یکی از عناصر مشترک ادیان موضوع «
قدسیت » است; یعنى آنچه مورد پرستش قرار مىگیرد، از ویژگى قدسیت برخوردار است.
عدهاى از
دینشناسان غربى ، قدسیت را عنصر مشترک ادیان دانستهاند و مقصود آناناز دین، اصطلاح و کاربرد عام آن که شامل هر
ایدئولوژى و مرام زندگى شود، نیست، بلکه اصطلاح و کاربرد خاص آن است یعنى آداب و مراسم زندگى همراه با عبادت وپرستش .
چنان که
سودربلوم، متکلم و دینشناس سوئدى گفته است:
- مفهوم قدسى یا قدسیت مفهوم کلیدى دین است و حتى از مفهوم خدا هم فراتر مىرود;زیرا ممکن است دینى بدون مفهوم خدا وجود داشته باشد، ولى هیچ دینى بدون تمایزبین قدسى و دنیوى وجود ندارد.
رودولف اتو متکلمو دینپژوه آلمانى نیز، طرفدار این نظریه است، و کتابى به نام
مفهوم امر قدسى تالیف کرد.
از طرفداران نامدار این نظریه،
میرچاالیاده رومانیایى (19861907)، مورخ معروف ادیان و مفسر نهادهاى دینی است.
به نظر وى، قدسى و دنیوى دووجه از بودن در جهان است و همواره تلاش انسان دین ورز براى فرا رفتن از جهانغیرقدسى یا دنیوى به مدد تجربه کردن جهان فرا انسانى ارزشهاى متعال است.
- وى تصریح کرده است که خصلت قدسى، گوهر یگانه پدیده مذهبى است و نمىتوان آن رابا مقیاسهاى فیزیولوژى، روانشناسى، جامعهشناسى و غیر آن مطالعه کرد، و نیزیادآور شده است که توتمپرستى ، بت پرستى ، پرستش طبیعت یا ارواح و نیز پرستش شیاطین و خدایان و سرانجام پرستش خداى یگانه، تجلیات گوناگون قداست مىباشند.
بیشتر مطالعه کنید