طرح میکروفن : امروزه انواع میکروفنها معمول ومتداول است . از جمله میتوان از میکروفنهای دینامیک ( dynamic) یا سیمپیچ متحرک ؛ میکروفنهای خازنی (condenser) یا الکترواستاتیک (electrostatic) ؛میکروفنهای مشهور به الکترت ( electret) ، که نوعی میکروفن کوچک خازنی و گردنی هستند ؛ میکروفنهای نواری ( ribbon) نام برد .هریک از این میکروفنها مزایا و محدودیتهایی دارند که باید به آن توجه شود .آنچه برای بیشتر صدابرداران مهم است کارایی آنها است . آیا در محیطهای شلوغ و پرسرو صدا ،پاسخ لازم را ارائه میدهند و قدرت دریافت جزئیات صدا را دارند ؟ آیا براحتی آسیب میبینند ؟ آیا کیفیت صدایی که تولید میکنند ،مطلوب و دلخواه شماست ؟ شکل میکروفنی که میخواهید استفاده کنید بستگی به نیاز و نحوه استفادهتان دارد . مثلا میکروفن الکترت مشهوربه PZM ( pressure zone microphone ) ،به طور معمول داخل یک کپسول یا مخزن ویژه قرار دارد و برای دریافت صدای یک گروه ،روی دیوار یا میز قابل نصب است . در حالی که برخی میکروفنها مناسب برای دریافت میزان مساوی صدا در تمام جهات طراحی شدهاند(omnidrectional ) ، بعضی دیگر بسیار حسا بوده ،توانایی دریافت صدا از یک سمت معین را دارا هستند ( unidirectional ) مثلا میکروفنهایی که دارای حوزه دریافت صدا به شکل قلب یا کاردیویید (cardioid ) هستند . میکروفنهای جهتدار را فقط میتوان تا حدی جهتدار ساخت که هر صدایی را ، بجز صداهای واقع در مسیر و زاویه بسته میکروفن ، به طور عملی نادیده بگیرند . مثلا میکروفنهای دریافت صدا از راه دور ، میکروفنهای مشهور به تفنگی ، میکروفنهای معروف به پارابولیک (parabolic) همچنینمیکروفنهایی وجود دارند که سیستم آنها دو سویه (bidirectional ) است و در دو سمت جلو و عقب ، زاویهای بسته و حساس دارند و در طرفین ت حدودی غیر حساس هستند و به اصطلاح کرولال هستند ( مثل میکروفنهای نواری ) . سیستم بعضی میکروفنها قابل تنظیم و استفاده در هر محل و موقعیتی است . برخی دیگر نیز برای صبط و پخش سیستمهای استریو(stereo) قابل بهرهبرداری هستند . شرح تصویر: 1) دریافت میکروفنهای تمام جهت حساس در تمام جهات به طور مساوی . 2) پاسخ میکروفن کاردیویید یک حوزه وسیع دریافت صدا به شکل قلب . 3) دریافت با میکروفنهای بسیار حساس یکسویه میکروفنهای دریافت صدا از راه دور ( میکروفنهای مشهور به تفنگی ) داری یک حوزه پوشش انتخابی و زاویه بسته هستند . 4) میکروفنهای دوسویه مناسب برای دریافت صدا از دوسوی میکروفن . این نوع میکروفنها ، به طور معمول ،امواج برگشتی و طنیندار صدا را حذف میکنند.
میکروفن گذاری: انتخاب سمت و محل و نوع میکروفن برای دریافت صدای بهتر ،خود هنر بزرگی است . میکروفن نامناسبی که در محل نامناسب قرار گرفته باشد و به سمت نامناسبی اشاره رود ، حتی میتواند کیفیت صدای سازهای موسیقی را هم تغییر دهد. اکوستیک محل تصویربرداری هم درانتخاب محل قرار دادن میکروف تاثیر دارد . در محیطهایی که بهدلیل وضعیت ساختمانی دارای طنین صدا هستند ، برگشت ماخواسته صدا ، صدای مستقیم از منبع اصلی تولید آن را پوشش میدهد و کیفیت صدا را خراب میکند . درمکانهایی نیز که برگشت صدا به طور کامل ، از بین رفته است (به اصطلاح صدا مرده است ) دریافت صدا حتی با اعمال برترین هنرصدابرداری خفه و فاقد مایه صدای بالا خواهد بود . هنر میکروفن گذاری در آن است که کیفیت صدایی که ضبط شده یا پخش میشود تا حدود زیادی شبیه صدای اصلی باشد که در محل پخش میشود ، و این موضوع مستقیما به تجربه صدابردار بستگی دارد. صدابرداری در تلویزیون روشهای صدابرداری تلویزیونی صدابرداری تلویزیون در عمل
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد