منو
 صفحه های تصادفی
روشهای بررسی
پرلیت
چگونگی تعیین دمای خورشید
شهادت امام رضا علیه السلام از زبان اباصلت هروی
کنیه و القاب امام حسین علیه السلام
چرا بین ریل های راه آهن فضای خالی وجود دارد؟
اختلالات اضطرابی
طیف الکترومغناطیسی
هوا شناسی
جلودی /بزرگواری حضرت
 کاربر Online
740 کاربر online

تزلزل در ارکان دینی و الهیات غرب

چاپ

  • قرن چهاردهم میلادی، سرآغاز رخدادهایی است که از دو سو دین پژوهی را درغرب متحول می‏ساخت. این جریان‏های پیوسته از طرفی بنیاد فلسفه یونانی را که با فهم دین درهم آمیخته بود، متزلزل می‏ساخت و از سوی دیگر با پیشرفت علوم ‏تجربی ، آراء علمی یونان را که توجیهی برای عقاید مسیحیت محسوب می‏شد،باطل می‏کرد. در انگلستان و فرانسه گرایش به اصالت تسمیه و دوری از عقل گرایی، فلسفه ‏متافیزیکی را متزلزل و پایه‏های آن را نابود می‏ساخت. در فرانسه نیز در باره ‏طبیعیات ارسطو مناقشه واقع شد و کم کم، آرای علمی درآمیخته با فهم نصوص‏ دینی، یقینی بودن خود را از دست داد. زمزمه ناسازگاری فلسفه با عقاید مسیحیت یا همان عقل و دین و اختلافات ارباب ‏کلیسا با یکدیگر و با فرمانروایان، بی ‏تفاوتی مردم را به عقاید مذهبی برانگیخت و گرایش به سوی زندگی مادی و چشم ‏پوشی از مسائل ماوراء طبیعی و الهی را پدیدآورد.

  • از پیامدهای دیگر این وقایع، طرز تلقی جدیدی از فهم دین و در نتیجه پیدایش‏ مذهب پروتستان ، و نظریه ناسازگاری دین و سیاست است. سرانجام در اواسط قرون پانزدهم، با سقوط امپراطوری بیزانس زمینه یک تحول ‏فکری فراگیر و همه ‏جانبه در اروپا پدید آمد و به دستگاه پاپ از هر سو هجوم فکری ‏و علمی شد. گرایش عمومی به علوم تجربی ، در قرن شانزدهم سبب ساز کشفیات جدید همچون کشفیات کپلر، کپرنیک و گالیله شد. این اکتشافات، فلکیات بطلیموس و طبیعیات ارسطو را که با عقاید مسیحیت درآمیخته بود. از دایره حقایق بیرون آورد وآن‏ها را عقایدی خرافی، معرفی کرد. همین تغییر و تحول در نحوه نگرش به‏ طبیعت، زمین را به کره کوچکی در کنار کهکشان‏ها تبدیل کرد. در نتیجه عامل ‏توجیه اشرف بودن انسان از بین رفت. از این رو درباره آیات کتاب آسمانی در شرافت وافضلیت انسان که سال‏ها با همین آرای خرافی تبیین می‏ گشت، تردید شد.این تحولات فکری باعث طرد روش عقلی در میان روش‏های فهم دین شد زیرا عموم دانشمندان،اشتباهات و درک نادرست‏ حقایق را متوجه عقل واستدلالات عقلی می‏دانستند.

منابع

  • ویل دورانت، تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب، ص 110
  • ایان باربور، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، ص 152 تا 278




تعداد بازدید ها: 6341


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..