است. این عبارت را رئیس جمهور سابق اتریش در یک سخنرانی بیان کرد که «انقلاب اسلامی به تمامی افراد مذهبی اعتبار و اتکاء به نفس تازه‌ای ارزانی داشت»

پروفسورعبدالعزیز ساشادنیا

ایشان که استاد دانشگاه ویرجینیای آمریکا می باشد با بیان بخشی از آثار غیر قابل انکار قیام الهی حضرت امام خمینی می‌گوید: «تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی هیچ کس در آمریکا توجهی به دین نداشته اما بعد از آن یکباره رهبران دینی حتی رهبران مسیحی و یهودی قوت گرفتند و از نیروی دین با خبر شدند، امروز 90% آمریکاییها معتقد به وجود خدا هستند و معتقدند که دین نقش بزرگی در زندگی بشر ایفا می کند.»
وی افزود: «در حال حاضر در آمریکا کلاسهای ادیان شناسی شلوغترین کلاسهاست و تنها در دانشگاه ویرجینیا که من به تدریس دین شناسی مشغول هستم 128 نفر به تدریس دین شناسی مشغول هستند.» ساشادنیا تصریح کرد: «با وجود اینکه دانشگاه ویرجینیا دولتی است و براساس قوانین آمریکا در مراکز دولتی باید سیاست و دیانت از هم جدا باشند دانشجویان استقبال زیادی از کلاسهای دینی به عمل می آورند که نشاندهندة تلاش جوانان جامعة آمریکا برای گرایش به دین است.»

طلال عتریسی

ایشان استاد دانشگاه لبنان است که با تاکید بر پیوند اساسی تحولات جاری در زمینة رویکرد معنوی بشر با قیام الهی حضرت امام تصریح می کند: «رهبری امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی اساس حرکت و تمدن جهان کنونی می باشد»

سید صدر‌الدین صدر

وی از اندیشمندان مسلمان لبنانی است که در این زمینه می گوید: «امام خمینی آغازگر عصر تازه ای در تاریخ اسلام و زندگی مسلمانان است از ویژگیهای این عصر هم می توان غور و تعمق مسلمانان نسبت به اسلام را بر شمرد و هم جهانی شدن حیات سیاسی اسلام را»


تعداد بازدید ها: 9688


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..