منو
 صفحه های تصادفی
گزرومورفی
بلورشناسی
اثر بهنجار زیمن
سیستم های چند برنامه ایMulti programming
امدادهای غیبی برای یاری امام زمان عج
ذخایر ارزی
نهر «صورت فلکی»
ادبیات چیست؟
کتابهای دندانپزشکی
آثار ژنتیکی تابش یوننده
 کاربر Online
972 کاربر online

تاریخ تحولات فکری و دین پژوهی در غرب

چاپ

  • با پذیرش آیین مسیحیت از سوی امپراطوری روم و قدرت یافتن کلیسا، دوره ‏هزار ساله‏ای آغاز گشت که ویژگی بارز آن، ایجاد فضای فکری یک سویه مسیحی‏بود. با معرفی عقاید مسیحیت ‏به عنوان آراء رسمی و پذیرفته شده، باب ‏نظریه ‏پردازی و تعاطی و تبادل افکار بر روی دانشوران بسته شد. یکی از پیامدهای همین رخداد تاریخی، تعطیل شدن مدارس و دانشگاه‏های‏ یونان و اسکندریه به وسیله امپراطور روم و پراکنده شدن ارباب علوم و خواهندگان دانش از این دو مرکز علمی بود.این واقعه ریشه ناهماهنگی افکار فلسفی با عقاید مسیحی داشت.

  • از سوی دیگر با تلاش‏های فراوان دانشمندان در دو حوزه فکری یونان و اسکندریه، بسیاری از آراء علمی و دین پژوهی یونان، در اذهان جا گرفته بود. این ‏جو فکری حاکم و تلاقی سه فرهنگ مسیحی، یهودی و یونانی، رهیافت نوینی را در دین پژوهی تطبیقی پایه‏ریزی کرد. فلاسفه‏ای همچون آگوستین و توماس آکوئیناس در مهد مسیحیت، عقاید آن آیین را در قالب فلسفی یونانی به اذهان فلسفه پسند آن دوران ‏خوراندند و بدین وسیله گام مهمی در پیشبرد سیر دین پژوهشی در غرب برداشتند.

  • ویژگی این نظام دین پژوهی این بود که افکار فلسفی و علمی یونان را به‏ابزاری برای اثبات حقانیت آیین مسیحیت و عقاید و احکام آن بدل کرد. هر آنچه ‏توانایی تبیین و توجیه «چرایی‏» عقاید مسیحی را داشت، مقبول واقع شد و آنچه ازچنین ویژگی برخوردار نبود طرد و نفی شد. افزون بر افکار فلسفی، رفته رفته کلیه‏آراء علمی یونان به شکل پشتوانه عظیمی برای تبلیغ مسیحیت در آمد و با اصول و ریشه مسیحی ‏گری پیوند خورد، بطوری که این آرا، عقاید مذهبی محسوب شد، وکلیسا مخالفان را بشدت آزار می‏کرد.

  • به‏طور کلی در قرون وسطی ، الهیات از دو عامل نقل و عقل بهره می‏جست و این دودر جهت استحکام پایه‏های مسیحیت آمیخته شده بود. اما در این میان عقل دردرجه دوم اهمیت قرار داشت و در حقیقت وسیله توجیه نقل محسوب می‏شد. ازاین رو هر گاه عقیده‏ای مذهبی با توجیهات عقلی قابل تبیین نبود با این استدلال که‏عقل توانایی درک نقل را ندارد، آن رای و عقیده پذیرفته می‏شد.

منابع

  • ایان باربور، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، ص 152 تا 278
  • محمدعلی فروغی، سیرحکمت در اروپا، ص 15 به بعد
  • اصول فلسفه و روش رئالیسم، بدایة الحکمه و نهایة الحکمه و المیزان ج 8، ص 299 و ج 16، ص 260-178



تعداد بازدید ها: 9713


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..