منو
 صفحه های تصادفی
درجه بندی عسل
رشته مهندسی دریا
حسابدار درجه 1
منابع تامین آب
صوفیان روملو
منطق روایت
آنورتیت
تیره کنور
تمرینات دروازه بان
بورنیت
 کاربر Online
1044 کاربر online

سیستم مدیریت آموزشی با محتوای توزیع شده

چاپ
علوم ریاضی > علو م رایانه




سیستم مدیریت آموزشی با محتوای توزیع شده

مقدمه

>tr>
img/daneshnameh_up/9/90/compics000134.gif

در جوامع جدید اطلاعاتی یکی از اهداف اصلی تبدیل اطلاعات به دانش است و تبادل اطلاعات بین معلم وفراگیر بسیار مهم بنظر می رسد. از طرفی میزان اطلاعاتی که باید تولید، بازبینی، بایگانی، پردازش شده و به اشتراک گذاشته شود ،بینهایت زیاد است.بنابراین نحوه مدیریت این اطلاعات و تحویل آن به فراگیر یک موضوع تحقیق قابل توجه بحساب می آید.
ترکیب آموزش، شبکه و وب منجر به روش جدیدی برای سازماندهی سیستم آموزش شده است که آن سیستم مدیریت آموزشی مبتنی بر وب است.در این روش فراگیر قادر است در هر زمان و در هرمکانی براحتی به مواد آموزشی بر اساس اختیارات از قبل تعیین شده ، دسترسی داشته ویا در کلاس درس مجازی شرکت کند، هزینه آموزش پایین آمده،در وقت افراد صرفه جویی شده و هزینه های و رفت وآمد کاهش می آید.
امروزه سیستم های آموزش الکترونیکی متنوعی وجود دارد، اغلب این سیستم ها از کامپیوتر بعنوان مهمترین پدیده عصر حاضر استفاده می کنند.سیستم های آموزشی رایانه ای ، بصورت بسته های آموزشی از طریق لوح فشرده و یا به هر طریقی در اختیار کاربر قرارگرفته و پس از نصب بر روی رایانه شخصی قابل استفاده خواهند بود. عملکرد این سیستم ها محدود به ارائه مطالب بصورت خودآموز می‎باشد ، هر چند ممکن است در ارائه مطالب، پیشنیازها رعایت شده و محتوا بر اساس اولویت ها،آزمون ها و توانائیهای فرد عرضه شود. هدف از این گونه سیستم ها آموزش افراد به شیوه خودآموزی خواهد بود.نوع دیگر سیستم های آموزشی دور از طریق شبکه اینترنت ارائه می‎شود که در زیر به شرح آن می‎پردازیم.


آموزش تحت وب


سیستم های آموزش مجازی تحت وب ،امروزه معمول ترین سیستم های آموزش مجازی هستند که در سطح جهان به شکل گستردهای بکار گرفته شده اند. در این سیستم ها تمام فعالیت های آموزشی معلم و فراگیر از طریق شبکه اینترنت و با استفاده از سیستمی بر روی سرور به نام LMS انجام می شود.


مسائل موجود در آموزش تحت وب


با توجه به زیرساخت مخابراتی کشور و وضع موجود استفاده از اینترنت مشکلات زیادی در استفاده از سیستم های آموزشی تحت وب وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- هنوز اغلب افراد به اینترنت ویا حتی رایانه دسترسی ندارند.
- هزینه استفاده از اینترنت برای افراد عادی با وضع موجود ،بالا می‎باشد. افراد معمولا با استفاده از خط تلفن و از طریق ISP های خصوصی به اینترنت متصل می‎شوند که هزینه آن برای افراد قابل‎توجه است و گاهی افراد ترجیح می‎دهند بجای استفاده از سیستم آموزشی تحت وب ، در دوره های سنتی موجود شرکت‎کرده و یا روش های دیگری انتخاب کنند.
- ظرفیت خطوط انتقالی مخابرات بسیار پائین است و در حدود 64 کیلو بیت در ثانیه است. با توجه به اینکه برای استفاده از سیستم آموزشی و بکارگیری تمام پتانسیل آن اعم از ارنباطات صوتی و تصویری و … نیاز به خطوط انتقال با ظرفیت بالا می‎باشد، در شرایط موجود امکان استفاده مناسب و مؤثر از سیستم های آموزشی وجود ندارد.
- علیرغم وجود سیستم ها و پلت فرم های آموزشی قدرتمند در دنیا هنوز سیستم هایی آموزشی مبتنی بر فرهنگ ملی و متناسب با قوانین و روال های آموزشی موجود وبا اینترفیس فارسی وجود ندارد.
- تحویل محتوای آموزشی چندرسانه ای از طریق اینترنت با تاخیر زیادی همراه است. این تاخیر شامل تاخیر پردازش در وب سرور،تاخیر انتقال بسته ها بین نقاط (peer ها) و تاخیر انتقال اطلاعات از ISP به کاربر می باشد. یک راه حل برای کم کردن تاخیر از ICD می باشد که امروزه بعضی از شرکت ها از جمله Cisco اقدام به تولید آن می کنند. این سیستم ها در ISP نزدیک به محل کاربران نصب شده ویک کپی از محتوای مورد نیاز کاربران محلی را نگهداری می‎کنند. و کاربران می توانند بجای مراجعات مکرر به سرور اصلی از همان سرور ICD محتوا را دریافت کنند. مکانیزمی برای بروز آوری محتوا در سرور های ICD پیش بینی شده است.




