منو
 صفحه های تصادفی
وزن اجسام در آب کمتر حس می شود
جنگهای رهایی بخش
فیزیک اتمسفر
عیسی بن عبدالله بن عمر بن علی بن ابی طالب
کنترل توپ
امام سجاد علیه السلام و زمامداران اموی
مدل اتمی کوانتمی «ابرالکترونی»
زندگی درشهرهای مایا
جعبه ابزار چشم پزشکی
علم فاطمه علیهاسلام
 کاربر Online
999 کاربر online

جاودانگی دین اسلام

چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید

اسلام نام دین خداست که یگانه است و همه پیامبران برای آن مبعوث شده اند و به آن دعوت کرده اند. صورت جامع و کامل دین خدا به وسیله خاتم پیامبران حضرت محمد بن عبدالله به مردم ابلاغ شد و نبوت پایان یافت.

تعالیم اسلامی که به وسیله خاتم انبیا ابلاغ شد، به حکم اینکه صورت کامل و جامع دین خداست و برای این است که برای همیشه راهبر بشر باشد، مشخصات و ممیزات خاص دارد که متناسب با دوره ختمیه است. هر یک از این مشخصات معیاری است برای شناخت اسلام. با این معیارها و مقیاس ها می توان سیمایی ولو مبهم، از اسلام به دست آورد و هم می توان با این معیارها تشخیص داد که فلان تعلیم از اسلام هست یا نیست.



هر مکتب و ایدئولوژی و هر دستگاه اندیشه که طرحی برای نجات و رهایی و کمال و سعادت بشر ارائه می دهد، یک سلسله ارزشها عرضه می دارد و بایدها و نبایدها و شایدها و نشایدها در سطح فرد یا جامعه می آورد. ولی این بایدها و نبایدها متکی بر فلسفه خاصی است که آنها را توجیه می نماید یعنی اگر یک مکتب سلسله دستورها و فرمانها عرضه می دارد، ناچار متکی بر نوع فلسفه جهان بینی درباره هستی و جهان و جامعه و انسان است. جهان بینی یعنی مجموعه ای از بینشها و تفسیرها و تحلیلها درباره جهان و جامعه و انسان که جهان چنین است و یا چنان است، این چنین قانون دارد.

ایدئولوژی بر پایه جهان بینی استوار است. چرای هر ایدئولوژی در جهان بینی ای که آن ایدئولوژی بر آن استوار است نهفته است و به اصطلاح، ایدئولوژی از نوع حکمت عملی است و جهان بینی از نوع حکمت نظری. هر نوع خاص از حکمت عملی مبتنی بر نوع خاص از حکمت نظری است. جهان بینی ها مختلف است. ایدئولوژی تابعی از جهان بینی است. از طرف دیگر، جهان بینی که می توان آن را جهان شناسی نیز تعبیر کرد چرا مختلف است؟ برخی تا به این جا می رسند فورا پای پایگاه اجتماعی و وضع طبقاتی را به میان می کشند. مدعی هستند موضع طبقاتی و پایگاه طبقاتی به هر کس دید خاص می دهد و عینک خاص برای دیدن جهان به چشمش می زند. طبق این نظر کسی نمی تواند بینش خود را صحیح و بینش دیگری را غلط تلقی کند زیرا بینش، امری نسبی و محصول رابطه خاص هر فرد با محیط طبیعی و اجتماعی اوست و برای هر کس همان صحیح است که می بینید. در اینکه اندیشه انسان تا حدود زیادی تحت تاثیر محیط قرار می گیرد، بحثی نیست، ولی اینکه انسان یک پایگاه آزاد اندیشه دارد که می تواند از هر تاثیری خود را مستقل نگه دارد قابل نفی و انکار نیست. همت فیلسوفان متوجه شناخت شناسی شده است تا آنجا که عده ای مدعی شدند فلسفه جهان شناسی نیست، شناخت شناسی است. اینکه جهان شناسیها مختلف می شود، از آن است که نظریات درباره شناختن مختلف است. پس ایدئولوژی هر مکتب مبتنی است بر جهان بینی آن و جهان بینی آن مبتنی است بر نظریه اش درباره معرفت و شناخت.

اسلام ، زبانی دارد مخصوص خودش که عموم طبقات به فراخور فهم و استعداد خود از آن بهره می گیرند.


ریشه جاودانگی دین اسلام در جامعیت و همه بعدی بودن آن و نیز در فطری بودن آن است. اسلام قوانین ثابتی برای بخشهای ثابت وجود انسانها و قوانین متغیری متناسب با تغییر و تحولات هر زمان دارد. با اتکا به اسلام همواره می توان در هر زمانی راه صحیح را از راه ناصحیح تشخیص داده و بر آن اساس بهترین عمل را انجام داد. هیچ دین آسمانی دیگری ادعای جهانی بوده و برای همه زمانها را جز دین اسلام ندارد.




تعداد بازدید ها: 15981


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..