منو
 صفحه های تصادفی
نظریات رشد
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید
نظامیه‏ها در عصر سلجوقی
توزیع دوجمله‌ای
تاریخچه امامزاده های ایران
کاربر:سامانتا
اعمال حاکمان پیش از ظهور امام زمان علیه السلام
تیموریان
غذای بهشتی
دلایل شروع جنگهای مجدد بین ایران و عثمانی
 کاربر Online
445 کاربر online

دلایل پلورالیسم دینی از دیدگاه حسن معلمی

تازه کردن چاپ
(cached)

این دلایل عبارتند از:

  • اول: با توجه به مباحث معرفت‏شناسی، رسیدن به واقع - آن‏چنان که هست - امکان ندارد. پس هیچ دین و مذهبی نمی‏تواند ادعای رسیدن به واقع داشته باشد، بلکه نهایت چیزی را که می‏توان ادعا نمود، نزدیک شدن به واقع است، نه رسیدن به آن، و این معنا می‏تواند در همه ادیان محقق شود.

  • دوم: هیچ‏گاه حقایق نزد عده یا جمع خاصی و در انحصار آن‏ها نخواهد بود، بلکه همیشه حق و باطل با همدیگر ممزوج‏اند و در همه ادیان و مذاهب نیز حق و باطل، و درست و غلط وجود دارد; زیرا در همه ادیان، تحریف و دشمنی دشمنان وجود داشته و وجود فرقه‏ها و مذاهب مختلف در یک دین بزرگ ‏ترین شاهد این مدعاست.

  • سوم: حقایق، تو در تو و لایه لایه است و متون مقدس همچون قرآن‏کریم،دارای‏بطون‏متعددمی‏باشد.هردین‏و مذهبی به لایه و بخشی از حقیقت دست‏یافته و به همان میزان از حقانیت‏برخوردار است.

  • چهارم: معرفت دینی تابعی از معرفت ‏بشری است و معارف بشری در حال تغییر و تحول می‏باشد و معارف دینی نیز همین وضع را دارد. بنابراین، هیچ معرفتی رسمی و نهایی از دین وجود ندارد.

  • پنجم: مبنا و گوهر دین، تجربه دینی است و تجربه دینی دارای تفاسیر و تعابیری متفاوت و متعارض و به همین دلیل، وجود ادیان و مذاهب گوناگون طبیعی و قهری است.

  • ششم: اسم «هادی‏» خداوند متعال اقتضا می‏کند که همه انسان‏ها و یا بیش‏تر آن‏ها به نحوی، هدایت‏شده باشند و این هدایت فقط در پرتو حقانیت همه و یا بیش‏تر ادیان و مذاهب حاصل می‏شود.

  • هفتم: حکمت ‏خداوند ارسال رسل و نبوت عام را برای هدایت انسان‏ها به سوی کمال حقیقی خود اقتضا می‏کند و انحصار حقانیت در دین خاص با این مهم مخالف و متعارض است، یعنی: رسیدن همه و یا بیش‏تر انسان‏ها به کمال حقیقی، که مقتضای حکمت الهی است، تنها در پرتو حقانیت همه و یا بیش‏تر ادیان و مذاهب حاصل می‏گردد.

  • هشتم: در فضای جنگ و خون‏ریزی و درگیری، رشد انسان‏ها امکان ندارد و دین را نیز نمی‏توان با زور به انسان‏ها تزریق کرد پس باید فضایی سرشار از صلح و صفا وجود داشته باشد تا انسان‏ها در پرتو آن، به حقیقت‏برسند و این مهم در سایه صلح کامل بین انسان‏ها و ادیان و مذاهب صورت می‏گیرد، پس باید بر همه ادیان و مذاهب صحه گذاشت.

  • نهم: عذاب بیش‏تر انسان‏ها توسط خداوند متعال با رحمت مطلقه او منافات دارد و لازمه رحمت مطلق حق این است که سبب عذاب برای بیش‏تر انسان‏ها فراهم نشود و لازمه آن، صحت همه یا بیشتر ادیان و مذاهب است.

  • دهم: درقرآن‏مجیدو تورات و انجیل، قراین و شواهد فراوانی وجود دارد که همزیستی مسالمت‏آمیز با اصل کتاب و حتی مشرکان و کفار را تصدیق و توصیه می‏کند و این دلیل بر صحت ادیان و مذاهب است.

منبع

  • فصلنامه معرفت شماره 31

برای مطالعه بیشتر بخوانید



تعداد بازدید ها: 6894


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..