آموزش تحت وب در آموزش و پرورش

وضعیت ICT در آموزش و پرورش


در حال حاضرعنایت ویژه‎ای که به توسعه ICT در آموزش و پرورش شده است،فعالیت های انجام شده در این زمینه عبارتند از:
- ایجاد بخش ICT در سازمان ها – این بخش متولی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وبکارگیری آن در اتوماسیون اداری و آموزش مجازی می باشد.
- راه اندازی سایت های ICT درمدارس -تقریبا تمام مدارس متوسطه و هنرستانها و مراکز آموزش عالی مجهز به حداقل یک سایت کامپیوتر شده اند ، این سایت ها شامل حداقل 5 دستگاه رایانه ،یک دستگاه چاپگر و یک دستگاه اسکنر می باشند که بصورت شبکه تحت سیستم عامل ویندوز 2000 قرار دارند. دستگاه سرور از طریق یک مودم به خط تلفن واینترنت متصل شده و دیگر سیستم ها از طریق شبکه داخلی و سرویس DHCP به اینترنت وصل می‎شوند.
- برگزاری دوره های ICT برای کارکنان و فرهنگیان – طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تمام فرهنگیان و کادر اداری تا چند سال آینده در دوره های آموزش ICT شرکت کرده ، با کامپیوتر و اینترنت آشنا شوند.
- برنامه ریزی برای راه اندازی شبکه اتوماسیون اداری و آموزش مجازی- فعالیت هایی برای ایجاد یک شبکه اینترانت در سطح هر استان و استفاده از یک سیستم یکپارچه‎ی بدون کاغذ در حال انجام است. علاوه بر این استفاده از آموزش مجازی نیز یکی اهداف اصلی می‎باشد.
در شرایط فعلی، با توجه به مشکلات موجود در استفاده از اینترنت و ساختار سایت های ICT ،در این سایت ها استفاده از سیستم های آموزش مجازی با وضع موجود ، ملال آور و عملا ناممکن خواهد بود.اگرچه متولیان ICT در آموزش و پرورش ایجاد یک شبکه اینترانت در سطح استان را در دستور کار خود قرار داده اند ،راه اندازی چنین شبکه ای نیاز به هزینه بالا و زمان طولانی داشته و در آینده ای نزدیک نمی توان انتظار استفاده از آنرا داشت، از طرفی در حال حاضر یک سیستم آموزشی تحت وب متناسب با نیازهای آموزش و پرورش وجود ندارد.


