منو
 کاربر Online
1405 کاربر online

انواع رویکردهای جامعه شناختی

تازه کردن چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > علوم اجتماعی > جامعه شناسی
(cached)

نگاه اجمالی

تقریبا همه متفکران اجتماعی از زمان افلاطون و ارسطو ، آموزش و پرورش را دربطن نظریه اجتماعی خود مورد توجه قرار داده‌اند و در آثار آنان ، نکات ظریفی درباره آموزش و پرورش یافت می‌شود. اطلاعات قابل توجهی راجع به تربیت و چگونگی آن در نزد اقوام و ملل ، در آثار مورخان دیده می‌شود.

تاریخچه جامعه شناختی آموزش و پرورش

کوشش برای مطالعه آموزش و پرورش به عنوان یک پدیده اجتماعی ، همزمان با گسترش و رواج تفکر علمی و پیدایی جامعه شناسی ، در قرن نوزدهم آغاز شد و با برخورداری از اهمیت روز افزون ادامه یافت. بنابر اصول جامعه شناسی ، علی رغم تفاوت موجود میان فرهنگها ، موجودیت و بقای آنها به واسطه تعاون و همیاری اجتماعی سازمان یافته ، حفظ می‌شود که نشانگر پاره‌ای شباهتهای کلی میان فرهنگهاست.

سیرتحولی و رشد

جامعه شناسان ، عموما ، معتقدند که نخستین بار ، امیل دورکیم ، جامعه شناس فرانسوی ، در اواخر قرن نوزدهم ، ضرورت رویکرد جامعه شناختی در مطالعه آموزش و پرورش را مطرح ساخت. وی تدریس آموزش و پرورش در دانشگاه سوربن (Sorbonne) را با این مضمون آغاز کرد که آموزش و پرورش را از دیدگاه یک جامعه شناس مورد توجه قرار می‌دهد، زیرا آموزش و پرورش از لحاظ ماهیت ، منشأ و کارکرد، کاملا امری اجتماعی (Social Fact ) است. در نتیجه ، نظریه آموزش و پرورش بیش از هر علمی ، به جامعه شناسی مربوط می‌شود.

دیدگاه پیشگامان جامعه شناسی درباره آموزش و پرورش

عقیده اگوست کنت (August Conte) درباره آموزش و پرورش

اگوست کنت ، واضع واژه جامعه شناسی ، آموزش و پرورش را به منزله تهذیب و تزکیه آدمی دانسته و بر آن بود که :


ترقی انسانیت بیش از همه مرهون و مدیون تعلیم و تربیت است. چه به مدد آن ذهن آدمی از مراحل مذهبی و فلسفی به مرحله علمی یا اثباتی انتقال می‌پذیرد و از برکت این تحول فکری ، تکامل اخلاقی و اجتماعی روی می‌دهد. تعلیم و تربیت باید عام باشد و نه فقط عقل و اندیشه را بپرورد، بلکه از آن جهت که نهادی اجتماعی و ابزار کار جامعه است تفاهم و همدلی با دیگر انبای نوع را توسعه و تقویت کند.

عقیده هربرت اسپنسر درباره آموزش و پرورش

او غایت آموزش و پرورش را تدارک و تامین زندگی بهتر برای فرد در جامعه دانسته و نظریه تربیتی فرد گرایانه‌ای ساخته و پرداخته بود. این نظریه ، بر نظریه او درباره تکامل اجتماعی و آلی و تشابه جامعه با موجود زنده ، استوار است. به زعم اسپنسر ، کارکردهای نظام آموزشی باید بسیار اندک و محدود بود، بطوری که نباید در پرورش فرد زیاد مداخله کند. او ضمن تاکید بر اهمیت فرد ، آموزش و پرورش را به عنوان یک جریان یادگیری و تجربه فردی تلقی می کرد.

اسپنسر معتقد بود که طبیعت ، حس درک و تشخیص خوب و بد را درنهاد انسان به ودیعه گذاشته تا راهنمای اعمال او واقع شود. لذا ، هر کودک ، با توجه به پیامدهای رفتار و کردار خوب به یادگیری پرداخته ، از این راه طبیعی آموزش و یادگیری ، به تفاوتهای میان خوب و بد یا صواب و خطا پی خواهد برد.

عقیده لستر وارد (Lester Ward) درباره آموزش و پرورش

جامعه شناس آمریکایی ، در سال 1883 با انتشار کتاب جامعه شناسی پویا (Dynamic Sociology) ، رویکرد تازه‌ای نسبت به آموزش و پرورش و اثرات فردی و اجتماعی آن مطرح ساخت. به اعتباری ، از همان زمان ، جامعه شناسی آموزش و پرورش سرآغاز تاریخی نسبتا مشخصی پیدا کرد.

وارد ، آموزش و پرورش را وسیله تغییر و پیشرفت جامعه ، و حاصل آن را بهزیستی و سعادت فردی می‌دانست. به زعم او ، تغییر و تحول اجتماعی ، بر اثر مساعی آگاهانه فردی به ظهور می‌رسد. از این رو ، آموزش و پرورش می‌تواند در امر هدف جویی و ایجاد تغییرات اجتماعی مطلوب ، کوشش آگاهانه و وسیله سودمندی به شمار آید.

مباحث مرتبط با عنوان



تعداد بازدید ها: 17551


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..