منو
 کاربر Online
323 کاربر online

جنبه انحصاری دین اسلام با توجه به قرآن

چاپ

یکی از بهترین اوصاف و خصایص این دین اقوم بودن آن بر سایر ادیان است.خداونددر قرآن می‏فرماید: «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم...» «همانا این قرآن بشر را به استوارترین راه هدایت می کند». وصف اقوم بودن دین بدان معناست که این دین نسبت‏به سایر شرایع گذشته کاملتر و قایم تر است .

دلیلش را صاحب المیزان چنین بیان می کند:


زیرا تمامی معارف الهی تا آنجا که بنیه بشری طاقتش را دارد و تمام اموری که بشر در زندگی خود بدان نیازمند است در این دین آمده و حتی یک عمل از اعمال فردی و اجتماعی انسان را بدون حکم نگذاشته است. پس کاملترین راه و قویم ترین طریق هدایت و سعادت بشری همان است که اسلام و قرآن نشان می دهد.

  • وصف دیگرش اکمل و اتم بودن است که فرمود:
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» «امروز دین را برای شما کامل و نعمت‏خویش را بر شما تمام کردم و از اینکه اسلام دین شما باشد راضی شدم.»

  • از ویژگیهای دیگری که خداوند در خصوص قرآن فرموده این است که: قرآن را مهیمن کتب آسمانی قبل قرار داده ست‏ یعنی قرآن حافظ و مراقب اصول کلی کتابهای آسمانی و وحیانی پیشین بوده و آنها را تکمیل نموده است: «و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه فاحکم بینهم بما انزل الله و لا تتبع اهوائهم... » «این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم در حالی که کتابهای قبل را تصدیق می کند و حافظ آنهاست پس بر طبق احکامی که خداوند بر تو نازل کرده است، در میان آنها حکم کن و از هواهای آنها پیروی مکن‏».

  • اوصاف مزبور و همه ویژگیهایی که درباره اسلام و قرآن از طریق وحی رسیده است قول به نسبیت دین و نیز تحریف این متن مقدس را رد می‏کند و مدافعین این ادعا را هیچ دلیل و برهانی نیست مگر استناد به روایات ضعیف و اقوال سست و موهون.استاد فرزانه علامه حسن‏زاده آملی درباره آن چنین می‏فرماید: هیچ یک از آن اخبار بر تحریف قرآن دلالت ندارد زیرا برخی از آنها بدون تردید ساختگی است و بعضی سندش معیوب است و بعضی بیانگر تاویل می‏باشند و برخی از آنها تفسیر آیات است و قسمتی از آنها ضد یکدیگرند و بعضی از آنها از کتاب «دبستان المذاهب‏» نقل شده و در کتب حدیث نیامده است.

  • در بحث‏ حقایق ادیان، نه تنها حقیقت‏شرایع و ادیان نسبی نیست، بلکه حقیقتشان ذاتی و نیز همه ادیان در این جهت واحد بوده و هیچ اختلافی از این حیث‏باهم ندارند. سر تعدد و اختلاف ادیان را باید در کمال و نقص آنها جستجو نمود نه در امود دیگر که هر چه باشد بی وجه است. اگر دیدگاه و برداشت‏بر این مبنا استوار گردد آنگاه معلوم و مسجل خواهد شد که کاملترین مصداق حق در میان ادیان، شریعت و دین آخرین رسول خداست و مسمی به اسلام بودن آن، شاید به همین جهت‏بوده باشد که بارزترین مصداق تسلیم پذیری در این دین پدیدار گشته. چون واقعیت این دین و متن مقدس قرآن در تحول روزگار از دست‏حوادث مصون مانده، و از طرفی همه آنچه را که در تعالیم ادیان گذشته بوده به نحو کاملتری در آن تبیین شده و حاجتی برای رجوع به متون شرایع گذشته نیست.

  • البته وقتی که معرفت از طریق وحی تحصیل کردد. آنگاه بروشنی معلوم خواهد شد که دیگر عیسی‏علیه السلام ابن الله نیست که در عرض اب و روح القدس قرار گیرد و یا موسی‏علیه السلام خود رب نیست‏بلکه فرستاده رب است‏یعنی اندیشه تثلیثی و ثنوی رخت‏بر می‏بندد و فکر توحیدی حاکم می‏گردد و با این فکر، وحدت دینی ادیان و شرایع، حقیقتش آشکار می‏شود و معلوم خواهد شد که هم نظریه نسبیت گرایی، فرضیه باطلی است و هم اعتقاد به تکثرگرایی. ادیان الهی و شرایع آسمانی چون نوری هستند که دارای مراتب تشکیکی‏اند و اکمل مصادیق آن، دین آخرین رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم یعنی دین اسلام است چه اینکه حضرتش فرمودند: «الاسلام یعلو ولایعلی علیه». پس حقیقت کامل در بین ادیان الهی در انحصار دینی است که هدف غایی تمام شرایع آسمانی بوده و برنامه‏های آن متضمن تمام نیازهای فردی و اجتماعی زندگی بشری باشد.

منابع

  • تفسیرالمیزان، ج 13، ص 49 وج 12، ص‏110
  • آیت الله حسن زاده آملی، قرآن هرگز تحریف نشده است، ص 108
  • مجله قبسات، ش 1، سال دوم
  • فصلنامه نامه مفید شماره




تعداد بازدید ها: 8785


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..