وضعیت فعلی آموزش ضمن خدمت


آموزش ضمن خدمت به طور کلی دارای به دو صورت بلند مدت و کوتاه مدت برگزار میشود. دوره های آموزشی کوتاه مدت ،کاملا بر اساس نیازهای فعلی و آتی شکل گرفته وبا توجه به تغییر سریع علوم و رشد تکنولوژی لازم است بطور مداوم صورت گیرد.از آنجایی که آموزش ضمن خدمت مخصوص افرادی است که دارای شغل و وظیفه مشخص هستند ،یقینا شرکت آنها در دوره های آموزشی حضوری باعث مشکلات شغلی فراوان برای آنها خواهد شد. از طرفی اغلب افراد تمایلی به ترک محل کار و شرکت در دوره ها را ندارند.ارزیابی افراد نیز بیشتر بر اساس میزان علاقمندی به موضوع وحضور درکلاس انجام میشود.
در حال حاضر آموزش ضمن خدمت فرهنگیان ، جز در موارد خودآموزی ، برغم هزینه و مشکلات فراوان ، بصورت حضوری انجام می‎گیرد. اگر چه شیوه های آموزشی از راه دور به شیوه مکاتبه ای ،از طریق نوارها و CD های فیلم آموزشی و غیره از نظر هزینه و امکانات لازم، به صرفه است اما بدلیل بازده پایین آنها و برآورده نکردن نیازها و اهداف آموزشی عملا کنار گذاشته شده است.از دلایل مهم درعدم کارآیی شیوه های آموزشی راه دور، فقدان ارتباط مداوم بین آموزش‎دهنده و آموزش گیرنده و عدم گستردگی آن و مناسب نبودن آن با ماهیت دوره های ضمن خدمت می باشد.
برنامه ریزی هایی برای آموزش مداوم و پودمانی ضمن خدمت فرهنگیان انجام شده تا با پشت سرگذاردن دوره های منظم ضمن خدمت ، علاوه بر کسب امتیازات ویژه به مدارک علمی بالاتری نیز نائل شوند. بدون شک برگزاری این دوره ها با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب صرفه جویی در منابع و با توجه به منابع محدود این مهم را امکان پذیر خواهدکرد. علیرغم این نیاز تا بحال اقدام قابل توجهی برای بکارگیری ICT در آموزش ضمن خدمت انجام نشده است . بنابراین هرگونه اقدامی در این زمینه می‎تواند بجا،مهم و راهگشا باشد.
در حال حاضر بخش عمده ای از کارکنان و فرهنگیان ، فاقد رایانه شخصی در منزل هستند . و بنابراین چنانچه بخواهند در دوره های آموزشی اینترنتی شرکت کنند. باید از همان سایت های ICT موجود در محل کارشان ،که قبلا توصیف شد، استفاده کنند.
با توجه به مشکلاتی که در استفاده از سیستم های آموزشی تحت وب وجود دارد و نیز ساختار و مشکلات خاص موجود در آموزش و پرورش و وضعیت آموزش ضمن خدمت، چنانچه بخواهیم از سیستم های موجود آموزش مجازی در ضمن خدمت استفاده کنیم ، بکار بردن مدل های آموزشی معمول مسلما نتیجه مناسبی نخواهد داشت . مگر اینکه تحولات بزرگی در ساختار مخابراتی کشور ایجاد شود که آنهم به این زودی میسر نخواهد بود.




سیستم مدیریت آموزشی با محتوای توزیع شده

اهداف


با توجه به مشکلات استفاده از اینترنت و نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی وب در آموزش و نیز ساختار خاص مدیریتی، و الگوهای آموزشی در آموزش و پرورش و ساختار سخت افزاری موجود در سطح آموزشگاه ها، نیاز به یک مدل سیستم مدیریت آموزشی تحت وب با خصوصیات زیر مناسب می‎باشد :
- حتی الامکان بتواند از زیرساخت های سخت افزاری موجود استفاده کرده و نصب واستقرار آن نیاز به حداقل هزینه داشته باشد.
- متناسب با ساختارها و الگوهای آموزشی و سلسله مراتب مدیریت آموزشی و نیازهای موجود در کشور باشد.
- مهمترین مشکل در استفاده از محتوای چندرسانه ای وب تاخیر زیاد وعدم کیفیت صدا،تصویر و فیلم است.این سیستم باید بتواند ،این مشکل را برطرف کرده و وب را باشرایط کنونی مخابرات برای آموزش قابل استفاده نماید.
- قابل استفاده بوده و استفاده از آن مقرون به صرفه باشد.
- با توجه به انبوه کاربران همزمان دارای قیاسپذیری لازم باشد.


خصوصیات مدل


مدل مورد بحث با توجه به نیازهای فوق و براساس استانداردهای آموزش الکترونیکی ایجاد شده و ادعا می‎شود ،یک مدل مناسب برای آموزش از طریق وب در سطح آموزش و پرورش است. این مدل که برمبنای توزیع محتوای آموزشی(که اغلب چندرسانه‎ای است). در محل آموزش گیرنده بناشده است .بدین ترتیب علیرغم اینکه تمام خصوصیات و مزایای یک سیستم آموزشی تحت وب را داراست ، ارتباط با اینترنت را تا حد ممکن کاهش داده و نیازهای آموزشی افراد را بصورت محلی و بدون نیاز به اینترنت برآورده می‎کند.
در این مدل هر آموزشگاه بعنوان یک نهاد آموزشی مستقل درنظر گرفته شده که دوره های آموزشی مورد نیاز خود را اجرا می‎کند، ضمن اینکه عضوی از یک شبکه آموزشی عمومی گسترده در سطح شهرستان، استان،کشور و یا جهان بوده و می‎تواند دوره های شبکه آموزشی عمومی را نیز به کاربران خود ارائه کند.
کاربران برای شرکت در دوره های این شبکه هیچ نیازی به ارتباط مستقیم با اینترنت ندارند بلکه براحتی از طریق شبکه اینترانت محل تحصیل یا کارشان به جدیدترین اطلاعات آن دسترسی داشته و هم می‎توانند در فعالیت های آموزشی شرکت کرده و با دیگر همکلاسی هایشان در آموزشگاه های دیگر ویا نقاط دیگر از این شبکه مشارکت و تبادل نظر داشته باشند و یا در کارهای گروهی شرکت کنند.از طرفی همین کاربران می‎توانند بدون نیاز به اینترانت محلی ، بطور مستقل نیز از طریق اینترنت به همان اطلاعات طبق اختیاراتشان دسترسی پیدا کرده و بطور مستقیم نیز با سیستم آموزشی عمومی کارکنند.
در این مدل یک سیستم بعنوان سیستم عمومی(Global) تعریف می‎شود . که بر روی یک سرور عمومی (معمولا در اینترنت) قرارگرفته و سیستم های دیگر بعنوان سیستم های محلی(Local) بر روی سرورهای محلی در سایت کامپیوتر آموزشگاه (که قبلا توصیف شد) قرار دارند. اطلاعات دوره های عمومی در سیستم عمومی تعریف می‎شود. سیستم های محلی طبق زمانبندی مشخصی با سیستم عمومی ارتباط برقرارکرده و اطلاعات دوره های عمومی را از آن دریافت کرده و اطلاعات لازم را با آن مبادله می‎کنند.
هر دوره آموزشی عمومی در سطح شبکه دارای مدیران ، آموزش دهندگان و بطور کلی نقش های عمومی می‎باشد. بعلاوه هر دوره آموزشی محلی یا عمومی در اینترانت محلی یک آموزشگاه نیز دارای سلسله مراتب مدیریتی محلی بوده و کاربران دارای نقش های مختلف محلی در آن هستند.
در این مدل چند بخش اصلی در سیستم مدیریت آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از:
- مدیریت سیستم های محلی
- مدیریت دوره ها
- مدیریت کاربران و کنترل دسترسی
- مدیریت محتوا
- مباحثات و کارهای گروهی
- آزمون و ارزیابی




