منو
 صفحه های تصادفی
کورنالین
مقالات جدید متفرقه
روشهای تحقیق و پژوهش در جامعه شناسی
خنثی شدن نقشه ترور امام هادی علیه السلام
بادرنجبویه
سیمانی شدن
لوله صوتی بسته
سبکهای رهبری و مدیریت
آلتراسیون
تیره عناب
 کاربر Online
298 کاربر online

سطوح تماس در فوتبال

تازه کردن چاپ
فرهنگ > ورزش
(cached)





سطوح تماس


سطوح تماس بستگی به مسیر توپ و وضعیت بدن بازیکن دارد . سرعت عمل برای کنترل توپ مسلما باید متناسب با فاصله حریف باشد . بدون حریف با توپ بازی کنید . خیلی ساده می توانید به توپ مسلط بشوید . در یک مسابقه به ندرت شرایط مطلوب به وجود می آید ، بنابراین به محض تماس توپ با بدن خود ، باید به بهترین صورت آن را کنترل کنید . سطوح تماس متعددی وجود دارند که استفاده از آن ها کمابیش ساده هستند .
ساده ترین سطح تماس پا می باشد ، زیرا در انجام یک عمل به طور طبیعی دخالت دارد . اما هنگامی پیش می آید که توپ به پای شما نمی رسد ، بنابراین از سطوح تماس دیگر بدن باید استفاده کنید .
این سطوح تماس از یک قانون اصلی تبعیت می کنند .

این قانون را به خاطر بسپارید:

هر قدر سطح تماس زیاد باشد ، دقت بیشتر است ، هر قدر سطح تماس کم باشد ، قدرت بیشتر است . بنابراین قدرت و دقت بستگی به استفاده خوب از سطح تماس و نیز بستگی به انتخاب شما ( ضربه زدن ، پاس دادن ، منحرف کردن توپ و غیره ) دارد .

تذکر مفید :

برای تقلید از دیگران هر کاری را انجام ندهید . ترک یک حرکت بد تکنیکی مشکل است ، زیرا به عملی غیر ارادی تبدیل می شود .


پا ( foot )


در پا چند سطح تماس وجود دارد . پا برای فوتبالیست وسیله ای برای نمایش فردی است و منعکس کننده زیرکی و صحت فکر بازیکنی است که در لحظه مناسب سطح تماسی خوب انتخاب می کند .

روی پا


ضربه با این قسمت پا به طور طبیعی انجام می گیرد ، زیرا مسیر توپ را منحرف نمی کند . نوک پا باید به سمت زمین قرار بگیرد ، به طوری که احساس کنید آماده کشیده شدن به زمین است . اگرچه از این سطح تماس در شرایط عادی استفاده می شود ، اما اگر به حرکت آن مسلط نباشید انجام ضربه برای شما آسان نمی شود . قسمت روی پا به شما کمک می کند که در وقت صرفه جوئی کرده و فورا مسیر توپ را دنبال کنید . ضربه با این قسمت پر قدرت ، اما دقت آن کم است .

موارد استفاده از روی پا :

شوت ، پاس ، شلیک سر ضرب (قبل از رسیدن توپ به زمین ) ، شلیک نیمه سر ضرب (به محض تماس توپ به زمین )، دفع توپ ، حرکات مهارتی ، کنترل توپ .

توجه داشته باشید که از روی پا زیاد استفاده نکنید . استفاده از روی پا در دوران کودکی باید آموزش داده شود تا بازیکن بتواند عملا آن را ارزیابی کند .


داخل پنجه پا


این سطح تماس شامل انگشت بزرگ پا و ادامه ی آن تا روی پا می باشد . انجام این ضربه در شرایط غیر عادی هم انجام می گیرد ، بنابراین بازیکنان از این قسمت پا زیاد استفاده می کنند . بازیکنی که موفق به شلیک با روی پا نمی شود ، غالبا از این قسمت پا استفاده می کند .

