مقدمه
وظیفه ما معرفی این رشته است و وظیفه شما زحمت درس خواندن و احترام به علاقه خودتان ، در پایان این علاقه شماست که زندگی مادی و معنوی شما را تامین میکند نه تبلیغات ناقص و جهت دار. هر رشته ای در کنار رشته های دیگر می تواند همه نیازهای ما را تامین کند و شناخت اینکه ما به چه چیزهایی نیاز داریم یسیار مشکل و البته دست یافتنی است .
ما به هویت تاریخی نیاز داریم تا بتوانیم فرهنگ، زبان و آداب و رسوم و باورهای اعتقادی خود را که برای ما شادابی و اعتماد به نفس می آورد، حفظ کنیم.
بخشی از حفظ این هویت به گذشته ما مربوط می شود که این گذشته در دو قسمت کتاب ها و
موزه ها نگهداری می شود.
مطالعه و نگهداری علمی آثار باستانی و شیوههای جذب یک ملت به سمت گذشته ی با ارزش یک کار زیبا و البته مشکل است.
این رشته ارتباط وسیعی با تاریخ،
باستانشناسی، مرمت آثار و احیاء بناهای تاریخی دارد.
پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و از پذیرفته شدگان آزمون اختصاصی به عمل میآید.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- طبس | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آسیب شناسی 1 | 2 | آسیب شناسی 2
|
3 | آسیب شناسی 3 | 4 | آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن
|
5 | آشنایی با بافتها و محوطههای دوره اسلامی | 6 | آشنایی با حفاظت و مرمت
|
7 | آشنایی با رشتههای هنری معاصر | 8 | آشنایی با مردم شناسی و روشهای آن
|
9 | آشنایی با موزههای ایران و جهان | 10 | آشنایی با هنر در تاریخ
|
11 | آشنایی با هنر و تمدن فرهنگهای همجوار | 12 | آشنایی با هنر و معماری پیش
|
13 | آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 | 14 | آشنایی با کامپیوتر
|
15 | اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2 | 16 | انسان، طبیعت، موزه
|
17 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن | 18 | پژوهش در آثار و اشیای موزهای 1
|
19 | پژوهش در آثار و اشیای موزهای 2 | 20 | پژوهش در آثار و اشیای موزهای 3
|
21 | تاریخ اسلام | 22 | تاریخ عمومی ایران
|
23 | تاریخ و فن شناسی آثار 1 | 24 | تاریخ و فن شناسی آثار 2
|
25 | تاریخ و فن شناسی آثار 3 | 26 | تاریخ و مبانی نظری مرمت 1
|
27 | تاریخچه کتابت | 28 | تبدیل محوطهها و بناهای تاریخی به موزه
|
29 | تربیت بدنی 2 | 30 | تمثیلشناسی
|
31 | تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطهای تاریخی | 32 | خطوط باستانی ایران
|
33 | خطوط و خواندن کتیبههای اسلامی 1 | 34 | خطوط، خواندن کتیبههای اسلامی
|
35 | رساله نهایی | 36 | روش تحقیق آثار و اشیای موزهای
|
37 | زبان خارجی 1 (نظری و عملی) | 38 | زبان خارجی 2 (نظری و عملی)
|
39 | زبان و متون تخصصی موزهداری | 40 | زیستشناسی
|
41 | شناخت مواد | 42 | طرح اشیاء در تمدن اسلامی
|
43 | عکاسی فنی از اشیاء موزهای | 44 | فارسی 1
|
45 | فارسی 2 | 46 | فتوگرامتری آثار و اشیای موزهای
|
47 | متون اسلامی (آیات و احادیث) | 48 | معارف اسلامی 2
|
49 | موزهداری 1 | 50 | موزهداری 2
|
51 | موزهداری و سایر علوم | 52 | هندسی نقوش در هنرهای سنتی ایران 1
|
53 | هنر و تمدن اسلامی 1 | 54 | هنر و تمدن اسلامی 2
|
55 | کارآموزی در موزهها | 56 | کارآموزی در موزههای تخصصی 1
|
57 | کارآموزی در موزههای تخصصی 2 | 58 | کارآموزی در کارگاه مرمت
|
59 | کارآموزی کاوش باستان شناسی | 60 | کارگاه طراحی پایه 1
|
61 | کارگاه طراحی تخصصی | 62 | کارگاه عکاسی پایه 1
|
63 | کارگاه همانندسازی اشیاء موزهای | 64 | کامپیوتر و موزه |
صنعت و بازارکار
کارشناسان موزه داری خواهند توانست با پژوهشگران مراجعه کننده به بخشهای مختلف موزه برای مطالعه مستقیم آثار و اشیاء همکاری لازم را مبذول دارند. نظر به تنوع موزهها در زمینههای گوناگون، دانشجویان دوره کارشناسی موزه داری در سالهای آخر تحصیلی خود و عمدتا ذیل عنوان دروس پژوهش در آثار و اشیای موزهای و کارآموزی در موزههای مختلف، کارآموزی خواهند داشت تا بتوانند برحسب علاقه و پیشرفت خود در یک زمینه جذب موزه مناسب با کارآموزی خود گردند. بدین ترتیب محل کار و خدمت فارغالتحصیلان این رشته، موزههای زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی ، موزههای پست و تمبر و ... خواهد بود.
همچنین فارغالتحصیلان خواهند توانست در برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی موزههای محل کار خود و یا سایر موزههای کشور مشارکت داشته باشند و رابطه موزه را با مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی دیگر برقرار سازند و برحسب ضرورت کارشناسان سایر علوم و فنون و آزمایشگاههای تحقیقاتی و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی را برای مطالعه و حفاظت علمی از آثار زیر پوشش خود فراخوانی نمایند و با آنان همکاری کنند .