مقدمه
ضرورت ایجاد رشته جدید کارشناسی مهندسی
رباتیک در پاسخگویی به نیازهای امروز و فردا بیش از پیش احساس می شود. هنگام با تحولات علمی و فنی و با توجه به نیازهای ملی و منطقه ای و در راستای توسعه صنعتی، رباتیک به عنوان یکی از اولویت های اساسی مطرح است. کاربردهای رباتیک و
اتوماسیون در کارخانه ها به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه صنعتی و استفاده از رباتها با اهداف
استراتژیک در عرصه های مختلف تحقیقات، اهمیت تربیت کارشناسان رباتیک را بیش از پیش مشخص می سازد.
کاربردهای ویژه رباتها در محیطهای خطرناک نظیر
فضا، عمق زمین، دریا، محیطهای شیمیائی و
رادیواکتیو نقش مؤثر رباتها را در دنیای علم و متواری نشان می دهد. با امکانات و توانایی های مجموعه های برق و
مکانیک دانشگاهها، می توان این رشته را بخوابی اداره نمود. برای این رشته مجموعاً 140 واحد درسی در نظر گرفته شده که بطور معمول در هشت ترم تحصیلی، معادل با 4 سال قابل برنامه ریزی است. در تنظیم سرفصل دروس، مطابقت با مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رعایت شده است.
سطوح رشته
|
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | صنعتی شاهرود | | * | |
|
درسهای رشته
|
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آزمایشگاه سیستمهای خطی و کنترل | 2 | آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی
|
3 | آزمایشگاه مدارهای الکترونیکی | 4 | آزمایشگاه مدارهای الکتریکی 1
|
5 | آزمایشگاه مدارهای منطقی | 6 | آزمایشگاه مقاومت مصالح
|
7 | اخلاق | 8 | ارتعاشات ربات
|
9 | ارتعاشات مکانیکی | 10 | استاتیک
|
11 | اصول میکرو کامپیوترها | 12 | الکترومغناطیس
|
13 | الکترونیک قدرت و محرکهها | 14 | اندازه گیری الکتریکی
|
15 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن | 16 | پروژه کارشناسی
|
17 | تاریخ اسلام | 18 | تجزیه و تحلیل سیستمها
|
19 | تربیت بدنی 2 | 20 | جمعیت و تنظیم خانواده
|
21 | دینامیک | 22 | دینامیک ماشین
|
23 | رباتیک | 24 | ریاضی 1
|
25 | ریاضی 2 | 26 | ریاضی مهندسی
|
27 | زبان تخصصی | 28 | زبان خارجه
|
29 | زبان خارجی | 30 | سنسورهای ربات
|
31 | سیستمهای محرکه | 32 | سیستمهای کنترل خطی
|
33 | شبکههای عصبی | 34 | طراحی اجزاء 1
|
35 | طراحی اجزاء 2 | 36 | طراحی ماشین به کمک کامپیوتر
|
37 | طراحی مکانیزمها | 38 | علم مواد
|
39 | فارسی | 40 | فیزیک 1
|
41 | ماشینهای الکتریکی مستقیم و متناوب | 42 | متون اسلامی (آموزش زبان عربی)
|
43 | مدارهای الکترونیکی (کامپیوتر) | 44 | مدارهای الکتریکی 1
|
45 | مدارهای الکتریکی 2 (کامپیوتر) | 46 | مدارهای منطقی
|
47 | معارف اسلامی 2 | 48 | مقاومت مصالح 1
|
49 | مقاومت مصالح 2 | 50 | منشورهای ربات
|
51 | مکانیک سیالات | 52 | نقشه کشی صنعتی
|
53 | یاتاقان و روغنکاری | 54 | کارآموزی
|
55 | کارگاه برق | 56 | کارگاه جوشکاری و ورقکاری
|
57 | کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی | 58 | کنترل ربات
|
59 | کنترل فازی | 60 | کنترل مدرن
|
صنعت و بازار کار
شاید اولین کشوری که به عنوان مخترع ربات شناخته می شود کشور چک باشد در قاره اروپا بعدها ژاپنی ها مانند بسیاری چیزها گوی سبقت را ربودند و در صنایع مادر خود مانند
فولاد- ماشین سازی- الکترونیک به صورتی گسترده وارد نموده و با مشخص شدن نقش آنها در زمین و فضا و در صنایع خطرساز برای بشر همه کشورها از جمله کشور ما به تشکیل گروه های مهندسی رباتیک در صدد کسب دانش و استفاده از آن برای بهره برداری بیشتر و بالا بردن کیفیت شده اند مهندسین موفق رباتیک ما که هر از گاهی رتبه های برتر جهانی را نیز کسب می کنند وقتی می توانند در صنایع و حتی گروه های امداد و نجات یا صنایع
هوافضا جائی برای کار پیدا کنند که همت دولت و مسئولین کشور برای بومی کردن این رشته و استفاده گسترده از آن بوجود آید که انشاءالله این طور بشود.