موارد استفاده :

به وسط فرستادن توپ ( سانتر )، شوت ، پاس های بلند و متوسط و خصوصا در ضربات ایستگاهی ، مانند ضربه ی دروازه ، ضربه ی کرنر ، ضربات آزاد و ضربه ی پنالتی .


درون پا (بغل پا)


این قسمت پا سطح تماس زیادی دارد . توپ گیری با درون پا همواره مطمئن است ، حتی اگر حرکت آن در شرایط غیر عادی و غیر ارادی انجام بگیرد . تدارک ضربه با این قسمت پا احتیاج به زمان دارد و بنابراین گاهی بازیکن را مجبور می کند سریع تر عمل کند تا حریف فرصت عکس العمل نداشته باشد.
ضربه با درون پا به پیچاندن پا نیاز دارد . این ضربه را تمرین کنید و یاد بگیرید . در فوتبال جدید ، مهارت شما در استفاده از درون پا متوقف کردن توپ و هدایت آن را برای شما آسان می کند . اگر برای این حرکت ناجار هستید سر خود را پائین بیاندازید ، پس باید زیاد تمرین کنید تا از اتلاف وقت خود جلوگیری کرده باشید .

موارد استفاده :

پاس کوتاه زمینی ، شلیک سر ضرب ، شلیک نیمه سر ضرب ، شوت از فاصله نزدیک ، کنترل توپ ، هدایت توپ ، ضربه های چر خشی ، حرکات مهارتی و دریبل . با درون پا نمی توان شوت دور زد (چون سطح تماس زیاد است ، ضربه به اندازه کافی قدرتمند نیست ) . چنان چه با این قسمت پا محکم شوت بزنید ، آن چه را که با زحمت بدست آورده اید راحت از دست می دهید .


کف پا ( palm foot )


کف پا یکی از سطوحی است که بازیکنان تکنیکی آن را ترجیح می دهند . کنترل توپ با کف پا غالبا منجر به دریبلی گمراه کننده می شود . این حرکت نیاز به تمرین زیاد دارد و بازیکن باید به تعادل توپ و بدن خود کاملا مسلط باشد .
کلیه ضربه هایی که با این قسمت پا زده شوند و از زمین فاصله داشته باشند ممنوع است ( البته در صورتی که برای حریف ایجاد خطر کنند ) . اما از فاصله ی کم می توانید به توپ ضربه بزنید .

موارد استفاده :

متوقف کردن کامل توپ ، متوقف کردن ناقص توپ توسط بازیکنی که ساکن یا در حال حرکت است ، کشیدن توپ از جلو حریف و امکان تغییر مسیر ، پاس به عقب ، پاس به جلو با استفاده از کف پا و در فاصله ی کم از زمین .


پاشنه پا(heel foot )


شما با قسمت پشت پا می توانید به توپ ضربه زده و بدین وسیله حریف را گول بزنید ، زیرا توپ را به جهت مخالف حرکت خود می زنید .

موارد استفاده :

پاس به عقب ( در این مورد باید به توپ ضربه بزنید ) ، پاس کوتاه ، ضربه هوائی ، ضربه نیمه هوائی ( پس از تماس توپ با زمین ) ، کنترل توپ و پاس عرضی .


بیرون پا(out foot)


قسمت بیرون پا شامل انگشت کوچک پا و ادامه آن به سمت پهلو می باشد. اگر مایل هستید توپ شما چرخش پیدا کند آن را با بیرون پا بزنید . ضربه با بیرون پا بر خلاف ضربه با درون پا تدارک زیادی نمی خواهد . ضربه نسبتا ناگهانی و پر قدرت است ( به خاطر سطح تماس کم ) . حریف همیشه نمی تواند ضربه با بیرون پا را پیش بینی کند .

موارد استفاده :

پاس های کوتاه و بلند ، شوت ، دریبل ، کنترل ، ضربات آزاد ، کرنر ، پنالتی .