نتایج پروژه


هدف از این پروژه طراحی یک مدل براساس نیازهای آموزش و پرورش و مخصوصا بخش ضمن خدمت فرهنگیان و متناسب با ساختار سخت افزاری شیکه ICT در آموزش و پرورش بوده است، مدل طراحی شده علیرغم دارا بودن تمام خصوصیات یک سیستم آنلاین دارای مزایای زیر نیز می‎باشد:
1- چون دسترسی فراگیر به محتوا از طریق LAN انجام می شود سرعت تحویل محتوای چندرسانه ای بالا و قابل قبول خواهد بود. بنابراین مشکل تاخیر در سیستم های موجود را حل می‎کند.
2- بار روی سرور اصلی کاهش پیدا کرده و سرور اصلی می‎تواند با فراغت بیشتری به امور ضروری پرداخته و به کاربران بیشتری در بطور همزمان پاسخ دهد وبنابراین قیاس پذیری سیستم افزایش پیدا می‎کند و انبوه کاربران خواهند توانست بطور همزمان از سیستم استفاده کنند.
3- برای انجام فعالیت های آموزشی نیاز به ارتباط دائمی با سرور اصلی نیست و در صورت قطع شدن اینترنت باز هم دسترسی به محتوای دوره امکانپذیر بوده و سیستم انعطاف پذیری بالایی خواهد داشت.
4- چون عمده فعالیت های آموزشی، مطالعه محتوا وفعل و انفعال با سرور محلی خواهد بود، پهنای باند استفاده شده از اینترنت کم شده و در شرایطی‎هزینه ارتباطی پائین خواهد آمد.
5- این مدل می تواند قابلیت استفاده در منزل و اکثر سازمان های دارای وضعیت مشابه در آموزش و پرورش قابل استفاده خواهد بود و Usability بالایی خواهد داشت.


پیاده سازی


در ادامه کار یک نمونه سیستم آزمایشی براساس این مدل پیاده سازی شده است که قابل نصب و استفاده می‎باشد. هدف ، طراحی سیستم بصورت ماژولار و قیاسپذیر بوده و به صورت تحت وب طراحی طراحی شده تا از هر پلت فرم متصل به اینترنت قابل استفاده باشد. برای راحتی کار پیاده سازی این سیستم از نرم افزارها ،ماژول ها وکتابخانه های با کد منبع باز استفاده شده است .تعداد زیادی از سیستم های مدیریت آموزشی تحت WAMP یا LAMP نوشته شده و در دسترس هستند که از میان آنها سیستم Atutor با توجه به امکانات و قابلیت هایی که دارد مناسبترین گزینه برای استفاده در این پروژه است.
تغییراتی در Atutor داده شده و دو نسخه جدید از آن ایجاد شده است.یک نسخه با نام Global Atutor که به عنوان سیستم عمومی بر روی سرور عمومی قرارمی‎گیرد ونسخه دیگر بنام Local Atutor که باید بر روی هرکدام از سرورهای محلی نصب شود.
نسخه Global Atutor ، اکنون در اینترنت نصب شده و قابل استفاده می‎باشد. ( به آدرس dclms.freeserverhost.com مراجعه شود.)


همچنین ببینید


پیوندهای خارجی





تعداد بازدید ها: 21690


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..