نوک پا( beak foot )


ضربه با نوک پا حرکت زیبایی نیست ، اما در بازی و در روی چمن پر پشت بسیار مفید است . استفاده از این ضربه زمانی توصیه می شود که خود را برای رساندن به توپ دراز می کنید .

موارد استفاده :

هنگام شلوغ شدن بازی . در این لحظه خیلی سریع باید تصمیم بگیرید . در موقعیت های خوب و پر تکاپو ی جلو دروازه که نمی توانید خیز کافی بگیرید .


ساق پا ( stem foot )


استخوان ساق پا


سطح تماسی که کمتر از آن استفاده می شود ، اما در صورت غافل گیری مفید است ( جهش غلط ، جا گیری بد ، ارزیابی غلط مسیر توپ ) .

موارد استفاده :

از دو استخوان ساق پا یا از یکی از آن ها برای کنترل توپ استفاده می شود (در متوقف کردن ناقص) . چنان چه پاها را خم کنید ، دو ساق پا یا یکی از آن ها با توپ برخورد کرده و آن را به سمت زمین هدایت می کند .


زانو ( knee - joint )


از این قسمت پا فقط هنگام غافلگیری استفاده کنید ، زیرا جهت آن نسبتا دقیق نیست و مسیر آن نیز بستگی به فرصت عکس العمل شما دارد . سعی کنید از این سطح تماس زیاد استفاده نکنید .

ران ( thigh )


قسمت جلوی ران


این قسمت برای توپ های افتان مورد استفاده قرار می گیرد .

قسمت درونی ران


از این قسمت برای توپ های کشیده استفاده می شود . این عمل می تواند در جهت حرکت شما انجام بگیرد ، چون تعادل شما را به هم نمی زند .

موارد استفاده :

کنترل توپ های کشیده و افتان که از جهات مختلف می آیند.


شکم (stomach )


در این مورد ، از عضلات شکم باید استفاده کنید . چنان چه سینه را جلو بیاورید عضلات آن منقبض می شوند . این حرکت در مواقع حساس ، علاوه بر دفاع از دروازه خودی ، در برابر دروازه حریف نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

موارد استفاده :

کنترل شوت های بسیار محکم یا توپ های کشیده .


سینه


عضلات سینه سطوح تماسی هستند که برای کنترل توپ مورد استفاده قرار می گیرند . برای دریافت و کنترل توپ با این قسمت بدن دو شیوه وجود دارد :

  • توپ های تقریبا عمودی و افتان: بدن را عقب کشیده و زانو ها را کمی خم کنید تا سینه به عنوان سطح تماس توپ مورد استفاده قرار گیرد ، به محض این که توپ روی سینه شما قرار گرفت زانو ها را بیشتر خم کنید .
  • توپ هائی که مسیر افقی دارند: هدف فرستادن توپ به سمت زمین است.

موارد استفاده :

کنترل توپ های هوائی و هدایت نهایی آن ها ، کنترل توپ های کشیده یا افتان.


سر (head)


از سر برای توپ های هوائی در منطقه دفاع یا حمله استفاده می شود و باید از قسمت پیشانی استفاده کنید . این حرکت نیاز به تمرین و دست یابی به مهارت فردی در هوا دارد .

موارد استفاده :

پاس ، شوت ، کنترل ، دفع هوائی و سر زدن در حالت شیرجه (در سطح زمین ). بازی با سر به جریان بازی سرعت می دهد.


دست ها (hands)


تنها دروازه بان است که در محوطه جریمه و در هر شرایطی می تواند از دست های خود استفاده کند (به قسمت مربوط به دروازه بان مراجعه کنید) . بازیکن درون زمین تنها برای پرتاب اوت می تواند از دست های خود استفاده کند.


img/daneshnameh_up/6/6a/haman.jpg





تعداد بازدید ها: 28835


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..